Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Prisnivå på QXL for brukte eldre norske merker i normalkvalitet,
Skanfilpris i parantes. Lista er basert på egne erfaringer, jeg
følger lite med hva andre oppnår av pris, men den skulle gi et bra bilde av markedspriser.

1: 500-600 (850)
2: 350 (800)
3: 140 (585)
5: 100 (325)
6: 400 (1300)
7: 1000-2000 (2950)
9: 120 (390)
10: 180 (820)
11: 100 (360)
12: 100 (360)
13: 200 (700)
15: 120 (335)
16: 100 (285)
17: 140 (450)
19: 160 (400)
20: 100 (400)
21: 120 (435)
28: 200 (800)
32-34 150 (595)
35: 180 (560)
36: 160 (375)
44: fra 1200 (2650)
85: 100 (335)
86: 180 (650)
87: 180 (540)
89: 80 (275)
90: 240 (600)
91: 240 (900)
93: 300 (975)
94: fra 1200 (2800)

For bedre merker og brev oppnås stort sett like
gode priser på qxl som ved ordinære auksjoner.

Generelt gjelder at skillinger i mellomklassen,
NK 5,9,11,12,15 og posthorn er ganske tunge
å selge. Tydeligvis er markedet ganske mettet
når det gjelder behov for disse merkene.
Så merker lagt ut til utrop kr. 1.- for disse
vil ofte ikke nå prisene ovenfor.

Visninger: 652

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Jeg tror dette stemmer bra. Skal man selge eldre Norske merker under normalkvalitet og oppnå mer enn 1 - 2 kroner så må de selges på ebay elle www.delcampe.net . Men heller ikke her kan man regne med de store kronene, og gebyret (i hvertfall på ebay) tar det meste av inntjeningen. Så da sitter man igjen med spørsmålet om det er bryet verdt? Jeg sitter på mine merker, de er ikke alle i normalkvalitet og jeg har funnet ut at jeg heller får ta vare på dem enn å gi dem vekk. Kansje de etterhvert blir så mange at jeg kan gjøre noe ut av det?

Tobben
Med unntak av NK1 og 2, som jeg synes er noe høyt priset som generelle merker, synes jeg du treffer QXL-nivået godt. Men samtidig ligger det, i mitt syn, en QXL-prisreservasjon som tilsier at de fleste merker er det noe mikkmakk med: svake hjørner, tynnheter osv som bare kan avsløres ved selvsyn. Det er som i frimerkebutikker der det gjerne er litt dårlig belysning akkurat rundt disken ;-) Ta med egen lyslupe, folkens! Dagens nye generasjon lysluper, med skarpe LED istedenfor gulnede glødepærer, kan også brukes til å belyse merkene.
NK2-nivået tror jeg kan ha sammenheng med at de fleste NK2 er pent stemplet med Nr 364, og folk lukter lux lang vei, derfor noe høyere prissetting. Skikkelige lux av dette merket, går nemlig ikke spesielt høyt hos auksjonsfirmaer.
NK1-nivået tror jeg er inne i en sesongjustert høykonjunktur som i første rekke skyldes en gros-etterspørsel. Hvis du kjøpte et par-tre hundre NK1 for 300,- stykket, slik prisnivået var i 2004-2005, får du nå 600-700 for dem som massevare -- angivelig. De som bruker støvsuger, ryktes å være Samlerhuset. Dersom det skulle stemme, får de nok 3 000 igjen for stykket etter å ha rammet dem inn i et diplom og solgt dem til postordrekataloglesende bestemødre i indre enfold.
samenligner priser i norgeskatalogen fra 1982 og 2008 utgaven, prisen på eldre merker er nogenlunde de samme for 25 år siden ,noen var faktisk dyrere ,så de som investere den gangen har nok ikke blitt noe rikere.
Nå har vi vi jo mer tilgang med nettauktioner ,den gangen var vi prisgitt frimerkehandlere og dyre auktioner.
Avdøde Paul H Jensen, med lang og tungtveiende fartstid i norsk filateli, skrev følgende i bladet Frimerke Forum (medlemsblad for Frimerke-ringen Posthorn) nr 3, 2003, side 27:
"De prisene som NK bruker er gode og reelle byttepriser for samlere. Andre "handlerkataloger" bruker opptil 50% høyere priser - der skal samlere ta seg i vare. Å kjøpe rett ut av "handlerlister" kan være å kaste bort penger. Jeg sier ikke mer."
Kan bli spennende å se an taggene, men disse Haakon-merkene er jo å anse som gode serier, nærmest uansett, grunnet bruken på pakkepost og verdibrev, for det meste til utlandet, i kombinasjon med edruelige opplag. Ta så i betraktning at ca 1 av 10 merker som passerer Postens system i våre dager har taggene i behold, kan vi jo tenke oss hvordan klumpete brev eller vinglete kartong-kort som fulgte med (eller gikk parallelt med) postpakker klarte seg for hundre år siden!
Du får fortelle tilbake når "dagens kjøp" er vel i havn (= ankommet ;-) Hilsen Marius
Hva er dine erfaringer for ubrukte merker? Har du reflektert noe over det, og i så fall hvordan er utslagene mellom * og **?
hvis det er meg du spør, så har jeg for lite erfaring med ubrukte til å komme med noe fornuftig når det gjelder klassisk materiale. For bedre postfriske som Uni. legion, Norwex får en bedre priser stort sett på qxl enn hva som oppnåes på "vanlige" auksjoner. Forøvrig har jeg bortimot sluttet å kjøpe bedre ubrukt på nettet, bare regummieringer og jevnt over dårlig kvalitet.

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår