Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Personlig synes jeg det burde vært et krav til medlemskap hos FRANK E RING at folk registrerte seg med fullt navn. Slik det er nå er det lett å gå fullstendig i surr.
Mange har registrert seg med bare fornavn - og det finnes allerede flere med samme fornavn også - noe som i de fleste tilfeller gjør at en ikke vet hvem som skjuler seg bak navnet.
Noen har valgt sære kallenavn (nrps, Drammensere`n ) som for folk flest sier lite eller ingenting om hvem en har med å gjøre.
(At noen ikke tåler å se sitt eget tryne på nett og derfor har valgt et bilde av bikkja, Nk 1 eller andre pussige påfunn får vi heller leve med.)
Det er mye hyggeligere når folk tilkjennegir hvem de er, og ikke bare skjuler seg bak et fornavn eller et kallenavn.
HVA MENER ANDRE OM DETTE?

Visninger: 741

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Ja, jeg registrerte det - og som sagt synes jeg det var meget gledelig. Håper at alle andre på forumet følger din anbefaling og kommer etter.
En meningsutveksling er mye hyggeligere når en vet hvem en diskuterer med. Dessuten er også mulighetene for å bli kjent om en treffes i andre sammenhenger (utstillinger, klubblokaler, auksjoner mm.) mye bedre om en har et foto og et navn å forholde seg til.
Hei
Støtter fullt ut Geir Lunde og de andre som ønsker åpenhet om hvem som skriver innlegg. Selvsagt bør alle i forumet opptre med eget navn og ikke noe alias. Hvis en ikke kan eller vil gjøre det, bør vedkommende finne seg et annet forum. Skjønner ikke hvorfor noen absolutt skal delta i diskusjonenene her, men ikke oppgi navn. Dette bør du snarest rydde opp i Marius, ellers er jeg redd mange kutter ut Frank E Ring som filatelistisk diskusjonsforum!
Jeg leste i Gibbons Monthly, tror jeg det var, nå i sommer, om en frimerkeklubb i UK som var veldig suksessrik. En av grunnene man trakk fram, var at alle i klubben hadde navneskilt på seg på klubbmøtene. Slik ble det enklere for nye samlere som stakk innom å orientere seg, og for de andre å huske hva folk het. (Mulig at dette hadde flere praktiske årsaker, for klubbens spede begynnelse var i en pub...)

Bruker dere navneskilt i Tromsø?

Jeg vil hevde at minst 50% av medlemmene i større frimerkeklubber er anonyme i den forstand at de aldri deltar på klubbmøter. Ikke juleavslutning engang. Inntil noen finner ut årsakene til det, bør vi ikke utelukke muligheten for å opptre med nic/kallenavn/fornavn/initialer her i Frank E Ring. Det hender innimellom at jeg aktivt oppfordrer noen til å legge fjeset på scanneren og trykke på knappen, men så lenge folk oppførere seg som i Kardemomme By, føler jeg at det blir å heve terskelen for deltakelse hvis for mange krav til deltakelse skal stilles. Og dette med for høy inngangsterskel kan jeg ikke få meg til å tro at er noe annet enn skadelig for frimerkesamling som hobby.

But that's just me. Dette begynner jo å bli en interessant tråd med tiden!!
I fall Olsens meninger over skulle føre til en større ryddeaksjon, så skal undertegnede i det minste vær kar til å rydde selv, og ikke lage ryddejobb for Marius som sikkert har nok jobb med Forum. Hvis det er så vanskelig som Olsen gir utrykk for, med det å forstå og respektere andres synspunkter og hensyn mm. så skal hans profeti og ønske om et innskrenket forum gå i oppfyllelse om enn med et slags "motsett fortegn:" Vips - der var jeg borte, takk for samværet - det var hyggelig og interessant så lenge det varte!
De aller fleste internett-forum, enten det er for bil, dykking, fugler, eller hva som helst, tillater alias uten krav om bilde av personen selv. Dette har blitt heftig omdiskutert i de aller fleste forum, og tråden som går igjen er faren for misbruk. Med fullt navn kan man umiddelbart finne addresse, tlf etc på nettet, og med (pass-lignende) bilde i tillegg kan dette misbrukes av de som driver "profesjonelt" med scam. Det er derfor jeg er "anonym" i internasjonale forum, men stoler kanskje mer på et norsk filatelistisk forum! Så selv om jeg er for åpenhet her på Frank E Ring, syns jeg alle skal vaere velkomne her ihvertfall så lenge de vil yte konstruktive meningsfylte innlegg, enten man er erfaren filatelist eller amatør som meg selv. Det at det kreves bilde og navn for å vaere med i enkelte grupper som f.eks. auksjonsrapporter, er vel gulrot nok i seg selv.
Faren for "misbruk" i denne sammenheng tror jeg er STERKT overdrevet, men det er nå bare min mening.
Selv har jeg syslet med filateli i full offentlighet i mer enn 30 år, om enn i beskjeden målestokk og har ikke følt meg "misbrukt" så langt i alle fall. Har vel opplevd at en "kunde" eller to ikke har betalt for de varene vedkommende har fått tilsendt, men det er også alt. Og det har neppe noe å gjøre med at en oppgir navn og adresse! Om en kaller seg selv for Geir Lunde eller "filatelisten" tror jeg neppe gjør den store forskjellen i så henseende!
Mitt syn er således fortsatt det samme - Jeg foretrekker at folk oppererer med fullt navn + foto.
Vet ikke helt om jeg skal gråte eller le- nrps. Nå har du i lange tider kjøpt og solgt på QXL og der oppgitt ditt navn og adresse til tusenvis av kunder, men her inne på dette forumet er det plutselig farlige saker.
At vi har ulike meninger er noe vi må akseptere, men det må uansett være lov å si hva en selv mener så får andre selvsagt få lov til å mene noe annet om samme saken.
Din reaksjon i dette tilfellet synes jeg egentlig er heller "barnslig", men som sagt her bestemmer en selv var en gjør. Takk for "samværet" og lykke til videre.
Jeg kommer nok til å jhenge med en stund til, og/men fikk i alle fall vist en eller to store forskjeller på Internett kontra å møtes person til person på klubbmøte, auksjon eller hva det måtte være, nemlig tilgjengelighet og mulighet til å bare si "ha det" når en evt. har oppnådd en hensikt, noe som i mange tilfeller er informasjon. De som fulgte med forrige gang Mrarius prøvde å starte opp fikk også med seg innlegg og linker som langt fra hadde noe med frimerker å gjøre. det skal ikke mere til enn at en følger enn slik - forvarende eller uforvarende - og så er "baletten" i gang for å si det litt kort og forenklet. Både derfor og av andre årsaker blir det helt feil å sammenligne dette med å oppgi opplysninger til andre brukere via f.eks. QXL Som over nevnt så er bruk av nick - eller kallenavn på litt bedre Norsk - helt vanlig (og akseptert...) på de fleste forum, og det er vel snarere så at en på de fleste slike ville sperret gluggene vidåpne om noen gikk inn med fullt navn og bilde. Jeg vet du har holdt på med filatelig lenge og i åpenhet Geir, men ikke via Internett - hadde det vært tilfelle i så mange år, så er jeg rimelig sikker på at du hadde opplevd ting du gjerne ville vært forruten. Ingen ting er risikofritt, og/men her og der må man sette grenser, og slike grenser settes gjerne ut fra de erfaringer man gjør. Som Marius nevnte i et tidligere innlegg så går man ikke fra huset med nøkkelen i døra i en storby, ei heller (etter min mening) annonserer man mulige verdier via et forum på Internett uten i det minste å forsøke å gjøre det litt "vanskelig". Mulig min "fremgangsmåte" over var "barnslig" og at valget mellom å le eller gråte var vanskeligt, men tenk litt over forskjellen/e som her er nevnt for de er egentlig ganske store - mildt sagt.
Kjære nrps
Jeg har ikke skrevet at jeg ikke respekterer andres synspunkter og hensyn for å være anonym, og jeg har heller ikke uttalt noe ønske om et innskrenket forum, så ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. Tvert om håper jeg virkelig at dette forum får en lang fremtid, noe jeg under fullt navn har uttalt både i skrift og tale. Jeg er imidlertid redd for at mange ikke gidder å kommunisere seriøs filateli med bikkjer, barnebilder og andre alias.
Hei;
Og takk for svar Karl-Erik! Jeg kan ikke helt se at jeg har tillagt deg meninger du ikke har gitt uttrykk for, skulle mine ord likevel føles sånn, så ber jeg om forlatelse for det. I ditt første innlegg sier du: "Selvsagt bør alle i forumet opptre med eget navn og ikke noe alias." Etter min mening er det ikke noe selvsagt i det, noe og hvorfor jeg har forsøkt å forklare min mening om. Videre sier du: "Hvis en ikke kan eller vil gjøre det, bør vedkommende finne seg et annet forum." Ergo er jeg rimelig sikker på at forum på Frank.E.Ring.com vil bli ganske innskrenket hvis vi som ikke ønsker bilde og navn "på trykk" ikke kan være med.

Hvis vi ser på forum på f.eks. eBay (bare for å ta et tilfeldig og noenlunde nærliggende eksempel, all den tid og stund forumet/-ene der har deltakere som rpresenterer verdensomspennende filateli og ekspertise) så finner vi ikke hverken navn eller bilder som som kan identifisere personen som deltar, i beste fall kan vi identifisere en organisasjon, firma, eller med litt "kvalifisert gjetning" person. Med forbehold for hva jeg har sett, og evt, ikke sett. Når så (mye) er sagt, så skal det også sies at jeg langt fra uenig med deg og Geir og Vigdis og alle andre som synes det hadde vært hyggeligere, og kanskje "lettere" å kommunisere med de som ikke viser bilde av "bikkjer&barnebilder" men jeg kan likevel ikke forstå at det skal være en barriere mot å diskutere hverken seriøs, eller for den del: "useriøs" (hvor har det blitt av fest-filatelien??) filateli, det må være hva som kommer på trykk som teller, eller hva? En Passant: Det er ikke så mange bilder av forfatterene i håndbøkene heller...Uten sammenligning forøvrig, bare så det er sagt :-) Ny innskutt bisetning: I starten av Frank.E.Ring var det ikke krav om bilde, og jeg er uenig i kravet som ble innført om dette (hører du Marius?? :-) - det var i etterkant av dette at alle "bikkjer&barnebilder" dukket opp. Undertegnede har i det minste vært såpass kreativ at han har funnet frem papir og blyant, og ikke bare kopiert originalen til Per Chr.! Er det ikke opphavsrett på den, forresten?
Vel, vel: Da håper jeg vi kan være enige om at det er lov å være uenige, og at egne vurderinger samt følger av slike ikke diskvalifiserer deltakelse på Frank.E.Ring !?!
Hei K-M, det har dog aldri vært noe krav til bilde i Frank E Ring.

Men det hadde vært hyggelig om debattantene hadde lagt litt iver i å laste opp frimerke-bilder til bildegalleriene også ;-)
Husker jeg så feil altså...hmm...Takk for korrigeringen, som atter en gang minner meg om hva min klasseforstander i ungdomsskolen sa: "Når de passerar 25 så forfell kroppen og endå meir hovudet :-)"
Bildegalleriene føler jeg "spriker litt," kan du rettlede meg litt her?

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår