Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Jeg fant et notat som fikk meg til å lure på om dette egentlig er samme stempel hvor G er erstattet med K eller om det dreier seg om et helt nytt stempel??
Iflg Norske poststempler av Arne Bye står det:
Gjøvik fra 1888 *2, 99 *5.
Etter det jeg har registrert ble navnet endret til Gjøvik 1888, men 2-ringsstempel Gjøvig ble brukt fram til 1899 da de fikk schweitzerstempel *5.
Jeg har et brev med 2-ringsstempel Gjøvig brukt 28 I 99.
Litt senere er et 2-ringsstempel Gjøvik også tatt i bruk.

Iflg. et notat jeg har funnet står det:
Avskrift av kopibokside nr. 626 Gjøvik Postkontor
Hr. Postintendanten, Kristiania
Hoslagt oversendes Hr. Postintendanten et Datostempel tilhørende dette med
Bøn om at besørge forandret Bogstavet "G" i Enden af Navnet til "K".
Da vil Kontoret raade over 2.de Datostempler, hvilket er høist paakrevet.
Gjøvik Postkontor 10.10.1902.
Andresen

Dette tyder jo på at postkontoret kun hadde ett stempel (schweitzerstemplet) i 1902.
Legger ved bilde av alle tre nevnte stempler.
Jeg har kun Norske postempler av Arne Bye å forholde meg til, men har skjønt at andre her på Frank E Ring har annen litteratur om stempler - er det noen notater der som sier at det er samme stempel??

Visninger: 217

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Skal ta en titt når jeg får gravd meg ned til Langangens hefter, men kan jo si som så: Throndsen graverte ikke toringstempler etter at han hadde fått øve seg med de tyske Duncker schweizerstemplene i 1888, og kom fram til en grei teknisk løsning som våpensmia på Kongsberg leverte. Nokså sikkert det samme stempelet omskåret/omgravert, med andre ord.
Langangens hefte 1B, som tar for seg datostemplene i perioden 1895-1911, bekrefter antagelsen. Der står det at Schweitzerstempelet ble sendt fra Christiania 6.11.1899, etter at Gjøvik postkontor hadde sendt følgende henstilling til Postintendanten:
"Da Kontorets Datostempel trenger Reparation og Signetet Gjøvigs Postexpedition også er gammelt og mindre godt, har jeg tenkt at benytte Anledningen til ogsaa at faa Byens navne forandret fra Gjøvig til Gjøvik, som det nu overalt skrives. Postanstalt-Bestyrelsen har ogsaa ---
jeg tillader meg saaledes, da ingen af Delerne kan undværes, at udbede oversendt nyt Datostempel ny Signet hvori overanførte Forandring ved Navnet er foretaget."
Så i 1902 ble det gamle 2-rings stempelet pusset opp og omgravert fra Gjøvig til Gjøvik. Det ble sendt fra Kristiania 17.10.1902.
Takk for svar.
Jeg holder på med å rydde i gamle papirer og prøver å få scannet inn det jeg har for å få organisert og samlet dette på data, og da dukker det opp enkelte saker som jeg lurer litt på.
Jeg startet opp på slutten av 70-tallet sammen med Arne Tørud med å prøve å få registrert opplysninger om, og stempler som er benyttet ved alle poststedene og brevhusene i Oppland fylke.
Den gangen var jo "hjelpemidlet" kopimaskin og notater/avskrifter med papir og blyant og det ble mye papir etterhvert.
Skulle nok hatt disse heftene du viser til, men skjønner at de ikke er lette å få tak i lenger!!!

RSS

Siste aktivitet

Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon Hjelp til portosatser.
"Hei, Tusen takk for hjelpen. Da kan albumsidene sluttføres!! Rolf Erik"
26 jun
Rolf Scharning svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon Hjelp til portosatser.
"Hei, Til Tyskland 1914: Brevporto 30 øre, rek. gebyr 20 øre, assuranse 16 øre.…"
25 jun
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

Hjelp til portosatser.

Hei,Noen som kan hjelpe med hvordan portosatene på disse to verdibrevene er satt sammen.Brev 1: Til…Se mer
7 jun
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

KRA. STEMPEL

Kort til Paris i 1907 frankert med NK 73, 74 og 75 på forsiden. Uvanlig stempel?
28 mai
Ole Brænne svarteRobert Nilsskogs diskusjon Ny nettside hos SKANFIL
"De nye nettsidene er betraktelig tregere enn før.For meg så virker den nye layouten…"
23 mai
Carl Gøran Furst Scheve svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Avvikende vannmerker og ikke registrerte vm stillinger
"Er du int. i å bytte bort det merket med rundstempel i stilling 8 og et tilsvarende i…"
15 mai
Johnny Thørnquist svarteRobert Nilsskogs diskusjon Ny nettside hos SKANFIL
"Også jeg mener å merke at de nye nettsidene er tregere med å oppdatere seg etter…"
13 mai
Robert Nilsskog la inn en diskusjon

Ny nettside hos SKANFIL

Hei alle sammen.Skanfil har fått ny nettside, hva synes dere om den folkens?Har fått noen inntrykk…Se mer
13 mai
Svend Wæver la inn en diskusjon
8 mai
nrps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Takk for tilbakemelding (RES) Regner med at fordamping likevel skjer raskere en ved vann (som…"
16 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Jeg er nok mer Signoskop-fan enn fan av disse kjemiske preparatene. Men skal prøve å…"
16 mar
Gisle Martin svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Meld tilbake etterhvert som du får gjort deg noen erfaringer. Hvordan gikk det med toll og…"
14 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Benyttet linken over for å bestille. Etter noen uker dukket det opp en pakke fra…"
14 mar
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Bruk av transparenter for typing av posthorn
"Hei Arild.Jeg så på Facebook at du bruker sjablonger som dekker hele/en stor del av…"
24 feb
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Tusen takk. Verdt å se nærmere på. Spesielt det med stemplene. Nå skanner…"
22 feb
Carl Gøran Furst Scheve svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Fargene jeg ble oppfordret å få tak i er orange blå og div rødfarger…"
20 feb
nrps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Må finnes ut av, takk for tipset Gisle Martin!"
2 feb
Gisle Martin svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Noen som har vært borti Clarity Watermark Fluid og vet om den kan skaffes i…"
1 feb
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Snublet over denne tråden.Du nevner vann og farget plast. Kan du utdype metoden litt. Hvilke…"
31 jan
Oddbjørn Salte svarteOddbjørn Saltes diskusjon Svenske Postekspedisjoner 1874 i gruppen Reisende postekspedisjoner
"Takker så mye, Audun"
23 jan

Grupper

© 2022   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår