Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Kan noen fortelle meg hvilke merker dette er.

merke 1. har et rart hjul nede til høyre og foten til "R" i Norge er lang.

merke 2. Har avkuttet hjørne i ramma oppe til venstre.

Har selv ikke noe peiling på eldre posthorn, så jeg håper på at andre her kan ha kunskap.

På Forhånd takk!!!!

Visninger: 867

Vedlegg:

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Tipper NK 37 I til venstre og NK 38.

Blir litt gjetting da jeg sitter et sted uten hjelpemidler.

R - ene er normale, men ser jo litt snåle ut. Rare hjul o.l. er vanlig, da de aller fleste merkene i arket ble forskjellige p.g.a. fremstillingsmetodene av klisjeer, skader, håndgraveringer o,l. Ofte kaller man dette feilaktig for varianter, da alle merkene i den aktuelle arkposisjonen så slik ut. Noen ganger har man tatt ut de grøvste og godkjent dem som varianter. Fargen kunne også flyte ut og endre trykket - eller også mangle stedvis.

Stempelet til høyre må være ULVIG i  Hordaland og ganske sjeldent - R eller 2R tror jeg

De gamle posthornene er en gudegave til menneskeheten...

Mnja, jeg tror stempelet har tre bokstaver foran VIG og i baklengslisten i NK Postal finner man GIVERB, GIVKØL, GIVLAT, GIVMAG, GIVNEL, GIVPUJ, GIVREL, GIVSAH og GIVØJG. Ikke alle er vel av riktig type.

 

Hvis du ser på datoene og tenker rette linjer og proporsjoner - så står midten av navnet rett over datoene - altså V. Til høyre er det 2 bokstaver og da skal det også være 2 bokstaver til venstre. Det eneste mulige blir vel da ULVIG ....eller ?

Ikke enig, hvis jeg trekker en linje (ved et stykke papir foran skjermen) mellom 8-tallene og rett opp, så kommer den klart til venstre for V'en, altså er midten mellom denne og forrige bokstav og det blir tre bokstaver på hver side av midtlinjen. 4-tallet står ikke midt på, datoen var antagelig 24-2.

 

Meget vel at du har rett, men det kommer litt an på hvordan man måler. Hvis man legger et ark UNDER 1882 - parallellt med foten av 2 tallet og bort under 1-tallet og setter et ark OPPÅ dette arket, og parallellforskyver det med 90-graderssiden mellom  18 og 92, da havner jeg midt i bunnen på V-en...

Jaja - burde nok hatt avtrykk og sammenligne med...

Ikke så viktig for meg hvilke stedsnavn disse har, men først og fremst hvilke nk nr. og plate disse kan ha, avkappet hjørne ( oppe venstre hjørne ) på merke 2 fra venstre.

Prøver å lære meg forskjellene på eldre 10 øres merker, Men her ser jeg bare " rødt".

blir ikke noe særlig klokere når jeg leser mine fiatelistiske bøker eller farge kart.

Vet at fargene kan være vanskelig, da feks. rørepinnen i malingspannet kunne stå en del stille,

eller et merket kan ha blitt kjemisk påviket.

Er det noen internet sider hvor en kan se bilder av slike merker feks. 20mm.

Det lureste er til å begynne med og kjøpe den årlige Norgeskatalogen som utgis av Oslo Filatelistklubb.  Denne gir masse info om alle norske merker og har spesialtemaer som går rett på mye av det du lurer på. Du kan også klikke på FCM  (Moldenhauer/Frimerkehuset) øverst til venstre på siden til Frank E. Ring og klikke på "posthornnøkkelen" på hovedsiden deres.  Ellers må du ved fordypning over på Håndbøkene som omtaler hvert merke mer inngående - f.eks hvordan et avkuttet hjørne kan bestemme hvilken posisjon merket hadde i arket. Det man da søker er altså klisjekjennetegnene som kan se ut som varianter, men som egentlig er kjennetegnet for det enkelte merke i arket. Også mye annet finnes om det enkelte merket i Håndbøkene (kjøpes hos frimerkehandlere), men start med Norgeskatalogen - og se spesielt sidene bakerst om 20 mm og sidene som gjør at du kan skille 10-ørene f.eks fra hverandre...

#1 har fane som peker ned, er skravert = NK36

#2 er det ikke mulig å se fanen på, men ut fra bildet (her er kvalitet på scan og skjerm viktig, såklabert) virker hele posthornet å være skraveret & oppgravert, altså NK25III. (Fargen peker også i den retningen, men farger er flyktige.)

#2 kan ikke være NK38 fordi merket først ble levert Frimerkeforvalteren 5-12-1882, så noe kan da stempelavtrykk også være godt for i denne sammenheng. Og som bemerket lenger opp i tråden: Norgeskatalogen og NK Postal er minimumskrav ved posthornsysler.

På min skjerm ser #1 ut til å være mer fargefylt enn skravert, men er det skravert har du rett !

#2 ser også uskravert ut for meg, men kan være skjermen. Var i tvil om fanen og tolket årstallet til 1892. Du ser det tydeligvis bedre enn meg - er åpen for din tolking...

Like mulig at du har rett, Torgeir.

Ingen har klart å plate 36 eller 37I. Ingen kommer heller til å klare å plate dem. Helarksamling av ukjente trykkplater var ikke særlig utbredt i 1882 ;-) Med kronemerkenes og 50/60-ørenes inntog forsvant grunnlaget for blokker og striper av 10-ører, så for det meste har spesialistene et og annet par og en "lucky stripe" å holde seg til.

En av disse "lucky stripes" viser at NK36 og NK37I sto i samme ark. Auda, var visst også trykkern som hadde problemer med å skille dem ad. Men noe må vi jo ha å klø oss i hue over.

Litt dumt at det ikke er større fokus på slikt utad fra NF. Oppdateringer og rapporter fra håndbokkolelgiet hadde kanskje vært en idé -- til og med et kjærkomment innslag i NFT. For snart går alt dette i glemmeboka, og da står vi igjen med "rødt 10-øresmerke 1880-tallet" slik de tidligste frimerkealbumene så ut.

Gratulerer Marius !    Forøvrig er det en meget god ide du lufter  på slutten av innlegget ditt !

Dette er NK36 og 25III.

Mao har Marius rett i sitt innlegg.

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår