Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Er det noen som vet noe om dette stemplet? I poststedsdatabasen står følgende:

Feltpostkontor nr II 1890, "FELTPOSTKONTOR NR 2 1890 fra 19. -- 28.8. under våpenøvelser i det Trondheimske. Sirk. 23, 19.7.1890.
P.eksp. Henning Thorvald Kofoed (f. 1851)"

Men dette brevkortet er jo fra Christiania og har gått til Lillehammer. Er ikke stempelet da brukt i Gudbrandsdalske bataljon? Dvs Østlandske?

Håper bildene kommer med, jeg har ikke gjort dette før...

Visninger: 559

Vedlegg:

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Dette ble nok i postet i feil gruppe, skal prøve å få det riktig neste gang.

EE

Hei! Poststedsdatabasen er ikke 100 % å stole på, så jeg ville sjekket teksten i Sirkulæret. Dessverre ligger ikke 1890 ute på nett ennå, så du må sende en epost til postbibliotekaren på Maihaugen og be om en skann av nevnte melding. På et senere tidspunkt hadde det vært mulig å sjekke hva som står om feltpostkontorets virksomhet i statistikkårbøkene. Men i 1890 var det stort sett kun tabeller. For ofte er det slik at Sirkulærene forteller hva som er planlagt/skal skje, mens Statistikkårbøkene forteller hva som skjedde. (De finner du her) - http://www.ssb.no/a/histstat/publikasjoner/

Ellers er det dårlig med sekundære kilder på dette, Håndbok over Norsk Filatelistika har et kapitel om feltpost, men nr 2 i 1890 er ikke nevnt der. For de som virkelig vil vite mer om emnet, er det mulig å ta seg en tur til Forsvarsmuseets bibliotek i Oslo. Der finnes innbundne årganger av sirkulærer fra hærens ledelse med noe stoff knyttet til våpenøvelsene.

Jeg har nå mottatt den aktuelle siden fra Circ. i 1890 som PDF, og skal forsøke å legge den ut.

Vedlegg:

Takk for info Arvid.

Jeg har lest det som står på pdf-dokumentet, men jeg vet ikke om jeg ble mye klokere. Jeg kan ikke se at det står noe om hvor Feltpostkontor nr II var lokalisert det aktuelle tidsrommet. Det var det som egentlig var mitt hovedspørsmål.

Jeg får komme meg en tur på Forsvarsmuseets bibliotek for å prøve å finne ut av mine mange Feltpostkontor-spørsmål.

mvh Erik

Tja, det synes vel som om Feltpostkontor II i det aktuelle tidsrommet var omreisende i Trondheimen — på feltmanøver — og meldte fra til diverse karteringspunkt om hvor det ville befinne seg — temmelig autonomt, dog, med tanke på bestyrerens bemyndigelse ...hvilket jo burde være meningen med en feltmanøver for å få den praktiske gjennomføringen så realistisk opptil en krigssituasjon som mulig.

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteBjørn Munchs diskusjon eBay legger nå norsk moms på frimerkekjøp !
"Etter et raskt søk så virker det som om greier som dette skal til: …"
for 18 timer siden
Bjørn Munch svarteBjørn Munchs diskusjon eBay legger nå norsk moms på frimerkekjøp !
"Jeg gjorde det men det ble avvist med henvisning til at dette ikke hører under Tolletaten…"
for 18 timer siden
Gisle Martin svarteBjørn Munchs diskusjon eBay legger nå norsk moms på frimerkekjøp !
"Send klage til Tollvesenet også. Kan var smart å lage begge veier, så kanskje de…"
for 18 timer siden
Rolf Erik Sjøstrand svarteAlex Tangens diskusjon Vannmerke på NK 43a
"Har benyttet Signoscope 1 i noen år nå, etter å ha "slitt ut" et par…"
i går
Bjørn Munch la inn en diskusjon

eBay legger nå norsk moms på frimerkekjøp !

Jeg betalte for et frimerke-objekt på eBay igår og til min forskrekkelse la eBay til 25% moms på…Se mer
i går
classicstamps svarteAlex Tangens diskusjon Vannmerke på NK 43a
"Noen som vet om Signoskop 3 er bedre en 2? Eller bruker dere f.eks Eterpetroleum? Jobber meg…"
fredag
Kolbjørn Schjølberg la inn en diskusjon

Auksjon Krigs- og Feltpostforeningen 18. april

Mye bra for bl.a. hjemstedsamleren her!…Se mer
31 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteAlex Tangens diskusjon Vannmerke på NK 43a
"Hei, Tror det er en del av stempelet hvis jeg ser rett. Ser ut som del av en G. Holder selv…"
14 mar
Morten Nårstad svarteThoralf Rye Alsakers diskusjon Finske portotakster
"Det er utgitt flere, men de fleste begynner UPU i 1875. Den nyeste og den som gir mest informasjon…"
23 feb
Thoralf Rye Alsaker la inn en diskusjon

Finske portotakster

Er der utgitt en oversikt over finske portotakster fra 1850 til i dag?Se mer
20 feb
Steve Lund la inn et bilde

NK1

Does anybody here know where this fancy pen cancel was used?
14 feb
Kristen Rasmussen svartePer Oskar Gundersens diskusjon returmerke
"Det er nok 1y. Finnes det 1x med specimen-overtrykk?"
2 feb
John Rune åsland la inn et bilde

1x ?

Er det dær ei returmerker 1xHåper på svar
29 jan
John Rune åsland svartePer Oskar Gundersens diskusjon returmerke
"Er der dær ei 1x ? "
29 jan
Øivind Thoresen ble med i mpis gruppe
Miniatyrbilde

Papirtyper

En gruppe for deg som er interessert i å samle papirtyper, og som vil vite hvor det er mulig å…Se mer
25 jan
Kolbjørn Schjølberg kommenterteOles bilde
Miniatyrbilde

SeasonsGreetings2019

"Hyggelig julepost fra Holland også :"
15 jan
Kolbjørn Schjølberg kommenterteOles bilde
Miniatyrbilde

SeasonsGreetings2019

"Hyggelig julepost fra Holland også :"
15 jan
Torbjørn Helgesen svarteTorbjørn Helgesens diskusjon Colnect - Registrer alle dine frimerker online
"Her er et screenshot av enkeltbilde/frimerke på colnect"
des 28, 2019
Torbjørn Helgesen la inn en diskusjon

Colnect - Registrer alle dine frimerker online

Jeg har i snart to år brukt Colnect ( …Se mer
des 28, 2019
Torbjørn Helgesen svarteKolbjørn Schjølbergs diskusjon Bra Youtube-kanal om frimerker !
"Jeg titter som oftest innom 'Exploring stamps' youtube canal en gang i mnd. Han har etter…"
des 28, 2019

Grupper

© 2020   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår