Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Hvem er det som utgir (utga)tidsskriftet "Frimerker som hobby" og eksisterer det fremdeles? En dåre kan spørre mere enn ti vise kan svare....
Hilsen
Rolf

Visninger: 368

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Om jeg ikke husker helt feil - og arrester meg om jeg så gjør - så finnes noen i redaksjonen fra FSH i dag hos Samlerhuset og "atter andre" som frittstående/ikke oppkjøpt av Skanfil...
Takker!
Hei
Det ble utgitt av Haugli & Nordhagen med Ole B. Haugli som redaktør og Jan Nordhagen som forretningsfører. De jeg har er fra tidlig 1980-tall og jeg tror ikke det eksistere i dag. Er også usikker på hvor lenge ble utgitt.
Takker. Det var en samlerkollega som lurte på om jeg hadde hørt om dette tidskriftet. Det hadde jeg, men husket ikke riktig detaljene. Jeg går nå ut fra at det ikke publiseres lenger.
Det er lenge siden dette bladet ble publisert. Etter det jeg kan huske var det i den gylne tid for "maksimumsfilateli", og Nordhagen/Haugli var viktige bidragsytere til samlerne med sine mange objekter.
Jeg vet ikke om det er nødvendig å utdype dette noe mer, Men FsH utkom med første nummer i mars 1979 med Ole B. Haugli som ansvarlig redaktør og Jan Nordhagen som forretningsfører. Ole B. kom rett fra vervet som redaktør i FrimerkeForum, et blad han hadde bygget opp fra grunnen av.
Bladet hadde knyttet til seg et par medarbeidere fra andre nordiske land, og brakte variert stoff fra norsk, nordisk og internasjonal filateli. Og det markedsførte frimerkemesser, maksikort og spesialprodukter Nordhagen og Haugli kunne tjene penger på.
Fra 1979 til ut 1983 utkom bladet i et format omtrent som dagens NFT, fra og med 1984 og framover ble det produsert i A4. Ole B. Haugli var redaktør for 25 nummer, fra 1979 og til og med 1984. Deretter overtok Jarle Brosveet, han var redaktør for 15 nummer, til og med 1988 nr. 3. Dette skulle bli 40 nummer til sammen.
Har lett etter omtale av at bladet gikk inn, men kan ikke finne det. Jeg har ikke flere nummer i mitt bibliotek enn det som er nevnt her, utgivelsesårene stemmer med det som er registrert i Nasjonalbiblioteket. Så jeg tror dette skal være ganske korrekt.
Takker, det er utrolig hvor mye kunnskap som finnes blandt samlere! Jeg tror vi har utdypet dette nok nå, kan takke alle bidragsytere på det sterkeste.
Rolf

RSS

Siste aktivitet

Carl Gøran Furst Scheve la inn en diskusjon

Hjelp!! Behøver hjelp til noen vaianter Posthorn 1909-28

Kan noen hjelpe meg med følgende varianter bytte kjøp\salg opp til degNK 96 v1 behøver 1…Se mer
14 sep
Bjørn Eirik Rasmussen svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"I tillegg til 52IV og 53VIII finner en også på 49II og spesielt på 54V der det er…"
24 aug
Rolf Erik Sjøstrand svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Avvikende vannmerker og ikke registrerte vm stillinger
"Da kan det kanskje håpes på at NK kommer med en oppdatering for dette merket ved neste…"
21 aug
Carl Gøran Furst Scheve svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Avvikende vannmerker og ikke registrerte vm stillinger
"Stilling 5 og 8 finnes også i min samling med uttalelse Enger"
21 aug
Rolf Erik Sjøstrand svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Avvikende vannmerker og ikke registrerte vm stillinger
"Du spør i overskriften din etter stillinger som ikke er reg. i NK. Her er 2 NK 75 med…"
20 aug
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"Hei Leif Roar og takk for fin beskrivelse av denne varianten."
19 aug
Eivind Ellefsen svarteEivind Ellefsens diskusjon Sverige AFA 137 vannmerke.
"Takker for svar."
17 aug
Eivind Ellefsen svarteEivind Ellefsens diskusjon Sverige AFA 137 vannmerke.
"Takker for svar. Da er det sikkert det vannmerket, som bare ser ut som noe annet?"
17 aug
Carl Gøran Furst Scheve svarteEivind Ellefsens diskusjon Sverige AFA 137 vannmerke.
"Facit spes 2007 sier KPV, skrå strek og KPV + skrå strek"
16 aug
Einar Strand Enkerud svarteEivind Ellefsens diskusjon Sverige AFA 137 vannmerke.
"Jeg har sett i AFA scandinavian fra 2020 og det vannmerket er ikke nevnt. Jeg ville sett i facit…"
11 aug
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"Artig. Det forklarer strekene med trykk/farge som går inn i flekken og som neppe ville…"
7 aug
Leif Roar Strømsodd svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"Centraltrykkeriet forsøkte i en kort periode å gummiere arkene før man trykte…"
7 aug
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"Vanskelig å si sikkert uten å ha merket fysisk, men dette ser ut som en skade…"
6 aug
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Mine albumsider
Miniatyrbilde

Mine albumsider

Hei,Har samlet noen sider fra NK 23-delen av samlingen min i en .pdf-fil.....Se mer
6 aug
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Norway Errors
5 aug
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52. Variant i gruppen Norway Errors
"Kan det sies noe om f.eks. plassering i platen? Annen interessant info?"
5 aug
Bjørn Eirik Rasmussen kommenterteJohn Rune åslands bilde
Miniatyrbilde

1x ?

"Slik fargen fremtrer på bildet er dette en typisk 1y. 1x er vesentlig mørkere i…"
4 aug
Bjørn Eirik Rasmussen svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52. Variant i gruppen Norway Errors
"Velkjent klisjékjennetegn som er med i alle tre trykninger av 52IIb/c."
4 aug
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Norway Errors
2 aug
Eivind Ellefsen la inn en diskusjon

Sverige AFA 137 vannmerke.

Jeg kom over dette merket fra Sverige.AFA 137.Ser det finnes med og uten vannmerke.Det er et…Se mer
1 aug

Grupper

© 2020   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår