Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Kjøpte min første HK her forleden.

Kan noen vennligst si noe om de forskjellige - og hvordan de gjør sine prisvurderinger.

Påvirker omsetning på auksjoner og andre steder prissettingen ?

Hvordan tenker dere som samlere - og hvorfor velger Posten HK....

Ha en god helg alle sammen :)

Stikkord: afa, hk, nk, priser

Svar til dette

Svar til denne forumtråden

Takk for påpeking. Jeg skyter rett som det er i foten.

Men jeg mener fremdeles at kolonnen ikke har noe hold, fordi ingen vil ha OSLO, BERGEN etc lux. De ække verd en katalogoppføring. De tjener bare til at handlere får et våpen til å legitimere skyhøye priser på slike merker. Mindre informerte samlere vil derfor betale altfor mye for merkene, og får dritten i trynet den dagen de forsøker å få igjen penger for sine surt innkjøpte lux OSLO og BERGEN. Det blir litt som å prise moderne FDC generelt til mer enn en femmer.

Svar til dette

Marius....

Du mener at merker stemplet OSLO, Bergen ikke har noen verdi.....
Gjelder dette også Chritiania....
hvor langt ned i stempelklassifiseringen bør man gå.....

og : Hvorfor produseres det i det hele tatt FDC lenger.....

Svar til dette

Nei, nå kludrer du det til, Bjørn: Alt har en verdi. F eks "M" som Facit benytter seg av. Den M'en står ikke for Marius, men MASSEVARE.

Både Kristiania og Bergen er filatelistiske juveler. Fra 1915 t.o.m. 1919 var Bergen en av verdens aller viktigste post-byer; kunne håndtere hundrevis av tonn internasjonal post en iskald høstnatt. Tenk også på dampskips(post)tiden med Bergen som hub for all etandes fisk på kontinentet. Tenk på den eneste byen med byposter fra private og Posten. Tenk på Kristiania som håndterte 25% av all post her i landet og nesten all post inn i landet. Tenk på Krag-Hansen stemplingsmaskinene som erobret verden etter å ha blitt utviklet og testet der. En skoeske full med krøllete objekter fra Kristiania finner du her.

Norgeskatalogen™ har en ypperlig stempelklassifisering. Du finner den mellom side 11 og 14 i 2009-utgaven. Har du ikke NK, kan du vente noen uker: 2010-utgaven ryktes å ha gått i trykken i går.

Siste: Spør Frimerketjenesten. De har servicetelefon og greier.

Svar til dette

og jeg skjønner ikke dette.....

NK 2009 - midt på side 14 -

det siste der vil vel selges som lux....ev med to svarte.....
og 10 % på de andre ???

Svar til dette

Merket er brukt og er etterstemplet 17 år etter at det kom ut
Portoen i 1997 var 3,70 ikke 1 kr, altså ingen grunn til at dette merket skulle være brukt så sent

Svar til dette

så det at jeg skulle komme over et 'eldre' merke i en skuff og bruker det... eller at enkelte setter gamle merker på konvolutter fra qxl
det er bak mål......

så hvor lang brukstid har egentlig et frimerke.....
Står vel i NK det også, i forordet. Normal brukstid er så lenge merkene er til salgs på postkontor. I noen år har det vært veldig kort. Siden år 2000 selger kontorene merkene så lenge de har dem igjen. F eks 27 kroneren (nk 1390) var i salg enkelte steder da 27 kr ble portosats i 2006 (var det?) men er ennå ikke registrert som sådan i NK da de i 2009-utgaven fortsatt har en K etter brevprisen. (K er forklart i forordet).
Hva samlere vil ha og ikke ha har alltid vært uoverskueligt og uforutsigbart. Derfor er jeg ikke helt overbevist om tiden ikke kan/vil vise at både OSLO, BERGEN etc lux (la oss gjerne kalle det vanlige stempelsteder) kan være "økonomisk forsvarlig" med tanke på at slike pr.dd. nesten er vanskelige å gi bort, og enda vanskeligere å forlange penger for :-)

By the way så er ikke OSLO bare OSLO, ei heller BERGEN bare BERGEN; Det finnes bydelsstempler mm. som er gode og sjeldne.Videre vil et pent og ekte storbystempel til gi-bort-pris pr.dd. være et atskillig bedre kjøp enn et tegnet gokk-stempel.

Svar til dette

'Hva samlere vil ha og ikke ha har alltid vært uoverskueligt og uforutsigbart'

så da bygger NK på.. hva da...

Svar til dette

Står i forordet. Det var vel bare papirindustrien i gamle dager som kunne forutsi prisene et halvt og helt år fram i tid... gjett hvorfor ingen andre enn ansatte og skogeiere bryr seg om at f eks Norske Skog flakser i dårlig koordinert svalefall.

Men digresjon til side: NK måler prisnivåer. NK spår ikke.

Svar til dette

så all fasit finnes i NK..... dersom det ikke er nevnt/forklart i forordet....

Svar til dette

Øh, nå følger jeg deg ikke helt, men vi får si som Mastercard: Til alt annet er der Frank E Ring ;-)

RSS

Siste bevegelser

Synes dette ser bra ut, spesielt stempeldelen. Kanskje dato for utsendelse og siste registrerte bruksdag hadde styrket denne delen ytterligere. Fint at du tar med opplysninger om PiB. Dette kan kanskje fort gå i glemmeboka dersom ingen registrerer d…
3 timer siden
for de håpefulle som aldri blir tilfreds
4 timer siden
Har du spørsmål eller opplysninger om stempler etc. du vil dele med andre, kan du vise dette her.
4 timer siden
Håndskrift på merker og brev. Her kan du få hjelp til å tyde kruseduller og svake eller avvaskede annulleringer på merker du har (eller kanskje også merker du lurer på om du skal kjøpe).
4 timer siden
En gruppe hvor vi diskuterer hvordan en hjemstedssamling bør eller kan bygges opp. Hva som kan eller bør samles.
4 timer siden
Hej Marius, Hej Sigbjørn Mjølstad og Hej Carl Gøran Furst Scheve Det var et væld af gode oplysninger som jeg straks vil efterforske. Tysinde tak for jeres svar allesammen. Med venlig hilsen Jan Krolak
9 timer siden
Gaute Lende er ny samler i Frank E Ring.
17 timer siden
Nå viser det seg at Svenska skyddsperforeringar. Bergman Lagerwall och Swensson kan bestilles fra Sveriges Filatelist-Forbund. Der i gården er økonomien noen millioner dårligere enn i Frank E Ring, så vi får støtte opp om forbundet som best vi kan.…
23 timer siden
Om det ikke kan kalles katalog, så finnes det ihvertfall en oversikt over både statlige og private perfins i Norgeskatalogen 1979. For di statlige er det også en liste over hvilke merker som er brukt, og for di private er bruksperioden oppført. Hvor…
i går
De svenske finnes i et lite hefte 60-70 sider laget av Leif Bergman Tord Lagerwall og Stellan Swenson i samarbeid med Samlerforeningen Bæltespænnarna. Utgitt av Sveriges Filatelist-forbund 1981 Har bare en kopi av dette heftet selv. Vet at OFK har e…
i går
Ingen katalog for norske perfins, ennå. Kanskje noen holder på med den? Om mulig vil den få plass som et kapittel i bokserien Det lille bibliotek™ — men nå er det 4 år siden sist, så kanskje serien er pensjonert? De 11 finske perfins man kjenner ti…
i går
Marius la til bilde
på torsdag
Woah, nå blir det liv i blankett-folket. Men betyr det samtidig at Porto kontrollert-stemplene fases ut, eller allerede er fjernet? Førsteopplag på 62500 betyr at de ikke behøver bli sjeldne, men hvilken dato er tidligste bruk?
på torsdag
Ole la til bilde
på onsdag
Arne Korshavn la til bilde
på mandag
Hej Marius Jeg glemte helt at sige, at de viste stillinger (posisjoner) vandret stilling, Lodret stilling, diagonal stilling til højre og diagonal stilling til venstre alle er set fra frimærkets forside (billedeside). Mvh. Jan Krolak
på mandag
Jan Krolak la til forumtråd
Hej alle   Findes der kataloger over norske, svenske og finske perfins? og hvis der gør, hvor kan man købe dem?   Hvem kan svare?   Mvh Jan Krolak    
på mandag
Jeg har kontrollert data vedr. PiB i Oppland fylke mot en oversikt jeg har laget tidligere med opplysninger jeg har fått fra Arvid Løhre. Endel avvik har kommet fram, slik at det er VIKTIG at du også sjekker dette for det området du er interessert i…
på mandag
Hej Marius Her er de danske perfinstillinger (posisjoner på norsk) ialt 4 Mvh. Jan
på mandag
Heilt ypperlig!!!
på søndag

Grupper

© 2010   Et hjertebarn av Marius

Skilt  |  Bob~bob~bob  |  Terms of Service