Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Vet noen hva dette er?

Views: 215

Svar til dette

Svar til denne forumtråden

Ikke sikker, men mener jeg har sett det i et gammelt skandia album jeg hadde en gang - som en slags "overskrift" på Norge-avdelingen. Et slags oblat utgitt av ??? Albumforlaget ??

Rart å gå gjennom "gamle" saker. Jeg vet ikke hva denne etiketten er brukt til, men motivet er jo vårt tidligere unionsflagg med "söta bror". "Sildesalaten" øverst i venstre hjørne (Det svenske flagget hadde tilsvarende pryd på samme sted). Denne var i bruk til midten av desember 1899 da det rene norske ble tatt i bruk for de fleste formål. Se f.eks. http://no.wikipedia.org/wiki/Norges_flagg . Skal vi tippe den er produsert en gang på 1890-tallet. Så gjennom en eske med en herlig blanding "cinderellas", men har nok ikke denne.

Her finnes nok et godt utvalg produsenter. Misjonen var vel å pynte opp i verdensalbum og anspore unge poder til å lære noe om flagg og geografi for øvrig. Mens enkelte album hadde flagg og våpenskjold og regenter (og annen dekor, f eks norske Dreyers forlags en-ring-stempelalbum med ill. av Werenskiold [?]) trykt på albumbladene, var det langt fra alle versjoner som bød på slik luksus.

Mon tro de perforerte klebemerkene ble solgt separat eller levert med album?

Her er et eksempel på flagg (ute av proporsjon naturligvis) trykt i album, og håndkolorert av ivrig samler (slike ser du mye av på eBay; husk bare å søke Norway i spesifisert søk og "remove" eventuelle handlere som fyller opp og gjør Norway-kategorien uoversiktlig):

RSS

Siste bevegelser

Arvid Løhre svarte i forumtråd 'Samle frimerkehandlere?'
"Dette er en tidlig konvolutt fra Tubfrim, der de gjenbruker konvolutt fra postmester Franztzen,…"
i går
Arvid Løhre svarte i forumtråd 'Samle frimerkehandlere?'
i går
Marius svarte i forumtråd 'Samle frimerkehandlere?'
"Har sett ham før iallfall. Vet ikke om det er i familen til Sørensen som har holdt…"
i går
Øyvind Tekshov svarte i forumtråd 'Samle frimerkehandlere?'
"Som barn på sent 70 tallet og 80 tallet, husker jeg en handler i Sandvika som het Moe og…"
i går
Arne Korshavn svarte i forumtråd 'Bedre sent enn aldri.'
"Ja Kolbjørn. Blir litt variasjon i samlingen  :)"
fredag
Arne Korshavn svarte i forumtråd 'Bedre sent enn aldri.'
"Jeg tenkte på det samme Arvid. Det kunne fort blitt en kostbar forsendelse ellers.  :)"
fredag
Kolbjørn Schjølberg svarte i forumtråd 'Bedre sent enn aldri.'
"Hyggelig med stempel fra Oslo på forsendelse fra Oppland! Krydrer litt i hjemstedssamlingen…"
fredag
Arvid Løhre svarte i forumtråd 'Bedre sent enn aldri.'
"Da var det kanskje greit at du hadde frankert med A Innland, og ikke kr 8,-, (som var…"
fredag
Marius svarte i forumtråd 'Stamsund på NK11-15 - sjeldenhetsgrad'
"Nummer 42 t3 på blått merke er en heit kandidat. Men da ekte t3 og ikke en forvridd t2."
torsdag
Espen Thuve svarte i forumtråd 'Stamsund på NK11-15 - sjeldenhetsgrad'
"Takk for svar Marius ! Ikke umulig at det kommer flere lignende spm. siden jeg ikke har noen liste…"
torsdag
"3R på NK14. Men på tidlig 1980-tall var det ikke så veldig vanskelig å…"
torsdag
"Har sammenlignet den med 3-4 andre NK13 jeg har og når jeg legger dem ved siden av hverandre…"
torsdag
"Tror ikke de har den for salg lengre heller dessverre. Tror ingen har det.... får vel bare…"
torsdag
Peer-Christian Ånensen svarte i forumtråd 'Stamsund på NK11-15 - sjeldenhetsgrad'
"Skanfil bør også sjekkes ut.  Vet at de hadde katalogen for salg for ikke lenge…"
torsdag
"Med tanke på fargen, slik jeg ser det på skjermen, må det være den…"
torsdag
"Stemmer nok det du sier ja Marius. Tok nok litt tid før de nye 3 skilling posthorn (NK18a)…"
torsdag
"STAMSUND-merket er stemplet i 1872, altså i 3-skillingsperioden, og følgelig brukt som…"
torsdag
Rolf Scharning svarte i forumtråd 'Samle frimerkehandlere?'
"Jeg kjøpte nylig et FDC av Krigsforlisserien posted Drammen 20-5-44. …"
torsdag
Tråd åpnet av Arne Korshavn

Bedre sent enn aldri.

Jeg ble litt overrasket da jeg hentet posten i postkassa idag. Der lå det to brev fra 122559 Slidre…Les mer
torsdag
"Kan opplyse om at Brunsæl og Stein Kristiansen også er utsolgt på NK Postal for…"
torsdag

Grupper

© 2013   Created by Marius.

Skilt  |  Bob~bob~bob  |  Terms of Service