Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Er dette et stempel?

Visninger: 1650

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Om dette skulle være et stempel, ville det ha vært noe jeg aldri har sett maken til før - så jeg vil anta at det er snakk om et flekket, men ustemplet merke. Hva som er årsaken til flekken, har jeg ingen formening om, men mon tro om det kunne være snakk om rustflekker fra en annen gjenstand...?
Kansje kritt eller blod?
det sto at merket var håndannulert med rødt kritt på auksjonen
For en tusenlapp++ er det sikkert et greit tilskudd til en NK1-samling.

Utfordringen, bestandig, med å kjøpe NK1 på nettauksjon/usett, er alt som merket kan være utsatt for etter at NK1 begynte å bli populært på 1950-tallet. Etter Norwex55 tok det helt av. Med mer enn 2 millioner merker originalt i omløp, og fryktelig mange i forretningsarkiver utenlands, var det mange av de første generasjonene frimerkesamlere som skaffet seg merket. Den gang det bare fantes 15-20 norske frimerker å samle på, ble de klebet opp på ark eller i album/bøker med hvetemelsklister og det som værre var. Medaljens bakside er derfor et interessant spørsmål; på et eller annet vis har merkene kommet løs fra klisteret. Men har noen hittil utviklet en sikker måte å fjerne hvetemelsklister på, eller lim av typen Karlsons? Mange NK1 ser derfor ut som sparkel-verk på baksiden. Om du koker dem i vann noen tid, kan de fort bli til tynne filler. Nettopp koking i vann på komfyren var det som FCM jr måtte ty til tidlig på 1960-tallet da alle forfalskingene/"reparasjonene" flommet over frimerkemarkedet.

Siden NK1 er trykt på håndlaget papir med bulende vannmerke, kan det være vanskelig å sjekke merket med "det blotte øye" — altså: bruk lupe og dagslys. Det er et par områder på dette merket jeg ville sjekket nøye.

Men hvis det var du som kjøpte det: gir du oss tilbakemelding når du har mottatt merket?
Blod hørtes litt drastisk ut - men kan det være noe rødlig kritt / stift? Har selv hatt en NK 1 som ble solgt på Moldenhauer i 2009 med en vertikal rød strek (forsøkt fjernet). Og attpåtil sprukket plate...Og da ble det en "billig" sprukket plate...(under 2000,-)

Jeg synes å huske at lupe med lys og kvartslampe ledet meg til at dette måtte være rødt kritt eller "fettstift" (ikke blekk)...
Husker ikke hvilen auksjon merke er fra, men et lignende merke fra de siste aarene.

Merke fra min egen samling.

Hvis jeg skulle tippe noe, måtte det bli at streken er fettstift. Kritt, som vi ofte også leser om, er vel helst en betegnelse på fettstift med mindre fett i...? Fettstift kan brukes til å makulere frimerker med, f eks fremmede lands frankering som ankommer med uforsvarlig annullering, f eks blekk-kryss el.l. Derfor ville jeg tippet at samtlige av disse NK1 med røde render har hatt blekkannullering.

Hvor i verden var det så man var som villest med røde fettstifter? Ikke vet jeg, men som en kuriøs tilfeldighet lastet i går Frimerkehuset opp en rekke prefil-brev til Danmark på sine salgssider for brev. Flere av dem med så mye rødt at karene på kongsgården som tok Per og Pål ville blitt forlegne.

Tore Gjelsvik skriver også i Norway Number One at de fleste utenlandske annulleringer på NK1 stammer fra Danmark (s106).

Alle disse arkivene som vi finner i prefil-perioden burde vi jo også finne i frimerkeperioden, men snodig nok ser vi dem sjelden eller aldri med frimerker. Altså ikke så snodig at alle NK1 er vasket av brevene som lå i arkivene.
Ja, Marius, det var jeg som kjøpte merket.
Jeg har nå mottatt merket og kikket litt nærmere på det.
For meg ser det ikke ut som krittstreker. Det det ligner ikke på krittstreker fra andre merker jeg sammenlikner med. Tror det må være avsmitting fra et eller annet, hvis det ikke er stemplet på merket.
Det viser seg at der er en papirskjøt parallelt med venstre billedkant som ses klart på baksiden.
Har desverre ikke mulighet til å skanne inn baksiden, men skjøten på baksiden er ujevn og går 1-2 mm inn på billedet.
Kan det være påsatt ny marg?
Hmm, ser jeg hva du mener, like i kransen til venstre for 4-tallet?
Ja.
Da tipper jeg videre at det er snakk om en arkivbrett, jfr de manglende arkiv-brevomslag der frimerkene er brettet i arkiveringsprosessen og senere limt av. Om slikt ikke står i beskrivelsen, skal du bare returnere merket og be om å få penga tilbake. Gjør det med en gang. Ring dem eller send epost med beskjed med en gang. Auksjonsfirmaene er heller ikke tjent med å ha innleverere som stiller med skrap, så de vil nok foretrekke en retur med glede framfor å høre dritt om seg selv, VF-Auktion i dette tilfellet, på nettsamfunn som vårt. Hvis de mot formodning begynner å bable om at du selv burde sett det ut av bildet (men jeg tror de er mer oppegående enn som så), kan du svare tilbake at et bilde med fargeprofil i CMYK som er komprimert til det ugjenkjennelige knapt kan kalles noe å inspisere frimerker etter. La gjerne oss andre få høre hvordan det går.

Det finnes jo frimerkefirmaer som selger Norge med "ubetydelige feil", og da passer et merke som dette bedre inni en pose der. Synd, egentlig.

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår