Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Jeg har startet et prosjekt i å scanne inn alle merkene (som står i hovedkatalogene) og legger dem inn i en elektronisk database. Noe av hovedhensikten her er å kunne vite til enhver tid hvilket objekt jeg bør by på auksjoner. Jeg har mang en gang bydd på objekter, hvor jeg faktisk etterpå finner ut at objektet finnes allerede i samlingen i langt bedre kvalitet.

Anbefaler følgende database program: http://www.fnprg.com/stampcat/
Koster $29.95, og det fine med det er at det kan tilpasses mht felter etc. Noen andre som har erfaringer med dette? (I såfall kunne jeg tenkt meg å utveksle databasefil, som inneholder all informasjon om alle norske merkene.)

Visninger: 1309

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Har ikke prøvd det ennå, men skal se om jeg får tid til å plundre med det en regnværsdag. Michel har også software for samlinger, og lar deg skrive ut albumblad. Nå i versjon 8.0, så det sier sitt om hvor utrolig mange bugs de har hatt å slite med, for det er ikke såååå lenge siden v1.0.
Den versjonen jeg testet ca 2006 var basert på et kommersielt databaseverktøy, og utskriftene av albumark var i bunn og grunn en modifisering av rapporteringsoppsettet der. Det funka heller dårlig, og kan ikke ha vært helt hygienisk heller, for bak merkene ble det tvangsplassert sorte felt... Så hvis man monterer brev eller merker med hengsler, blir objektene over tid ødelagt.

Noen som vet om andre "frimerke-programmer"?
Hei Arild!
Jeg er også fornøyd bruker av programmet StampCAT. Har benyttet det siden versjon 5 et eller annet.
Det som tiltaler meg mest er som du riktig påpeker programmets fleksibilitet. Dette er et program som er designet for å registrere frimerker inn i et system (database) og programmet gjør denne jobben godt.
Imidlertid, ironisk nok, så er det ikke før nå i de siste par år at jeg har begynt å benytte StampCAT til dette formålet.
Primært så har jeg benyttet StampCAT til å registrere innscannede objekter (til nå over 1200 objekter) fra min hjemstedsamling Helgeland, et arbeid som fortsatt pågår. Jeg registrerer opplysninger om objektene slik som f.eks. Kommune, Poststed, Poststednavn, stempeltype stempeldato, Nk.nr, format (brev, frimerke, postanvisning etc.), kjøpt hvor og pris + mye mer.

Sekundært har jeg benyttet programmet til å registrere opplysninger om postkort, sånn som forlag, nummer, motiv, format, verdi, etc. og selvfølgelig lagt inn bilder av kortene.
Jeg har også benyttet programmet til å registrere min seddelsamling (veldig beskjeden samling).

Og som nevnt ovenfor så har jeg sånn smått påbegynt arbeidet med å scanne inn Norgesamlingen av stemplede og ustemplede frimerker. Har til nå registrert ett hundretalls merker.
På produsentens hjemmeside er det et brukerforum (engelsk) for dette programmet (og de andre CAT programmene) hvor brukerstøtten er suveren. Jeg anbefaler varmt dette programmet.
Ser i en annen tråd at du kan dele din databasefil med andre brukere, jeg ønsker gjerne å motta en slik, da jeg ser at jeg kan spare meg en del tid og arbeid. Jeg kan godt sende deg min fil om du ønsker?
Har du en email adresse, så skal jeg sende deg en helt rykende fersk database.
Her er en tom databasefil for StampCat. (Norske merker).

Den inneholder NK-merker, Tjenestemerker og portomerker. Den innholder ikke alle de forskjellige typene og variantene. (Noe må dere gjøre sjøl! :)). Universitetet ligger inne som et eksempel.

Håper dette er noe flere kan bygge videre på.

NB! Start en tom database og velg å restore denne filen.

Lykke til!!
Vedlegg:
Behøver du skann av alle nk nr før 1980 (kun hovednr) i postfrisk kvalitet så kan jeg kopiere dem ut enten i små eller store bilder fra Norsk Frimerkegalleri fra 1980 eventuelt hele cden mot et lite vederlag
Sorry Cden med avbildinger filmsnutter og historikk går til NK 1305 så det blir ut i 1997 og ikke 1980
Jeg kan godt tenke meg å betale noen kroner for å motta en slik cd.
Kontakt meg gjerne på johnny.thornquist krøllalfa gmail dot com
Er ikke snakk om store summen, hva med 0 kr?
Neste gang så kan det være jeg som behøver noe vet du c",)
Mailen er sendt
ScreenShot031.bmp

Jippi!
Da er bildene mottatt og lagt inn i basen. Databasen endte opp på like under 105Mb med bilder i 640x480 pixels.
Synd at cden ikke inneholdt bilder av portomerker og tjenestemerker. Er det noen som sitter på slike bilder og som er villig til å dele med oss andre??

Takk til Carl Gøran for bildene og takk til Arild for databasefilen til StampCAT.
Kan dere ikke bare scanne inn det som mangler og laste bildene opp i et album her på Frank E Ring? Burde ikke ta så mange kvelder hvis dere som bruker databasene samarbeider... Hvorfor ikke opprette en egen gruppe for å diskutere databaseprogrammer og omkringliggende emner?
Jeg har sjekket med produsent av StampCat, og det går ikke an å importere alle bildene i en operasjon dessverre. Så derfor blir jo det et godt stykke arbeid å ta det manuelt...

Mulig jeg ikke forstår helt, men jeg skal nå ha en base som viser hva jeg har og ikke hva jeg kunne hatt.... :) Til det har jeg norgeskatalog, handlerkatalog, skanfilkatalog mfl.... Spesielt ser jeg nytten å ha en oversikt over hva jeg har når jeg driver å byr som gal på både QXL og Ebay. :)
Jobben er gjort, hvis du ønsker kan jeg sende deg filen jeg fikk hos deg, nå med bilder (ca.105Mb).
I tillegg har jeg endret litt på katalognummerene (ledende nuller) slik at programmet lettere kan sortere riktig.
Det mangler fortsatt bilder fra Nk.1305 og oppover + noen portomerker og tjenestemerker.

Fordelen med å legge inn "alt" i databasen, er at du enkelt kan lage deg mankolister. Noe som også er praktisk når du skal by på auksjoner. En slik mankoliste kan da typisk inneholde f.eks. merkeverdier, slik at man ikke alt for lett lar seg rive med på auksjonen.
Til daglig bruk så kan du filtrere bort det du ikke har, slik at det blir skjult i visningen.

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår