Hvorfor ikke? Frimerker er en av de enkleste hobbyer som finnes, men kan justeres til ethvert nivå man ønsker å komme seg til. Enten lærer man av andre (slik du kan her), eller så lærer du av andres feil (som du kan her, det også), eller så lærer du ikke i det hele tatt (slik du kan her også), og derfor samles frimerker først og fremst fordi man har det gøy med å samle. Enten det er sommerfugler eller papirtyper som fenger mest, har man noe å pusle med i ledige stunder. Selv gjør jeg det etter en lang dag med testing. Da er det greit å synke ned i sofaen i lyset av en sterk lampe og dra fram frimerker, brev og kort som jeg ikke har sett på en stund, og finne ut noe nytt om dem.
Jeg samler frimerker av rein og skjær glede! Fylle tomme luker i album, studere design, typebestemme, og ordne og lage systemer. (Det er gøyere å rydde i frimerker enn i huset) (ikke fortell dette til min kone)
Det sosiale har også en del å si. Det er viktig for meg å være med i en frimerkeklubb og selv om min klubb, Os frimerkeklubb er en liten klubb har vi det meget sosialt på møtene. Vi tar med egne frimerker (eller annet filatelistisk) og jobber med det. Dette har ført til mye bytteaktivitet, noe vi ikke fikk til da vi prøvde kun på dette!
Synes dette ser bra ut, spesielt stempeldelen. Kanskje dato for utsendelse og siste registrerte bruksdag hadde styrket denne delen ytterligere. Fint at du tar med opplysninger om PiB. Dette kan kanskje fort gå i glemmeboka dersom ingen registrerer d…
Hej Marius, Hej Sigbjørn Mjølstad og Hej Carl Gøran Furst Scheve
Det var et væld af gode oplysninger som jeg straks vil efterforske.
Tysinde tak for jeres svar allesammen.
Med venlig hilsen
Jan Krolak
Nå viser det seg at Svenska skyddsperforeringar. Bergman Lagerwall och Swensson kan bestilles fra Sveriges Filatelist-Forbund. Der i gården er økonomien noen millioner dårligere enn i Frank E Ring, så vi får støtte opp om forbundet som best vi kan.…
Om det ikke kan kalles katalog, så finnes det ihvertfall en oversikt over både statlige og private perfins i Norgeskatalogen 1979. For di statlige er det også en liste over hvilke merker som er brukt, og for di private er bruksperioden oppført. Hvor…
De svenske finnes i et lite hefte 60-70 sider laget av Leif Bergman Tord Lagerwall og Stellan Swenson i samarbeid med Samlerforeningen Bæltespænnarna.
Utgitt av Sveriges Filatelist-forbund 1981
Har bare en kopi av dette heftet selv. Vet at OFK har e…
Ingen katalog for norske perfins, ennå. Kanskje noen holder på med den? Om mulig vil den få plass som et kapittel i bokserien Det lille bibliotek™ — men nå er det 4 år siden sist, så kanskje serien er pensjonert?
De 11 finske perfins man kjenner ti…
Woah, nå blir det liv i blankett-folket. Men betyr det samtidig at Porto kontrollert-stemplene fases ut, eller allerede er fjernet?
Førsteopplag på 62500 betyr at de ikke behøver bli sjeldne, men hvilken dato er tidligste bruk?
Hej Marius
Jeg glemte helt at sige, at de viste stillinger (posisjoner) vandret stilling, Lodret stilling, diagonal stilling til højre og diagonal stilling til venstre alle er set fra frimærkets forside (billedeside).
Mvh.
Jan Krolak
Jeg har kontrollert data vedr. PiB i Oppland fylke mot en oversikt jeg har laget tidligere med opplysninger jeg har fått fra Arvid Løhre.
Endel avvik har kommet fram, slik at det er VIKTIG at du også sjekker dette for det området du er interessert i…
Oversikt over alle PiB'er i Norge med operativ fom - tom dato.
Jeg har mottatt regnearket som Erling nevner i en annen tråd, og har bearbeidet dette slik at det skal bli litt enklere og benytte som et "oppslagsverk".
Jeg har laget en arbeidsbok med…