Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Hva skal man egentlig si til sånt, 'a? Sakset fra beskrivelse på QXL: "NK 1658 LUX MOTIV SANDNES KULTURHUS - LES" og "VAKKERT MERKE MED MOTIV FRA SANDNES KULTURHUS - STEMPLET MED FDC STEMPEL (SPESIALSTEMPEL) SOM OGSÅ ER BRUKT PÅ NK 1694 TIL 1696 - DATO 06.06.08 - SOM OGSÅ VAR UTGIVELSE FOR DETTE MERKET - DETTE MERKE HAR ET OPPLAG PÅ KUN 1500 STK. - DETTE ER EN SJELDEN MULIGHET TIL Å SKAFFE SEG DETTE MERKE - SE BILDE".

Såklart kjører Posten sterkt på lokale PF-utgivelser sanksjonert og solgt ved lokale postkontorer eller souvenirbutikker, noe som sikkert vil være bra for at diverse-samlere kan få øynene opp for frimerker som meningsfylt hobby. Men hvor mange står opp grytidlig og stiller seg i kø for å sikre seg brorparten av opplaget av disse svært sjeldne merkene? Og er det sunt å stå så tidlig opp om morgenen? Tar de kaffe med på termos? Spørsmålene er mange, men akkurat nå lurer jeg på hvem det er som synes 1500 er et lite opplag i/av Sandnes?

Visninger: 293

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Ja ja, alt kan vel lages?? Jeg har aldri hatt sansen og interesse for slike produserte saker.
Jeg har alltid sett på min interesse for frimerkesamling som en hobby og ikke som "butikk". Derfor har jeg alltid prøvd å få tak i "ekte" postalt brukte objekter i min samling med poststeder i Oppland fylke.
Har akkurat nå kjøpt håndbøkene over NK99/NK118 og NK100/NK120 og ser fram til mange hyggelige kvelder framover med å gå gjennom alt jeg har liggende av disse merkene.
Det er dette jeg liker med hobbyen min - det blir mye jobb, men veldig mye moro også.

Det er mulig jeg tråkker noen på tærne, men jeg tar nå sjansen likevel med å si hva jeg mener.
Grunnen til at slike ting lages må vel være for at noen skal tjene penger på dette?? Jeg kan ikke forstå poenget med å samle slike produserte objekter. Få tilsendt et objekt og sette det inn i et album - og det var det....
Nei takke meg til - da samler jeg heller glansbilder!!!!!!!!!!!

Er det noen andre som har noen synspunkter på dette??? --- eller er det bare jeg som er litt spesiell??
Hei
Ser at du heller ville samle glansbilder enn PF-er. Nå er det jo enkelte konservative frimerkesamlere som kaller alt av moderene frimerker for glansbilder, men det er jo en annen sak ...
Det fine med hobbyen vår er alle mulighetene vi har til å velge land, område, periode, tema, motiv osv. samt at vi selv kan legge listen dvs. hvor omfattende skal vi samle. Tenk hvis alle skulle samle det samme. Da ville mange objekter blitt meget kostbare. Selv står jeg med begge beina + en hånd i spesialsamling av Norge (hovedvekt på norske ståltrykkmerker, dyptrykksmerker, marginaldatoblokker Knudsen og Enschede, Helpost) + norske jernbanepostekspedisjoner +++; samt en hånd i det moderne (PF-er etc.) Årsaken til at jeg begynte å samle PF er ene og alene for å ha det moro - her kan man ha mye glede uten at det koster all verden (av kroner). Noe av gleden med samleområdet er nettopp at man ikke kan ha abonnement, men må ha kontakt med andre samlere for å få informasjon om flest mulig utgaver. Kommer jeg over slike merker, tenker jeg på mine bytteforbindelser og sender de en hilsen med PF-et (og de gjør det samme).

Jeg tror det er viktig at man ikke skjærer alle PF over samme kam. Det finnes ulike kategorier at PF-er. F.eks. kan man inndele i:
a) kommersielle PF ) dvs. PF-er beregnet for salg (hovedmålgruppen er nok frimerkesamlere). Bestillerne er gjerne frimerkeklubber som skal skaffe inntekter til finansiering av frimerkeutstilling/arrangement, eller som i det siste året også lokale postkontorer for å markere en begivenhet/arrangement.
b) PF for bruk i profilerings øyemed. Disse PF-ene er normalt ikke for salg, men brukes av firmaer, foreninger for å profilere/markedsføre produkter, arrangementer mv.
c) PF med "private" motiver. Her tenker jeg på motiver av personer, familie, hunder, katter, hytter, biler osv. som privatpersoner får laget for bruk på post til familie og bekjente.

Som du ser er det flere katagorier som kanskje i fremtiden, vil få litt forskjellig status. Det er nok PF i kategorien "a" (de kommersielle) man ofte tenker på, og som man oftest hører om (og som er lettest å få tak i for oss samlere). PF laget i profileringsøyemed (kategori "b") er det p.t. ikke kjent mange tilfeller av, så slike objekter vil pynte opp i en motivsamling eller en samling med PF-er!
Hei
Har lest ditt svar med interesse. Det er mulig jeg har uttalt meg litt uklart, men det jeg mente var spesielt det du kunne abonnere på - det er her jeg ikke kan se gleden ved å "jobbe" litt for å finne saker du vil ha i samlingen din.
Jeg er enig i det du skriver om at hva hver enkelt vil samle er jo opp til hver enkelt å bestemme. Jeg synes bare at de går glipp av mesteparten av moroa når man får det ferdig servert ( ved å abonnere på det ). Jeg stortrives når jeg har fått tak i et parti med brev eller merker ( massevare) da jeg ikke på forhånd vet hva det inneholder. Jeg har selvfølgelig kjøpt enkeltobjekter, spesielt til min samling Poststeder i Oppland, når jeg har funnet noe jeg har manglet.
Men tidene forandrer seg, og nye samlerområder dukker stadig opp.
Det viktigste er jo at hver enkelt har glede av hobbyen sin!!!!!!!!!!
1500 - lavt opplag !! "Det holder i min levetid" som en tidligere frimerkesamler sa. Slike PF blir normalt solgt for kr 15,- ved postkontoret (som har laget PF-ene). Dette gjør at det med få unntak kun er frimerkesamlere eller personer som skal sende et brev til en frimerkesamler som kjøper slike merker (har man et flott lokalt motiv kan man få nok også få fristet "den vanlige mann i gata", men de aller fleste er ikke villig til å betale tillegget ut over portoverdien). Erfaringen med tidligere utgaver (f.eks. alle spydspisskontorene som hadde PF i november i fjor, tilsier at et opplag på 300 kan være i knappeste laget, mens et opplag på 500-600 var mer enn tilstrekkelig. (og er det en frimerkeklubb som laget et Pf til en utstilling/arrangement, ser det ut som om 200-250 er mer enn tilstrekkelig. Kun hvis postkontoret selger Pf-ene til portoverdien (kr 7,-) eller man har avtale med en storkjøper, vil man klare å få solgt ut opplaget.

Ser at objektet ble usolgt (det var ingen som var dumme nok til å kjøpe objektet for kr 60,-).
Ser forøvrig at selger betegner objektet som "NK 1658". Dette er feil. Hvis selger hadde lest Norgeskatalogen ville han sett at NK 1658 har markjordbær som motiv. Den korrekte NK-betegnelsen er for dette objektet "PF 3" (se Norgeskatalogen 2008 s. 313-314)

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår