Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Sjekk dette tilbudet her:

http://www.samlerhuset.no/wsp/shg/frontend.cgi?func=catalog.show&am...

Hvem i hule er det som går på noe sånn? Greit at første sending er til en overkommelig pris, men hvor mye kommer denne samlingen til å koste? 20.000 fjelldollar? Legg også merke til kommentaren "Stemplet utgave av begge de to frimerkene som er Norges mest verdifulle i ustemplet utgave: 10 øre rosa posthornmerker fra henholdsvis 1879 og 1882 (begge verdt 110.000 kr ustemplet). Du finner dem i stemplet kvalitet i samlingen." Hva med heller å oppgi katalogverdi som stemplet, som faktisk er det som leveres,og ikke ustemplet?

Nei, dette er vel et av de dyreste bolagene da det gjelder samlerobjekter i Norge. Har dessverre gått på noe der tidligere, men det er det gudskjelov slutt på. Får være grenser for hvor mye betalt de kan ta seg.

Svar til dette

Svar til denne forumtråden

Det vil i så fall ikke være første gang at noen har ment kampanjene deres er villedende...

Svar til dette

Men la oss nå se om vi kan trekke noe brukandes informasjon ut av promoteringen for dette "lite stykke Norge" fra Samlerhuset. Det er jo, som du indirekte påpeker, sjelden så ille at det ikke er godt for noe.

1) Layout av albumarkene er så bedriten som det omtrent går an å få den
Dette er albumsider som ville fått "0" som poengsum etter F.I.P.s reglement for utstillingsmontering, fordi blant annet:
a) Overskriften er så stor at selv svaksynte kan lese den uten briller.
Slik bør du absolutt ikke gjøre det når du monterer dine egne samlinger. De som er drevne i faget, pleier å kalle dette for "juniormontering", fordi man i tidligere tider forventet at unge samlere gjorde det slik...
b) Frimerke-rammene er slavisk plassert etter hverandre på én eneste linje, og høyrejustert. Dette er verre enn selv Skanfils egenproduserte Norge-album. Samtlige guider for montering av frimerkealbum anbefaler variasjon i layout, og har gjerne forslag til mønstre som gjennom årene har blitt testet og funnet å fungere godt for øyet og presentasjon av de übersjeldne merkene du har.
c) ...og hva er det store, tomme feltet under godt for? Ta egne notater? Klistre inn fakturaen, så du ser hvor mye merkene koster i "ustemplet kvalitet"?
d) Arket er rammet inn.
Unngå unødvendige rammer som begrenser muligheten for å plassere f eks store frimerkeblokker med full marg på albumarket.
e) Mer eller mindre relevant tekst plassert perifert i nedre hjørne.
Plasser tekst i tilknytning til objektene. Sørg for at teksten er relevant. Si heller ikke at noe er sjeldent med mindre du er bombesikker på at det er sjeldent. Sjansen for at juryen har sett mange slike tidligere, er stor. Og noe som finnes i mer enn 3 eksemplarer er ikke nødvendigvis så forbasket sjeldent lenger...
Dessuten, ikke bruk ordet "kvalitet" på samme måte som myntsamlere snakker om proof, 0, 0/1 osv. I hvert fall ikke om norske merker, ganske enkelt fordi det knapt finnes merker som vil tilfredsstille kravene til "0" i "ekte postfrisk kvalitet". Og hvis fire eller fem faktisk gjør det, vil det implikere filatelistisk kriminalitet (på lik linje som vi snakker om faunakriminalitet) med oppsplitting av en større ubrukt enhet der kanskje et eller to merker er postfriske, og det finnes en forsvinnende liten sjanse for at et av disse merkene i tillegg er pent sentrert. Samlerhusets neste store frimerkesatsing er ventelig '"graded stamps", og her er de amerikanske kravene til motivsentrering så store at uten å jukse med målingene vil knapt ett eneste ekte postfriskt merke fra den interessante periode klare å oppnå mer enn 90 poeng. Og således blir det hele litt håpløst, for det er først fra 98 poeng (av 100 mulige) at slik "grading" har noen vits for verdisetting eller "gemination".

2) Når Samlerhuset nå skal selge disse norske frimerkene, er det altså til priser som 3000 kr for NK44 og 3200 for NK94. Det er, som forventet, langt fra de markedsprisene som Roald Aune har erfaring fra. Men slike merker blir nok ikke levert i regulært abonnement, men derimot tilbudt som spesialprodukter... og da kan du nok regne med at hvis det er pene eksemplarer, blir tilbudsprisen en helt annen enn den som forespeiles her. Hvis ikke kan man jo bare kjøpe merkene hos Samlerhuset og deretter selge dem hos Samlerbørsen med fortjeneste... ;-)

3) Siden kvalitet for frimerker er vel så viktig som for mynters "kvalitet", skjønt for brukte skillingsmerker avhenger av en rekke faktorer som tante Aagot på Skarnes ikke har snøring på, og disse inkluderer stempelavtrykkets klarhet, plassering og helning; taggenes helhet og ikke omtagging og ingen ørsmå bøyer engang; frimerkebildets sentrerte plassering på papirfilla; svakheter i papiret; og younameit; får vi tro at Samlerhusets eksperter har vært flinke til å finne fram gode merker. Og fra buntevare (vi vet de kjøper 100 og 200 merker i slengen selv av NK1) må de i så fall pelle ut alle de dårlige. En normal bunt vil ha minst 25% merker under middels kvalitet. Disse skal jo også selges, men hvor? Lotter på auksjon? Av ildsjeler i det lokale skolemusikk-korpset fra Oppegård på QXL? Så se opp for masse sekunda vare skillingsmerker som noen forsøker å selge.
De tre blå og det ene røde som vises fram, virker jo såpass pene at jeg hadde slått til på strak arm og plassert dem rett inn i Norge-albumet mitt. Men oppfølgerne da? På bildet jeg får opp da jeg klikker, dukker de desidert billigste merkene opp i en slik "kvalitet" som Norgeskatalogen (DEN ENESTE LEDENDE KATALOG PÅ PRISING AV NORSKE FRIMERKER, utgitt av Norges eldste frimerkeklubb, med snart 150 års erfaring i prising av frimerker) vurderer til mellom 10% og 30% av katalogprisen. Som man roper i skogen får man altså svar: 10-30% av katalogverdi... Og selv om en leksjon i prosentregning sier at 10% av 600 kr i katalogverdi tross alt er 60 kr, kan det bli enda verre i frimerkenes verden: DEN MODERNE FRIMERKESAMLER er så kresen på kvalitet at vedkommende ikke engang vil kjøpe et slikt merke av deg!

Av dette knakende gode tilbudet har vi altså lært:
a) litt om hvordan vi kan lage egne albumsider
b) litt om at det går an å kjøpe fra en og selge med fortjeneste til en annen
c) litt om verdivurdering av frimerker og en liten leksjon i prosentregning

...og det er ikke bare-bare bare det ;-)
Nei, rett og slett samleverdig, er det.

Svar til dette

Hehehe, fornøyelig lesning i kaffepausa på jobben. Jeg la også merke til prisene på NK 44 og 94. Har selv rimelig gode eksemplarer av disse, men jeg tror ikke jeg ga så mye som 2000 blanke kroner for begge to til sammen…. Jeg hadde også innlemmet de fire eksempelmerkene de viser frem, men hvor stor er sjansen for at du får merker i noenlunde tilsvarende kvalitet? 0,12%?

Ser forøvrig også at de har et "kjempetilbud" på komplett samling skillingsmerker i "høy kvalitet" til den nette sum av kr. 14.495,- Tror nok ikke jeg skal slå til her, for å si det sånn......

Svar til dette

Ja, der har du det, 1 av 4 skillingsmerker ble godkjent av deres kontrollører, skriver de. Hva gjorde de deretter med resten? Det vil si 75 per 100-bunt? Skrev det av som svinn og dumpa dem til papirgjenvinning? Urk...

Svar til dette

Hvis de ikke ble sendt til resirkulering, kan det jo hende de har gjort som noen gjorde med one penny black da den kom, tapetserte rom, brukte blokker som innpakningspapir på bøker osv...... Grøss og gru.....

Svar til dette

Her er nok et eksempel på dette tullet til SH: NK 149 til "offisiell katalogverdi" kr. 2.750. Hvilken katalog da? NK har den til 900,-, mens ikke engang Skanfil har så høy katalogverdi, de opererer med "kun" 2.400,-.... Får håpe ingen går på de tredve eksemplarene de tilbyr her...

Svar til dette

Å vær du trygg, de ryker nok ut som wienerpølser på 17.-mai. Men her har vi et av disse merkene som postfrisksamlere blir helt vettskremte av, og blar opp tusenlapper nærmest ukritisk for å fylle en firkant i fortrykksalbumet sitt. Er det virkelig så sjeldent som noen vil ha det til? 30 x, som de hevder her, er nok mer 300 x, jfr troverdigheten i "offisiell katalogpris". Bare se på hvor mange hengslede det passerer på eBay i løpet av et år...

He, he... ser at de har TRYGGHETSGARANTI... humre, humre, nå tror jeg jeg hører trygghetsalarmen i det fjerne ;-)

Svar til dette

RSS

Siste bevegelser

Mitka Engebretsen la til bilde
58 minutter siden
Svar til Carl Gøran Furst Scheve: Jeg har stor respekt for alle som bruker fritiden sin til å dele filatelistisk informasjon med omverdenen, enten det er snakk om nettpublisering eller utgivelse av Norgeskatalogen, der jeg ikke er i tvil om at både…
2 timer siden
Her er jeg helt enig. I stedet for å kritisere bør vil heller takke alle som legger ned mye tid for å ajourføre katalogen. Som jeg har nevnt før synes jeg at NK spesielt de ca. 10 siste årene har inneholdt mange spennende og interessante spesialarti…
3 timer siden
Ser at mange kunne tenke seg alle spesialartikler lagt ut på nett gratis Dette har vært tatt opp men nedstemt, noe jeg forstår siden det er mange enkeltmennesker som jobber "gratis" (jeg også) i forbindelse med katalogutgivelsen. Klubben ønsker jo o…
4 timer siden
Spesialartiklene i Norgeskatalogen er interessante nok, men med dagens kvadratmeterpriser i sentrale strøk, er det dessverre ikke alle som har hylleplass til alle årganger av publikasjonen. Derfor er jeg forundret over at redaksjonen ikke har gjort…
5 timer siden
2011 utgaven av NK ser jo interessant ut. Tok en rask sjekk på de utgavene jeg fant igjen i "arkivet", og fant vel ut at de fleste jeg hadde var fra 1977 og oppover til begynnelsen av 1990-tallet. Deretter ble det vel litt lenger mellom hver årgang.…
6 timer siden
Marius la til blog
Norgeskatalogen™ 2011 ble lansert denne uka, og den største overraskelsen var kanskje omslagsbildet: et 30-kroners posthornmerke.Det kan jo tenkes at Postens folk faktisk leser dialogen på Frank E Ring innimellom og har fått med seg noen samleønsker…
i går
Elementært! Javisst, Deichmanske Bibliotek, på et reklamekort utgitt til utstillingen Frimerker i Sentrum for noen år siden. Årets Frimerker i Sentrum finner sted 24. til 26. september -- så møt opp, den som har tid!
i går
Oi den hadde jeg lyst på også:D
i går
Hvis man skal tolke saken fra en kommersiell synsvinkel, ville ulike former for reklame ha vært en naturlig fremgangsmåte. Men det er nå slik at til tross for visse uenigheter oss imellom, har vi frimerkesamlere - hvorav flere har samlet i et kvart…
i går
Her i 1-til-1 storrelse med et vanlig frimerke: Her ses utskjæringene i papiret: Dette forresten likt utgaven fra 17/2/09 som jeg har vist eksempel på tidligere.
i går
i går
Vet ikke om jeg har fått med meg alle forslagene her (begynner å bli mange nå) men jeg savner Brev fra Norge til utlandet og eventuelt portosatser på innenlands brev
på torsdag
En liten kommentar når det gjelder Norge - generelt. Her brukes NK-nr fra-til. Burde også år fra-til vært med i teksten?? Mange som selger frimerker har fått, funnet eller arvet frimerker og ønsker å selge disse. De er ikke samlere selv, ok NK-nr er…
på torsdag
God kotyme i webteksting er å henvise lesere til stedet det snakkes om, uansett om dette er til en hovedside, eller kategori.
på torsdag
Jo, dessverre vil lenkene være kunstige. Hvis man lager en lenke til eksempelvis Aftenposten for å henvise til en bestemt artikkel, er dette en lenke med reell bruksverdi for leserne av innlegget. Hvis man derimot lager en lenke til Aftenpostens ho…
på torsdag
Linkene er ikke kunstige, de er høyst reelle å har en stor verdi for lesere, søkemotorer, qxl og for forumet.
på torsdag
Og hva med dem som har lagt mye arbeid og tid i å utarbeide denne overskriften, men som likevel ikke ønsker å lage kunstige lenker her på Frank E. Ring - som tross alt er et nettsted fritt for reklame og blir drevet på et idealistisk grunnlag...?
på torsdag
Jo, det skulle da gå an. Det vesentlige i mine øyne er at man ikke får alt for mange hovedkategorier for da er veien kort til "spøkelseskategorier" med 5 besøkende pr. uke, og 8 objekter fordelt på 6 underkategorier. Så hva om man gikk tilbake til…
på torsdag
Hei igjen godtfolk. Jeg tenkte jeg skulle slå to fluer i en smekk. Som mange av dere kanskje vet er en link til et nettsted en positiv ting for rangerig in søkemotorer og det gjør det enklere for folk som leser tråder å kunne navigere direkte til s…
på torsdag

Grupper

© 2010   Et hjertebarn av Marius

Skilt  |  Bob~bob~bob  |  Terms of Service