Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Det finnes sikkert mange eksempler på feilstillte datostempler. Her er ett eksempel.
Stedstempel som ender på ett eller annet med ATN dato innstillet til 12-8-56.
Merket er Nk.592 utgitt 2.august 1967 på 100 års dagen for Johanne Dybwads fødsel.
Altså, merket er stemplet 11 år forut for frimerkeutgivelsen. Noen bedre?

Stikkord: dato, feilstilt, frimerke, maskinstempel, stempel, verdivurdering

Views: 1438

Svar til dette

Svar til denne forumtråden

Jeg ser deg paa 11 aar....

Fant bare denne lille scannen, men poenget kommer vel klart nok fram: I 1941 var det ikke lov å bruke merker med Haakon VII på. Og byens navn var forandret til Oslo. 27 år får jeg det til å bli.

Men hvor blir det av Bjørn Munch? Er han bortreist? Dette er hans spesialitet, så jeg tipper han kommer til å slå til med et par hundre års tidsforskyving ;-)
Ja mye rart kan skje.
Dette brevet er sendt fra Lillehammer 32X96, og utlevert i Oslo 24.10.1896
Den 32. har vel ikke eksistert på noen kalender, så riktig dato skulle nok vært 22.
Ett knepp for langt opp i første linje i datostempelet.
Er det noen som har synspunkter på om disse feilstemplingene øker eller minsker verdien på objektet,
eller er det bare å betrakte som en morsomhet?

Feilstilte datoer synes jeg er morsomt. Kanskje er det frimerke-humor? Dessverre tror jeg ikke mange nok forstår seg på slikt til at man kan gjøre en karriere som stand-up-komiker ut av det. Ergo blir det lite penger av det også. Det blir kanskje mer som Guide Michelin-stjerner: litt gjevere å ha. Prisliste-boka over maskinstempler som kom for et par år siden, forsøkte å prise slike morsomheter. Alle jeg har snakket med, som selv samler maskinstempler, har bare ledd av det.

Ut fra stempelavtrykket på konvoluttens dekorative bakside, er brevet ankommet hovedstaden og dets hovedpostkontor en gang etter 20:30 fredag 23. oktober 1896, og før 08:00 lørdag 24/10. (En grei kalender finner du på Time & Date). Og siden brevet er sendt med toget, vil jeg tippe at datoen skal være 23 i og med at NSB selv i dag makter å kjøre fra Lillehammer til Oslo på mindre enn et døgn.
Stempler innstilt med feil dato kan trygt skrives på kontoen for utilsiktede menneskelige feil ( " tilfeldig variant " ). Kan ikke se at merker stemplet med de underligste datoer kan ha noen verdi utover det at man kan dokumentere at den postansatte må ha sovet i stempelrettingstimen. Frem til dags dato har forøvrig vært en streng kvalitetssikring med at stempler er rettet til riktig dato, men selv med de strengeste kontrollrutiner kan jo feil skje, ex små døde kryp i brusflasker. Morsomme greier, men ikke mere.
Et stempel på et brev ( i den grad det i det hele tatt er stemplet ) har vel ikke den betydningen idag som tidligere??
Før het det jo i forskjellige sammenhenger at: Brevet må være poststemplet innen xx.xx.xx (dato).
I internasjonal handelsrett inngår fremdels tanken om at datostempler fremdeles brukes, faktisk. Se f eks http://www.cisg.law.pace.edu/cisg/text/e-text-21.html
Det var interessant!!!
For å være sikker MÅ du gå på posten og levere brevet og påse at det blir stemplet.
Jeg tror ikke jeg vil stole på at det i det hele tatt blir stemplet dersom jeg legger brevet i postkassen idag!!!!!!!!
Såfremt det skulle herske noen tvil, et posttstempel er fortsatt tubgtveiende i juridsk fortstand, eksempelvis i forhold itil frister søknader skoleplass , eksamener o.l..

Noen som har vært borti noe lignende? Hvordan kan dette ha oppstått? Her må vel hele stempelet ha vært "skrudd sammen" feil... eller? (1963 opp ned)
Dette har jeg sett før ja. Ganske tydelig eksempel på at trommelen med årstallet er satt inn feil vei.

Mulig Arne K. har flere slike, da dette nok er fra hans område (Gjøvik).

Har et lignende. Se ut til å være samme dato?? Årstallet skal da være 1969.
og ikke 1963.

RSS

Siste bevegelser

Espen Thuve svarte i forumtråd 'Stamsund på NK11-15 - sjeldenhetsgrad'
"Hei Erling, takk for utfyllende info :-)"
11 timer siden
Erling Andresen svarte i forumtråd 'Stamsund på NK11-15 - sjeldenhetsgrad'
"Ser at merket er stemplet i februar måned 1872, det vil si under det velkjente Lofotfisket.…"
13 timer siden
"....39 faste innbyggere og hele 4 husstander i 1875, 3 år etter at merket er stemplet- men…"
15 timer siden
Rune Kristiansen svarte i forumtråd 'Stamsund på NK11-15 - sjeldenhetsgrad'
"Joda, min feil, Stamsund, poståpneri opprettet i 1855 under fisketiden/Lofotfisket…"
15 timer siden
Rune Kristiansen svarte i forumtråd 'Stamsund på NK11-15 - sjeldenhetsgrad'
"Hei og hmmm   ...er det i det hele tatt Stamsund på stemplet? I flg…"
16 timer siden
"Her er forresten merket det er snakk om (oppe til høyre). Var en del av en liten lott. Det…"
23 timer siden
"Takk for tipset Carl Gøran. Har sendt en mail dit nå for å høre. Har en…"
i går
Carl Gøran Furst Scheve svarte i forumtråd 'Stamsund på NK11-15 - sjeldenhetsgrad'
"Hvis jeg ikke tar feil kan du ennå kjøpe postal hos Brunsæl frimerker "
i går
"Hei Peer-Christian, takk for svar. Regnet med at det var bare NK14 som har sjeldenhetsgradering ja.…"
i går
Peer-Christian Ånensen svarte i forumtråd 'Stamsund på NK11-15 - sjeldenhetsgrad'
"Norgeskatalogen Postal  (samt tidligere utgaver av Norgeskatalogen) angir IKKE gradering for…"
i går
Tråd åpnet av Espen Thuve

Stamsund på NK11-15 - sjeldenhetsgrad

Hei alle frimerkevenner !Kan noen si hva sjeldenhetsgraderingen for Stamsund (Nordland) er på…Les mer
i går
Tråd åpnet av Marius

Objekter og folk på utstilling i Australia

En god del interessant å se/lese fra verdensutstillingen i Australia i denne Stampboards-tråden:…Les mer
søndag
T. Albertsen svarte i forumtråd 'Postnummer frå 1968'
"Takk for begge PDF'er. Her er det mye glede for oss stempelsamlere."
søndag
Arvid Løhre commented on Hans Kristian Aabø's photo
Minibilde

Brev 1.03 Tinn 48a

"Postrutene i Telemark er litt av et puslespill for oss som ikke er lokalkjent. For noen få…"
lørdag
Per Erbo Rougthvedt commented on Hans Kristian Aabø's photo
Minibilde

Brev 1.03 Tinn 48a

"håper mine betraktninger kan hjelpe til Brevet er skrevet av Schive 20. april 1843. Når…"
fredag
Gaute commented on Hans Kristian Aabø's photo
Minibilde

Brev 1.03 Tinn 48a

"Det står "mod Attest" nederst i venstre hjørne."
fredag
Ole Jan Myhre commented on Hans Kristian Aabø's photo
Minibilde

Brev 1.03 Tinn 48a

"Jeg forslår følgende teori: Brevet er signert av sokneprest Schive, som stemmer med…"
torsdag
Marius svarte i forumtråd 'NK 1' i spesialgruppa Klassisk Norge
"Nei, lilla sverte bakpå et merke er ingen garanti for noesomhelst. Enhver kan støpe…"
May 16
Arvid Løhre svarte i forumtråd 'Oscar kronemerker'
"NFT Nr 5, mai-juni 1976"
May 15
Svein Bentsen svarte i forumtråd 'Oscar kronemerker'
"En gang , antakelig i 70-åra, hadde Werenskiold en artikkelserie i Nft angående typing…"
May 15

Grupper

© 2013   Created by Marius.

Skilt  |  Bob~bob~bob  |  Terms of Service