Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Har noen tips til hvordan man skal finne vannmerke på helark (uten og fukte hele arket da).
Har en bunke med ark NK197-NK211 (dvs. sannsynligvis NK237-NK252).

Forsøkte akkurat 4 helark og på 2 av de ble det skjolder.

Visninger: 165

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Vannmerket er normalt synlig ved å holde arket mot godt motlys. Best synlig i den hvite arkranden.
Om ingen antydning til vannmerket så er det overveiende sannsynlig (skal vi si 99,5%?) at arkene er trykket på papir uten vannmerke.
Hva har du brukt som søke-væske?
Ellers er det som Åge Brudeseth sier; Arkmarg og motlys er godt dugelig på helark, ser du ikke vm. da så kan det nok godt hende at 197-211 for kan bli til 237-252 :-)
Takker for svar.
Alle arkene er 237-252. Men jeg fant en annen 4-blokk med arkrand og da var jo vannmerke veldig tydelig som nevnt. Mye tydeligere enn på selve merket, så takker for det gode tipset.

Innlegget mitt var forøvrig skrivd ca. en time etter undersøkelse. Imidlertid forsvant skjolden bare mer og mer, og da jeg la det til tørk så var den helt forsvunnet over natten.

Bruker Super Safe.
Er det forøvrig noen gode tips om hvor mange ganger man kan undersøke ett merke og hvor lenge man kan la de ligge nede i væsken.....
Har noen NK272 som jeg kunne tenkt meg å forsøke og ta bilde av når de ligger nede i veske.

Får man forøvrig kjøpt petroleumseter på alle apotek, eller er det kun noen utvalge som har dette inne.

Super Safe
Etherpetroleum får du, i Norge, bare kjøpt hvis du har politiets tillatelse. Attest for slikt kan du søke om hos det lokale politikammers ansvarlige for leketøy og fyrverkeri. Og idet du får slik attest, må du belage deg på ca 1 000 kr for en litersflaske, for mindre mengder blandes ikke lenger i Norge.

Når NK272 ligger i væske, ser merket omtrent ut som ethvert Løve III, så hvis du kan styre nysgjerrigheten, er det å anbefale. Postfriskt er ikke vm særlig vanskelig å få øye på (bare litt), mens stemplet er det noe verre — og derfor ser vi mange blasse eksemplarer, for folk har vist det fram til andre, og sett på vannmerket et par ganger ekstra selv for å kose seg på lørdagskvelden.
Takker for svar.
Da skal jeg styre min nyskjerrighet med å sjekke igjen. Det var imidlertid veldig klart vm, slik at jeg tenkte dette kunne være salgsfremmende.

Måtte sjekke 2 ganger når jeg oppdaget merket gjømt bort i en innstikkbok.

Hva vil forøvrig være en riktig men godt utrop på par stemplet Oslo-Grünerløkka.

Og vil det lønne seg og dele opp merket. Det var jo enkeltmerke som ble solgt for 3000+20% på forrige Skanfil-auksjon.

Merket har ny attest (Enger) og fremstår for meg som veldig pent.

Vurderer og legge det ut med fastpris kr. 4000 og la det ligge der til det blir solgt (om det så må ligge der ett halv år).
Vedlegg:

RSS

Siste aktivitet

Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
14 jan
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022
Tom Herzeth svarteTom Herzeths diskusjon Bilde av variant kronprinsesse Martha.
"Tusen takk!"
sep 15, 2022
Gisle Martin svarteTom Herzeths diskusjon Bilde av variant kronprinsesse Martha.
"Fant dette bilde på GiBud. Håper det hjelper.…"
sep 14, 2022
Tom Herzeth la inn en diskusjon

Bilde av variant kronprinsesse Martha.

Er det noen som kan hjelpe  med bilde av NK 442 v1 ? Kronprinsesse Martha .   Se mer
sep 7, 2022
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon Hjelp til portosatser.
"Hei, Tusen takk for hjelpen. Da kan albumsidene sluttføres!! Rolf Erik"
jun 26, 2022
Rolf Scharning svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon Hjelp til portosatser.
"Hei, Til Tyskland 1914: Brevporto 30 øre, rek. gebyr 20 øre, assuranse 16 øre.…"
jun 25, 2022
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

Hjelp til portosatser.

Hei,Noen som kan hjelpe med hvordan portosatene på disse to verdibrevene er satt sammen.Brev 1: Til…Se mer
jun 7, 2022
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

KRA. STEMPEL

Kort til Paris i 1907 frankert med NK 73, 74 og 75 på forsiden. Uvanlig stempel?
mai 28, 2022
Ole Brænne svarteRobert Nilsskogs diskusjon Ny nettside hos SKANFIL
"De nye nettsidene er betraktelig tregere enn før.For meg så virker den nye layouten…"
mai 23, 2022
Carl Gøran Furst Scheve svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Avvikende vannmerker og ikke registrerte vm stillinger
"Er du int. i å bytte bort det merket med rundstempel i stilling 8 og et tilsvarende i…"
mai 15, 2022
Johnny Thørnquist svarteRobert Nilsskogs diskusjon Ny nettside hos SKANFIL
"Også jeg mener å merke at de nye nettsidene er tregere med å oppdatere seg etter…"
mai 13, 2022
Robert Nilsskog la inn en diskusjon

Ny nettside hos SKANFIL

Hei alle sammen.Skanfil har fått ny nettside, hva synes dere om den folkens?Har fått noen inntrykk…Se mer
mai 13, 2022
Svend Wæver la inn en diskusjon
mai 8, 2022
nrps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Takk for tilbakemelding (RES) Regner med at fordamping likevel skjer raskere en ved vann (som…"
mar 16, 2022
Rolf Erik Sjøstrand svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Jeg er nok mer Signoskop-fan enn fan av disse kjemiske preparatene. Men skal prøve å…"
mar 16, 2022
Gisle Martin svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Meld tilbake etterhvert som du får gjort deg noen erfaringer. Hvordan gikk det med toll og…"
mar 14, 2022
Rolf Erik Sjøstrand svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Benyttet linken over for å bestille. Etter noen uker dukket det opp en pakke fra…"
mar 14, 2022
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Bruk av transparenter for typing av posthorn
"Hei Arild.Jeg så på Facebook at du bruker sjablonger som dekker hele/en stor del av…"
feb 24, 2022
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Tusen takk. Verdt å se nærmere på. Spesielt det med stemplene. Nå skanner…"
feb 22, 2022

Grupper

© 2023   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår