Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Her er en nettside fra en USA-samler som går frimerker nærmere etter i sømmene. Mange samlere av Norge hadde sikkert fått hjertestans hvis han hadde gått løs på samlingen deres.

Og ikke tro at høyt premierte utstillingssamlinger er noe unntak ;-(

Visninger: 585

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Dette var tøft! Tror faktisk jeg vurderer å ta inn årene og pensjonere meg for all samling. Stort sett er det vel bare på dyre merker at slikt foregår, men dess viktigere er det at man innhenter ekspertise når en foretar merkekjøp i høyere prisklasser. Selv om også ekspertene her bommmer.....
Hei! Har handlet en del på Skanils auksjoner. Blir alltid like overasket over mye feil som de enkelte objekter har. Ved henvendelse får jeg som regel svar at mengden av objekter er så stort at det alltid vil være feil. Muligens. Jeg fikk tilslag på et bra objekt 54IIb til kr. 2000.- samt et par andre relativt dyre merker.
Når jeg ba om at vannmerket på dette samt et annet ble nærmere beskrevet, fikk jeg som svar om jeg trodde de var korupte. Dette fordi jeg har problemer med å se vannmerker på spesielle merker. Et av disse var 38xy og 54IIb. Jeg fikk etter mye frem og tilbake e-mail med endelig aksept for dette, men undertonen var hele tiden at jeg ikke stole på de. Vel!. Jeg mottok objektene og vannmerkene var beskrevet som ønsket , men jeg kan fremdeles ikke se vannmerket på 38xy. Ok jeg stoler forståvidt på de, men objektet 54IIb var hengslet, så jeg lå det i vann for å fjernet dette. TRO DET ELLER EI men nede hjørnetagg forsvant i samme slengen og var tydelig REPARERT. Fasit: STOl ALDRI FULL UT PÅ AUKSJONSBESKRIVELSER, OG FÅ ALL DEL FORLANG TILLEGSOPPLYsNINGER!
Håper inderlig ikke dette er vanlig - fikk du reklamert på det merket med hjørnetaggen som datt av ?
Det er møye løye og finne overalt. Ha øynene med deg og stol kun på deg selv og det du ser. Man kan faktisk se ganske mye på gode Scan (600) DPI.

Tenke. Tenke - er det for eksempel perforeringshullet til venstre for øvre høyre hj. tagg du sikter til ? Ellers et pent avtrykk av Fjalir som nesten alltid er veldig utydelige.... (Fillern - den er vel identisk med objekt 2199 hos Moldenhauer i helgen som gikk for 1400,- pluss provisjon og omkostninger....)
Nedre høyre hjørne. Pålimt et stykke med 3 taggespisser etter det jeg kan se. Men avtrykket er meget godt og stempelt er av hovedbetydning.

Forresten så er det fantasisk hvor mye prisen stiger på et merke når det er tildels nærmest perfekt (5,5,5). En ørliten feil og prisen fallen dramatisk.
Det er bestandig en utfordring å finne gamle frimerker som er i perfekt stand. Det er derfor de koster noe.

Skadede frimerker har bestandig vært massevare. Først ca 1. Verdenskrig begynte stempelsamling å bli populært, og da ble det liv i gammel, muggen massevare med mindreverdige frimerker.

At stempelsamling først og fremst har foregått på ødelagte merker, har nærmest vært en forutsetning for at stempelsamling kunne foregå: Skulle man ha 600 perfekte NK1 eller Oscar-merker i samlingen, med de ønskelige stemplene og håndannulleringene, kunne man like godt ha kastet inn håndklet med en gang.

Flere av de mest sjeldne stempelavtrykkene og håndannulleringene fra klassisk tid er da også overraskende å se til, for å si det mildt.
Denne tråden fikk meg til å lure litt.
I filateliens verden kaller vi det forfalskninger, mens i andre sammenhenger kalles det restaurering.
Hva er egentlig forskjellen???

Det er vesensforskjeller mellom restaurering av malerier som forfaller og forfalsking av frimerker. Firmaet som linken din peker til, brukte f eks 3½ måned på å male igjen avskallet maling i Oslo domkirke. Det kalles restaurering.

En Tysklands- eller vestlandsbasert frimerkeforfalsker bruker et kvarter på å lime igjen et merke, støpe nye tagger, konstruere et stempelavtrykk eller annen bedragersk virksomhet for å lure penger av godtroende ofre; frimerkesamlere. Det kalles forfalsking.

Hvis du har godt med tid i kveld, kan du forsøke å google ICE HOUSE COVER. Det ble solgt på auksjon relativt nylig, og fyren som kjøpte det ante nok en god avkastning av pengene, for brevet var langt fra det som velpolstra samlere kaller "kvalitet". Etterpå fikk han brevet "restaurert" slik at det nå skinner som nypolerte samlermynter — og vil sikkert ved neste korsvei tiltrekke seg velpolstra samleres lommebøker. Noen vil kalle det restaurering, andre vil kalle det forfalsking. Det spørs litt i hvilke sirkler du spør: de som livnærer seg av geskjeften i et eller annet relatert ledd, eller de som forsøker å holde seg unna punktum.
Skal du sjekke tagger på klassiske frimerker, er det viktig å ha godt referansemateriale. Sist helgs Auksjon 69 hos FC Moldenhauer bød på mange ekstremt gode referanseobjekter, selv om de ville blitt litt dyre å kjøpe for slikt bruk. Men scans ligger der; høyreklikk og lagre som...

Fra Ragnar B Johannessens samling, finner du de nydeligste blokker av klassiske norske frimerker. Studér perforeringshullene her, så ser du hvordan de BØR se ut på dine egne frimerker.

Fra Järn-Gustaf, GUTE, Johanssons klassiske Norge-samling dukker det opp mange ekstreme blokker som er så perfekt tagget at det er helt utrolig, men SANT. Virkelig historiske referanser til norsk klassisk filateli. Men også sjeldne stempler å sammenlikne med.

Johnny E Pedersens stempelsamling etablerte seg som en referansesamling for norske, klassiske poststempler og håndannulleringer. Alt er verd å lagre for deg som er interessert i stempler.

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår