Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

En liten digresjon i disse stille påsketider..

Før, i gode gamle dager på 80-90 tallet var jeg ihuga samler av ”Det Norske Posthorn”. Det var alt fra skilling til moderne tider. Ambisiøst, ja, vel! Verdens lengste sammenhengende serie var jo noe å trakte etter.  –Men, lommeboka strakk aldri til, Knutsen og 1909-29 var stort sett greit, men så var det alt det som lå foran i tidsepoken. Skilling posthorn var utenfor rekkevidde, skravert .. bob..bob. 21 mm fant man jo aldri ut av grunnet manglende vannmerker, og så kom ”hypen” på 20 mm.

Etter litt om og men og frem og tilbake, måtte det snevres inn!  Det endte til slutt med ”Knudsen & Ludvigsen (Centraltrykkeriet)” ,  i omvendt rekkefølge, og der forble jeg.  Morsomme merker, like artig å lete etter fellingstyper, men på en annen måte enn fokus på små verditall!!

Det gikk bra, et par medaljer på regionale/nasjonale utstillinger ble det også,  (mens jeg enda var i det vidtfavnende modus så fikk jeg ordentlig kjeft av avdøde FCM fordi jeg hadde satt inn noen posthornmerker fra utlandet (Hellas???)   , men så ble det bråstopp og oppgjør grunnet ekteskapsbrudd.

Utstillingssamlingen ble solgt, MEN jeg satt igjen med dublettene (!). Frimerkene var ikke akkurat det jeg fokuserte på deretter, det hele lå brakk inntil for få år siden. Så fattes interessen på nytt, og så må man velge….  

Da valgte jeg ”Ludvigsen”. Morsomme merker og massevis å lete etter på merker og på brev. Så hva da med resten av dublettene ?  Knutsen, selge dem, kjøpe Centraltrykkeriet.  Vel, fant QXL, snoket litt rundt og så at her fikk man som oftest priser som man fortjener. MEN… Det var på alt annet enn antikva, her var(er) prisene direkte latterlige.  Har solgt mange merker til utrolig lave priser, men finner få objekter jeg kan kjøpe….

Da er mitt lille hjertesukk, hvorfor betale i dyre dommer for 20mm når man kan bygge opp en flott spesialsamling på antikva til en langt rimeligere penge, MEN tross alt selge og kjøpe til akseptable priser??  

Ha en fortsatt fin Påske.

Hilsen, Sverre

Visninger: 1521

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

NK 76X har vannmerkestilling 2, mens NK 74X har vm stilling 3. Når det i denne tråden var snakk om Antikva og 20mm kan eg slenge med eit par smålekre einingar:

NK 49 II med vannmerkestilling 3
og:


NK 54 IIa Ly papir med vannmerkestilling 4. Nokre taggemanglar, men likevel eit flott og, trur eg, relativt sjeldent objekt.


53VII type 2 i 4-blokk
Det er ikke alltid største kjente enhet er en blokk


53IIa i laaang stripe
Er det du som kjøpte 5-stripen på Valby?
Jeg skulle gjerne hatt et ordentlig skann av den for å se om den utvider rekonstruksjonene på 54IIa i Centraltrykkeriet bind IVb.
Kunne du i tilfelle skanne den og sende den til meg i 600dpi og TIFF-format?
Jada, og då rekna eg med du var den som kriga! Eg skal scanne og sende.
På forhånd takk.
Det var interresant at du mener at 10 blokk av NK 74 er største kjente stemplete enhet Marius. Finnes det noen oversikt over dette? Fra min Norgessamling kan jeg bidra med denne 16-blokka av 74X. Jeg legger ved et vakkert brev også.
Vedlegg:
Jeg tror ikke Marius har gjort annet enn å henvise til hva som faktisk står i siste utgave av Norgeskatalogen (NK 2010 side 69). Her finner dere en oversikt over hva katalogkomiteen har reg. av blokker, striper etc. fra denne utgaven.
Ah, det er så lekkert som det kan bli, Villy. Jeg putter inn en mindre versjon av 16blokken din. Som Geir Lunde sier, er det Norgeskatalogen™ som steller med slikt; små tabeller innimellom frimerkeseriene, inntil det blir vanlig å stemple helark.

Right!!
5 kamper igjen, jeg må få henstand såpass lenge, eller hur ??
Hvis ikke Wenger får penger til å kjøpe Hangeland, må jeg seriøst tenke på å bytte lag etter 42 år med denne trøya!
Fra spøk til revolver....
Mulig siden din blåste opp dette objektet. Men la oss avvente og se DET litt an......
Jeg legger ut en stående NK 76X 6 blokk i nær fremtid, svakt stemplet Konsvingerbanen, så ser vi om det var et blaff!
Skal vi så ta diskusjonen 20mm vs Antikva en gang til ??
(Argumentasjonen din i ditt siste innlegg er ikke overbevisende nok for meg.)
Dette går ikke på stempelsamlere, dette går på noe "moteaktig ”som sier meg at 20mm er mer "sexy" enn alt annet. Se artikkelen til Arne som er på 1909/29, flere av disse er priset til kr. 2,- i HK, og her kan du ha det kjempegøy som samler.....
Og så kan man spørre seg hvorfor 1898-utgaven har 5 og 10-øre priset til kr. 1,- (HK 2009) der opplagene var mye mindre enn 1909-utgaven.
Men er det ”sexy” nok ?
Etter litt om og men ble NK 58 splittet i A/B, fin- grovtagget. Det var riktig og vi fikk en serie som er helt grei å forholde seg til. Ikke 8 stk NK 53 10 øre trykninger, med dertil hørende forskjelllige typer , men ett merke, 4 typer og dett var dett! Og disse typene finnes lett, på 7 av 10 merker..
Problemet på 20mm er papir, farge og vannmerker. Det fins knapt merker med vannmerke II, III og IV som er uleselige, selv med UV lampe. Derfor er vi blitt avhengige av noen som ”klassifiserer” disse før man putter dem inn i albumet/samlingen sin. Vel, har noen sånne ”kvalifiserte” merker selv, men ser jeg noe vannmerke i min UV? Nope. Ja, hva da. Ekte eller??
På Antikva er det ikke en kjeft som kan rote med vannmerket, er det der så er det der. Stående vm på NK 61 & 64 er faktisk j… vanskelig å finne, og derfor er de dyre på markedet også! MEN DU SER VM SELV OG VET DET ER DER!
Mitt postulat er: 20 mm er oppskrytt og prisene hauset opp, nettopp fordi dette er en ”sexy” utgave.
Den gemene hop (wow!) henger seg på, og ser ikke mulighetene som Antikva fra 1893-1929 faktisk er som en filatelistisk utfordring. Og det til en prislapp som pr i dag faktisk er overkommelig for en hvilken som helst lommebok.
Du trenger ikke å fokusere så mye på vannmerket for å skille 20MM. I den artikkelen som har stått i Norgeskatalogen de siste 3 utgavene fokuseres det på graveringstypene.
Vannmerke og papir trenger du ikke å skille på før du kommer ned på a,b, c etc under de aktuelle platene. Personlig sjekker jeg stort sett aldri vannmerke på 20MM. Den eneste utgaven det er et poeng på er 53II. Alle de andre kan skilles vha papir og trykket. Men det fordrer selvfølgelig at en har sett noen merker og vet hva en skal se etter.
Vannmerker ses best i Signoskopet (det store) er min erfaring (de få gangene jeg i det hele tatt gidder å bruke tid på det). Når det gjelder vm I og IV ses det stort også lett med petroleumseter. Endel bruker også vann til å skille, spesielt på vm. II og III.

Det som gjør at jeg (og mange andre samlere) er glad i 20MM er at det er platefeil på de fleste klisjéene der. Noe inntrykket mitt er at det er vesentlig lenger mellom på antikva. På den andre siden er det dyrere med massevare på 20MM. På 20MM er det mulig å samle arkrekonstruksjoner. Det har vært populært lenge. Og for meg som samler er dette noe av det mest spennende. Først skille ut alle platefeilene, for deretter å finne de i enheter og begynne å pusle sammen bitene til komplette rekonstruksjoner. I løpet av de siste årene har jeg nesten fullført rekonstruksjoner av begge trykninger av 53VII (1.tr mangler hhv 3 og 2 merker i arkene. 2. trykning mangler hhv 1 og 4). Ifm håndboksarbeidet er vi så godt som ferdig med 52I og 52IIb/c også. Slikt arbeid gir i hvertfall meg mer enn å "bare" lete etter platefeil.

Og graveringstypene på 20MM skiller en på i 99% av tilfellene greit; kun med tunge stempler kan det være et problem en gang i blant. På de siste platene kan det være litt varierende lett å skille fellingstypene da mange av disse kjennetegnene er små (som på antikva).
Det er kanskje ikke noe særnorsk fenomen? Jeg har på følelsen at i alle land er frimerkene fra 1890-tallet blant de mindre ettertraktede. Kan det stemme med deres observasjoner? Eller er det bare det at det finnes så uhorvelig mye massevare fra den tiden, jfr en av mine tidligere kommentarer som tar for seg 1890-tallets samleres forkjærlighet for saks.

Jeg sier ikke at antikva ikke er interessant å samle. Jeg har tatt vare på mye bra antikva gjennom årene hvis det har passet inn i hovedsamlingen min. Og i 60-tallets håndbøker er det jo utrolig hva han som tegnet graveringstypene fikk til... bare tenk deg alle de komplett umulige gule merkene som han gjenga vingene for med tusjen sin.

Slik jeg forstår er området langt fra utforsket i detalj i og med at det innimellom kommer rykter om nye ekstratyper etc. Og antikva-vannmerkestillinger har vel mulighet for noen spøkelser?

Men jeg tror likevel at skillet mellom stolpeskrift og antikva er der som en sperre. Bare se på store auksjoner: salen blir mer naken idet antikvamerkene kommer. Mye skyldes nok stempelsamling: flere samler enrings enn schweizer.

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår