Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Er litt usikker på hvordan jeg skal håndtere dette.

Har kommet over endel merker fra et litt ensartet og gammelt (ligget lenge) større parti jeg kjøpte på en Auksjon i Norge 2008, der det plutselig dukket opp noe med relativt høy kat verdi. Blant annet noen større enheter (blokker/arkdeler) som jeg neppe har bruk for å sitte på selv.
Noen av disse i Norge som attesterer utenlandsk materiale? Eller leverer man bare objektet til et av de større auksjonshusene og håper på det beste?

Visninger: 472

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Er det ubrukt?

I så fall avgjør land / område og alder mye, + tilstanden til gummien bak.

Fra klubbauksjoner mener jeg 20% av katalog er et typisk tilslag, men det er så mange faktorer som kan spille inn.

Hvis du skal ha attest på noe utenlands, og jeg holdt på å skrive nøytral attest på noe norsk, er det Royal Philatelic Society London som gjelder. De har en ekspertgruppe på 30+ medlemmer, og et sinnrikt system for å autentisere frimerkene (som inkluderer fraværet av grønne erter til lunsj, fordi en bestanddel i erter kan påvirke fargesynet ;-) slik at samlere flest respekterer arbeidet deres.
Takk for svar Marius.

Disse er fra en fransk afrikansk koloni på midten av 20 tallet med nokså begrenset utgivelse, og av en slik karakter at det neppe finnes forfalsket. Disse lå blant 100vis av andre valører fra de samme områdene i helark/arkdeler som trolig har ligget lagret siden 30-40 tallet. Det finnes ikke noe "fishy" ved noe av dette materialet. De spesifikke frimerkene mangler et overtrykk og det er det som gjør katalogverdien høy. Tilstanden er meget god også på limet bak noe som er svært uvanlig for disse områdene i dag (Katalogen min sier et tillegg på 30-50% på katalogpris for uhengslet med lim). I og med at dette er arkdeler og blokker har jeg et større antall (også store enheter) og jeg tipper disse i dag er svært uvanlige i større enheter enn enkeltvis...

Det er etter markedet å dømme fra et relativt populært samlerområde og på f.eks delcampe går hengslet materiale for gode priser. Har funnet andre valører i samme serie med det samme manglende overtrykket hos auksjonshusene ute i verden for utrop på + 50% av katalogverdi for materiale av dårlig kvalitet (uten lim, tynnhet). Katalogprisene er nok likevel dårlige om man tar med opplag i betraktning og sammenligner med f.eks norsk materiale...
Det høres flott ut. Alt av kolonier med bra lim er ettertraktet, uansett hvilket land eller hvem som herjet og koloniserte.

Her er link til RPSLs ekspertgruppe med info om hvordan du kan gå frem.

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår