Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Ved gjennomgang av massevare har jeg funnet en del stempler fra Løkkens Verk og Løkken Verk. Iflg. Norske Poststempler av Arne Bye står det.
Løkkens Verk 1/4-03 *5 (*3) ( 18 Løkken Verk, s fjernet i *5).
Jeg har funnet et HJ fra 30 V 19 og Løkkens Verk 3 V 19, alle Løkken Verk jeg har funnet er fra 1920 og senere.
Det er vel kanskje noen som samler Sør-Trøndelag på Frank E Ring som vet om dette kan være rundt denne datoen s'en ble fjernet i stemplet??

Visninger: 581

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Egentlig har jeg ikke peiling på dette, men et oppslag i HJELPESTEMPLENE 1905-1954 (Bearbeidet og utgitt av Jarl. A. Aspaker etter Anders Langangens noteringer) står følgende: HJ LØKKEN VERK er utsent fra overo. 16.05.19 - og returnert fra poststedet 06.06.19 . Det angis også at stpl. er sendt tilbake (fra gravør) 28.05.19 med anmerkningen NYTT. Dog sies det intet om at noe stempel er innsendt til reperasjon.

Det pussige er dog at i NORSKE DATOSTEMPLER DEL 2 av Anders Langangen finnes det ingen opplysning om at det er sendt ut noe nytt stempel til LØKKEN VERK i 1919.

Ut fra dine bilder kan det jo nesten virke som om S`en rett og slett bare er fjernet og at det dreier seg om et og samme stempel, men det kan jo ikke sies med sikkerhet kun ut fra disse bildene.

Dog litt pussigt at Langangen ikke har samme opplysning i begge sine publiserte verk.
Jeg har oppfattet teksten: ( 18 Løkken Verk, s fjernet i *5). i Norske Poststempler av Arne Bye slik at det er det samme stemplet, men S'en er fjernet i 1918.
Som du ser av bildene og som du også skriver virker det som om det er samme stemplet. Det skulle vel normalt ikke ha vært så stor avstand mellom Løkken og Verk dersom dette hadde vært et nytt stempel???

Poststedsdatabasen på Maihaugen har følgende opplysninger ( her står det ingenting om navnet Løkkens Verk.)
Opprettet: 1903-04-01 Nedlagt: 0000-00-00

LØKKEN VERK poståpneri, i Meldalen herred, Søndre Trondhjem amt, under Trondhjem postkontor, ble underholdt fra 1.4.1903 med bipost til/fra Svorkmo. Sirk. 12.,28.3.1903.

Poståpneriet ble fra 1.4.1909 flyttet til Løkken jernbanestasjon.

Fra 1.3.1917 ble poståpneriet omgjort til FELTPOSTKONTOR NR 24. Sirk. 10, 8.2.1917.

Fra 1.10.1918 omgjort til POSTKONTOR. Sirk. 47, 26.9.1918.
Poststedsdatabasen på Maihaugen er i dette tilfelle ikke korrekt. Det er mennesker som lagt inn opplysningene, og alle kan gjøre feil. Jeg har sett på kildene, dvs. sirkulærene fra Poststyrelsen.

I sirkulære nr. 12/1903 står det under overskriften "Fra 1 april 1903 underholdes følgende nye postaabnerier:"
"Løkkens Verk i Meldalens herred, Søndre Trondhjems amt, Trondhjems postdistrikt, med bipost til og fra Svorkmo."
Altså Løkkens Verk skrevet med s.

I sirkulære nr. 10/1917 står det:
"Feltpostkontor nr. 24 underholdes fra og med 1. mars d. a. paa Løkkens Verk istedenfor det derværende postaapneri."
Altså Løkkens Verk fortsatt med s. Samme skrivemåte finner vi i "Fortegnelse over norske poststeder" fra 1917.

Videre har vi i sirkulære nr. 47/1918:
"Fra 1 oktober førstkommende underholdes der postkontor i Mysen, Jevnaker, Mjøndalen og Sortland istedenfor de derværende poståpnerier.
Fra samme tid underholdes der postkontor i Løkken Verk istedenfor det derværende Feltpostkontor nr. 24."
Altså Løkken Verk skrevet uten s. Og poståpneri skrevet med å. I sirkulærene ser man å første gang i nr. 35/1918 (20. juli). Der er det noen ganger skrevet aa og andre ganger å.

Det første stempelet med Å ble utsendt i oktober 1918. Mange poststeder måtte imidlertid vente i flere år på å få stempel med den nye skrivemåten. Så det er ikke alltid at navn og stempeltekst stemmer overens.

Tilbake til Løkkens/Løkken Verk. Når det gjelder stemplene så støtter jeg teorien om at S'en ble fjernet i det gamle stempelet i 1919, altså at det ikke ble gravert noe nytt stempel.
Men hvilket stempel ble brukt i perioden det var feltpostkontor?
Etter som Anders Langangen publiserte sine arkivfunn, dukket nye opplysninger opp (innimellom ført i pennen som bisetninger i diverse filateli-trykksaker istedenfor i NFT). Det kan forklare forskjellene du nevner.

Men Langangen innså også at en god del arkivmateriale fra ca 1917 og noen år framover er ufullstendig (pælma i søpla, mest sannsynlig) og dette er nok den vanskeligste perioden å bringe stempelhistorien / markofilien ajour.
Sant som det er sagt! 1917-20-tallet er spot on slik sett! Et annet eksempel pa dette er hjemstedet mitt, Kaarvaag. Her et utsnitt fra poststedsdatabasen:

"KAARVAAG poståpneri, på gården Kummervold, i Kvernes herred, Nordmøre fogderi, under Christiansund N. postkontor, ble opprettet den 1.1.1885. Sirk. 20, 8.11.1884. Posten til/fra stedet ble i 1885 sendt fra Christiansund N. til Brohaven, Kvernes, Eide, Vevang og til Kaarvaag, med de Nordmørske fjordskip, torsdag og lørdag morgen med retur samme dager.

Iht rettskrvningsreformen av 1917 bler navnet heretter skrevet KÅRVÅG.
"

Imidlertid, postbetjenten den gang (nabo, forøvrig) skrev nanvet sitt Kaarvaag og det var nok en aldri saa liten misnøye med den nye "reformen" med Å'er, som vedlagt objekt fra 1924 illustrerer!

Ja, det finnes jo mange slike eksempler, og i de fleste tilfeller gikk det jo mange år får nye stempler ble utsendt. I dette tilfelle ble nytt SL-stempel med navn KÅRVÅG utsendt fra Oslo 6/9-1927 via Kristiansund Postkontor. Det gamle stempelet som du viser ble så innsendt 21/10-1927.
Det skjedde nok mange navne-endringer rundt denne tiden.
Det vises til følgende henvisninger:
Iht rettskrivningsreformen av 1917 og
Sirk. 53, 23.9.1921. (se vedlagt kopi i PDF-format).
Det var mange navn som ble endret, og datoen de forskjellige fikk nytt stempel er vel også forskjellig.
Dette er ikke mitt spesialfelt, men massevaren som jeg har fått tak i er stort sett fra tidsrommet 1915 - 1925.
Opprinnelig kjøpte jeg dette i håp om å finner stempler fra mitt samlerområde ( Oppland ) men har funnet så mye annet interessant etterhvert at jeg har nok jobb i lang tid med å gå gjennom dette.
Etter tips og anbefaling her på Frank E Ring har jeg startet opp med Posthorn 1909 - 1929.
P.g.a. tidsrommet massevaren er fra har jeg også etterhvert set litt på stemplene. Her finner jeg mye stempler med både gammel og nytt navn.
Kanskje jeg har funnet enda et prosjekt jeg kan bruke denne massevaren til?? ( Finne stempler med seneste dato med gammelt navn og tidligste med nytt navn )
Her blir det nok mange hyggelige "arbeidstimer" i høst og vinter!!!
Men, det er dette jeg liker med hobbyen min ;-)))
Vedlegg:
Kjempenyttig info Geir og mange takk for det - hvor finner du dette? Selv i boken Poststempler i Møre og Romsdal er ikke disse detaljene oppgitt.
Anders Langangen: Norske datostempler del 2 1912-1930, s98. Later dessverre til å være utsolgt fra OFK som har utgitt dem. Dette er kopierte hefter.

Hvis ikke OFK har dem, så kanskje en perifer handler kan ha, eller forsøk Langangen selv?

Stempelet ditt, btw, er gravert av Hellik Rui (stadig ifølge Langangens forskning).
Ser at den omtalte boken om hjelpestempler nå ligger ute for salg hos SKANFIL - så tiltross for at P.C. AA. hevder at den knapt eksisterer i mer en maks 10 eksemplarer dukker den altså opp likevel.


--------------------------------------------------------------------------------

Hjelpestemplerne 1905-1952. Etter Anders Langangens noteringer, bearbeidet og utgitt av Jarl A. Aspaker, 2005-. 134 sider norsk tekst, rigt illustreret, fin stand.

SE: http://www.skanfil.no/LotDetail.aspx?l=LOT/849068
Innlevert i Danmark til og med, etter auksjonsteksten å dømme!
Du må kreve provisjon fra Skanfil :-)
Etter at du la inn denne kommentaren "strømmer" budene inn.

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår