Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Jeg har kontrollert og ajourført regnearket fra Erling Andresen ( link til tråden).
Etter det jeg kan se har det vært 2097 enhetsstempler i bruk på de forskjellige PiB'ene.
Pr. 04.08.2010 er det 1248 som er i bruk, og som er mulig å få tak i idag ved besøk eller ved å sende brev til de eksisterende PiB'ene.
Krever litt jobb og vil koste deg porto for brev til PiB'en og returporto på det ferdige frankerte brevet du ber PiB'en stemple med enhetsstemplet og returnere til deg - altså ikke den alt for store kostnaden pr. brev.
Utfordringen blir vel å få tak i de 849 enhetsstemplene som ikke er i bruk lenger da PiB'en er nedlagt eller har fått nytt enhetsnummer, men noen utfordringer må man jo også ha!!!

Jeg visste lite eller ingenting om PiB før dette ble tatt opp i ovennevnte tråd, og med god hjelp fra andre her på FER fikk jeg gode tips og de opplysningene jeg trengte for å komme igang med å få tak i stempler fra mitt samleområde, nemlig Oppland fylke.

Iflg. Postens oversikt over alle postkontor i landet er det kun 188 postkontor igjen, og 35 av disse ligger i Oslo. Det blir ikke mye nytt til hjemstedssamlinger dersom du ikke tar med PiB.

Legger ved en liste over alle aktive PiB'er pr. 04.08.2010. Alle som er merket ??? i F.O.M. dato er nye enhetsnummer som er kommet i tillegg etter regnearket fra Erling Andresen er ajourført ( 23.03.2010)

Oversikten innholder enhetsnummer - PiB navn - beskrivelse (sted) - F.O.M dato - postadresse og har alle opplysninger du trenger for å få tak i de du mangler i samlingen....

 

Aktive PiB pr. 04.08.2010.pdf

Visninger: 351

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Enhetsnummer er interessante nok, men ulempen med disse stemplene er at de ikke er "offisielt" merket med Postens logo, og at hvem som helst derfor kan bestille et tilsvarende stempel fra nærmeste stempelbutikk.

Man kan også spørre seg om hvor det er blitt av stemplene etter nedlagte PiB; vil anta at prosedyren for disse stemplene ikke er like streng som for vanlige, runde datostempler, og at man derfor ikke kan utelukke at enkelte av stemplene idag befinner seg i en rotete skuff på kontoret på ICA eller KIWI, eller hjemme hos en tidligere ansatt som har gitt det til den 8-årige sønnen sin som bruker stemplet til å gjøre skoledagboken litt tøffere...
Jeg kjenner ikke til prosedyrene for behandlingen av enhetsstemplene fra PiB, men svaret jeg fikk fra PiB Beitostølen sier at Posten har tatt det gamle i retur. (Se link)
Når det gjelder stemplet i seg selv så er det jo enkelt, men at det pr. idag vil lønne seg å bestille et tilsvarende stempel fra nærmeste stempelbutikk tviler jeg på - PiB er ikke akkurat det mest populære samleområde og jeg tror heller ikke at de oppnår særskilt høy pris på QXL eller andre auksjoner.
Enhetsstemplet skal jo heller ikke brukes til å annulere merkene slik at LUX-stempler vil vel ikke gjelde her.
Nei jeg tror nok falske stempler er et større problem med ordinære stempler.
Du har rett i at det ikke vil lønne seg å bestille egne stempler idag, men erfaringsmessig har stemplede frimerker for vane å "dukke opp" når det er behov for dem - liksom luksusstemplede krigsmerker som så dagens lys i 1970-årene neppe hadde samme stempel ti år tidligere.

Og dersom et enhetsstempel er sjeldent og blir ettertraktet om eksempelvis 20 eller 30 år, skal man ikke se bort fra at både den ene og den andre bestiller sitt private stempel og selger hjemmelagde objekter til høy pris, kanskje med prispåslag om også frimerkene er stemplet (ser for meg brevklipp med ustemplede merker som med ett blir rariteter). Da sitter man igjen med samme problem som man har med mengder av falske luksusstempler - bortsett fra at man ikke vil kunne se forskjell på originalen og kopien.

Så skal Posten betrakte enhetsstemplene som et "offisielt" produkt av virksomheten sin, burde man i det minste klare å få inn en logo; tok en kikk på enhetsstemplet en gang jeg var i PiB, og bortsett fra at det lå fritt tilgjengelig slik at alle kunne bruke det før en ansatt brukte to minutter på å komme seg frem til postluken, så det ut som et typisk Trodat-stempel med en vanlig stempelpute som kan kjøpes i bokhandelen.

Slike stempler kunne kjøpes for 25 år siden, og vil etter alt å dømme også kunne kjøpes om 25 år. Og da har fremtidens samlere av enhetsstempler et problem som kunne vært unngått om Posten idag tok dette litt mer seriøst; når man bruker 350 millioner på en ny logo, må man vel også kunne bruke noen kroner på å legge denne logoen i stemplene sine...?

Av stempler som har vært solgt på QXL i årenes løp, har noen vært så enkle at de kunne lages med et hjemmelaget stempel der man setter inn bokstavene på egen hånd; sett inn bokstavene "krigspost", ta frem en rød stempelpute og et billig merke uten lim fra krigsårene, legg ut objektet med teksten "Uvanlig merke. Antagelig meget sjeldent. Vet ikke helt hva dette er, men fant merket i en gammel samling" - og vent på budene.

Slik går det når man sparer småpenger på å lage altfor enkle stempler - man gir simpelthen fremtidens samlere et stort problem.
Da får vi ordne det slik at vi dokumenterer objektene i "real time" -- så får framtidens Wizards of Os slite med sine etterlikninger.
Jeg synes du er svært negativ her.
Jeg mener at PiB er et samleområde like godt som noe annet, og dersom du ikke prøver å få tak i dette når det er mulig å skaffe deg dette til en fornuftig pris hva da??
Når det gjelder framtiden og forfalskninger er det vel ikke noe forskjell på dette og andre stempler/merker??
Ingen vet fra framtidens teknologi bringer - kanskje det blir like enkelt å forfalske automatmerker som jeg forstår du "brenner" for????
Vil man være på den sikre siden for best mulig å dokumentere ekte brukt PiB postale forsendelser, har jeg to tips:

1. Be om å få PiB-stemplet plassert rett til venstre for frimerket. Dermed er sjansene store for at det blir overstemplet med Posten Norge's blekksprut-bølger, som dermed binder PiB-stemplet til forsendelsen.

2. Bruk frimerker med marg-eksemplarer som vist under; igjen er poenget å "binde" PiB-stemplet til den aktuelle postale forsendelse. Dette strider heller ikke mot forskriftene om ikke å stemple selve frimerket, ettersom det kun er den hvite margen som blir berørt av PiB-stemplet:


Et tredje alternativ er avtrykk av PiB-stemplet helt nederst på forsendelsen og håpe at det blir overstemplet av den oransje strekkoden. Imidlertid syns jeg det er mer vanskelig med den oransje fargen og bedømme at det faktisk er overstemplet.
Gode forslag - dette vil jo bevise at det er ekte.
Vi bør vel ha lært litt av historien og tidligere forfalskninger slik at vi i dag kan gjøre det vi kan for å dokumentere ektheten for ettertiden, og samtidig kunne avsløre evnt. senere forfalskninger.
Da bør det, tror jeg, helst være maskinstempel, og ikke Posten Norge gummistempel som det finnes ørten hundre av i sirkulasjon. Hvor mange tror du Posten allerede har mistet kontroll med? Forvent flotte LUX med Posten Norge etter som enkelte frimerker om noen år blir nærmest umulig å få tak i stemplet.

Forfalskede avtrykk av gummistemplene fra 1880 ser jeg regelmessig omsatt eller forsøkt omsatt, så jeg kan ikke tenke meg at vi vil være forskånet for falske Posten Norge heller. Og nå mener jeg ikke å være negativ!!!
Slik du foreslo tidligere idag, kunne løsningen på fremtidens uunngåelige etterstemplings- og falskstemplingsproblem være å dokumentere tidsriktige sendinger i "real time" - kanskje i en felles database, og alt som ikke er i databasen innen en viss tidsfrist, ville man stille et stort spørsmålstegn ved. Tross alt har vi et redskap frimerkesamlerne før i tiden bare kunne drømme om, nemlig Internett.

Om alle sendinger av samlerverdi fra 2010 dokumenteres i databasen eksempelvis innen 2013, vil fremtidens samlere vite hvilke brev som garantert er ekte, og hvilke som ikke er det.

Dette ville medføre en del arbeid, men bevares - hvilken skattekiste det ville ha vært for filatelien som helhet. Hvis etterkrigstidens samlere hadde gjort noe tilsvarende, og vi hadde hatt eksakt dokumentasjon på f.eks. hvilke Legionmerker som virkelig ble stemplet under krigen, hadde man kunnet bruke tiden på bedre ting enn å spekulere om merkene på QXL er ekte eller ei.

Og i og med at postmengden av filatelistisk betydning idag ikke er så stor som tidligere, burde dette kunne la seg gjennomføre på en eller annen måte hvis viljen er der; om ikke i en felles database, så kunne interesserte samlere selv lage "kataloger" i pdf-format som dokumenterte tidsriktige forsendelser i samlingen sin, og dele ut kopier i øst og vest.

Digitale kopier er mildt sagt mindre ressurskrevende enn kopier var for 50 år tilbake; en fordel man vel må kunne utnytte. Frimerkesamling handler jo om å bevare ting for ettertiden, så hvorfor ikke også dokumentere at objektene faktisk er ekte?
Store Milde, ja, men jeg tror det igjen ville gått på filatelien løs.
Beklager om jeg kunne virke negativ; jeg respekterer alle frimerkesamlere og samleområdene deres, så innleggene mine var ikke kritikk mot samling av enhetsstempler som sådann, men mot Postens forhold til disse stemplene.

For så vidt kunne man også sette fingeren på bruken av vanlige datostempler idag der man selv får tillatelse til å luksusstemple brevene man sender de fleste steder, noe som innebærer uante muligheter for å stemple alt fra hjemmelagde smurfemerker til krigstidens Quisling-merker. At stemplet ligger fremme slik at en uærlig sjel kan finne på å stjele det, er også et problem, da dette dessverre har forekommet.

Når du nevner forfalskning av automatmerker, har du definitivt et poeng; med dagens digitale teknologi kan i teorien hvem som helst selv skanne inn og trykke sine egne FRAMA-merker; neppe gode nok til å føre erfarne samlere bak lyset, men som trolig i det minste ville kunne brukes som porto.

Forbedret teknologi og bruken av denne til lage forfalskninger er for øvrig et omfattende problem i og med at man idag for en beskjeden sum kan bestille utstyr til å lage alt fra egne stempler til egne myntkopier ("Make your own rubber stamp" og "Make your own coin" gir henholdsvis 2.310.000 og 9.190.000 treff i søk på Google). Noe myntsamlerne har fått merke.

Så jeg beklager om jeg iblant kan virke negativ i enkelte innlegg, men når jeg vet med hvilken omhu filatelister behandler frimerkene sine, føles det bare trist å være vitne til dagens utvikling. Derfor kan jeg kritisere Posten som bedrift og overføringen av ansvaret for poststempler fra postansatte med mangeårig kompetanse til 20-åringer på ICA, liksom jeg også stiller meg kritisk til bedriftens nedleggelser av postkontorer av samme årsak eller bruk av 350 millioner på en ny logo, men jeg vil aldri kritisere de ansatte på Posten (som mang en gang har hjulpet meg og gjør en flott jobb) eller andre frimerkesamlere og deres valg av samleområder.

Ønsker deg uansett lykke til videre med samlingen, og håper du får en fin helg.
Godt, da er vi jo enige da.
Når det gjelden Posten, så er vel ikke Posten idag det samme som tidligere.
Jeg er av den oppfatning at de tidligere var mer servicevennlige når det gjelder filateli og posthistorie. Tidligere kunne du abonnere på diverse opplysninger som Norges Poststeder, sirkulærene etc.
Nå er det vel kun inntjening og penger som gjelder ( men dette gjelder vel ikke bare Posten ).
På den annen side kan jeg vel også forstå dette. Posten ble vel ikke opprettet for oss filatelister, men heller omvendt.
Men vi legger da igjen noen kroner hos posten vi også p.g.a hobbyen vår i form av kjøp av frimerker etc. som i mange tilfeller ikke blir brukt til porto slik vi har kjøpt og betalt for en tjeneste vi ikke har benyttet, og har da heller ikke påført Posten noen kostnader.

Ha en fin helg du også - værprognosene for helgen tyder på at det ikke blir så mye "jobbing" med hobbyen ;-)

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår