Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Er det noen som vet hvordan instruksen lød for portofrie sendinger innlevert ved brevhus og poståpnerier sånn rundt 1855-1860?
Finnes slike instrukser tilgjengelig digitalt eller i bokform?

Det jeg ønsker svar på er om slike sendinger skulle datostemples hvis slikt stempel forelå?
Hva hvis man bare hadde nummerstempel, skulle det kanskje være nummerstempel, håndskrevet brevhusnavn og dato? Og om intet stempel forelå så regner jeg med at det var blekkhus og pennesplitt som ble redskapen?

Visninger: 563

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Hei. Om du går på  Nasjonalbiblioteket sin web-side  :  www.nb.no    Og søker på : Sammendrag af de Postaabnerne vedkommende Bestemmelser , så kanskje De finenr det der.  Mvh  Torbjørn Øyangen

Jeg skal forsøke å si litt om det. For det første var det ingen brevhus på den tiden. Det var stort sett postkontorer, postekspedisjoner (faste) og poståpnerier. Hvis du går inn på www.posthistorisk.no ser du min oversikt Fra Post-Contoir til Post i Butikk, oversikt over de forskjellige typene av poststeder. Avgående brev fra et poståpneri skulle merkes på framsiden med navn på poståpneriets navn og hvilken dato de avsendes. Brev som alle ble ført på liste - kart - fikk dermed datoen som kartet hadde (og ikke innleveringsdatoen) Frimerkene skulle annulleres, litt forskjellig praksis som kjent fra 1855 og framover. Men du spør om portofrie brev. De skulle også føres på kartet, med "intet" i kartenes franko- og portorubrikk. (frankobrev var betalte brev, kontant eller med frimerker, portobrev var ubetalte brev). Noen brev kan du se ha både datostempel og påskrevet sted og dato, men egentlig holdt det med datostempel samme dato som kartet, - datoen de ble sendt. Hvis jeg oppfatter det rett, hadde nr.-stempel ingenting på portofrie brev å gjøre i DENNE perioden, men det finnes likevel kanskje noen?

Med andre ord, portofrie brev fra et poståpneri skal på forsiden i denne perioden enten ha et datostempel eller en karteringspåskrift gjort på avsenderstedet. Datoen på stempelet eller blekkpåskriften er datoen på kartet, den datoen posten blir sendt. Utlevering av stempler til poståpneriene begynte for alvor fra 1858 og framover.

Her er et et par sider fra Poståpnerinstruksen 1861.

Vedlegg:

Takk til Torbjørn for lenken til NB (dette var "gull") og takk til Arvid for opplysende ord.
Arvid, kan det være at det ble påskrevet sted og dato på baksiden, eller var bestemmelsene så "strenge" at det ikke ble syndet mot disse. Jeg mener å ha sett portofrie sendinger med slik påskrift, jeg fant dog ingen illustrasjoner på dette nå sånn i farten.

Kan det være omkarteringspåskrifter? Poståpneriene karterte ikke i følge teksten til poståpnerier men via postkontorer eller postekspedisjoner?

Her er et eksempel på portofri forsendelse som har fått påtegnelser av poståpneren på baksiden.
Brevet er innvendig datert "Stenneset 12. mars 1857" som er på Mo prestegård. Brevet er sendt av Sognepresten i Ranen til sognepresten i Tranø på Senjen.
Baksiden med påskrevet navn til poståpneriet, datert og kartert.
Er dette i.h.h.t instruksen mon tro?

RSS

Siste aktivitet

Carl Gøran Furst Scheve la inn en diskusjon

Hjelp!! Behøver hjelp til noen vaianter Posthorn 1909-28

Kan noen hjelpe meg med følgende varianter bytte kjøp\salg opp til degNK 96 v1 behøver 1…Se mer
14 sep
Bjørn Eirik Rasmussen svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"I tillegg til 52IV og 53VIII finner en også på 49II og spesielt på 54V der det er…"
24 aug
Rolf Erik Sjøstrand svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Avvikende vannmerker og ikke registrerte vm stillinger
"Da kan det kanskje håpes på at NK kommer med en oppdatering for dette merket ved neste…"
21 aug
Carl Gøran Furst Scheve svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Avvikende vannmerker og ikke registrerte vm stillinger
"Stilling 5 og 8 finnes også i min samling med uttalelse Enger"
21 aug
Rolf Erik Sjøstrand svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Avvikende vannmerker og ikke registrerte vm stillinger
"Du spør i overskriften din etter stillinger som ikke er reg. i NK. Her er 2 NK 75 med…"
20 aug
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"Hei Leif Roar og takk for fin beskrivelse av denne varianten."
19 aug
Eivind Ellefsen svarteEivind Ellefsens diskusjon Sverige AFA 137 vannmerke.
"Takker for svar."
17 aug
Eivind Ellefsen svarteEivind Ellefsens diskusjon Sverige AFA 137 vannmerke.
"Takker for svar. Da er det sikkert det vannmerket, som bare ser ut som noe annet?"
17 aug
Carl Gøran Furst Scheve svarteEivind Ellefsens diskusjon Sverige AFA 137 vannmerke.
"Facit spes 2007 sier KPV, skrå strek og KPV + skrå strek"
16 aug
Einar Strand Enkerud svarteEivind Ellefsens diskusjon Sverige AFA 137 vannmerke.
"Jeg har sett i AFA scandinavian fra 2020 og det vannmerket er ikke nevnt. Jeg ville sett i facit…"
11 aug
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"Artig. Det forklarer strekene med trykk/farge som går inn i flekken og som neppe ville…"
7 aug
Leif Roar Strømsodd svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"Centraltrykkeriet forsøkte i en kort periode å gummiere arkene før man trykte…"
7 aug
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"Vanskelig å si sikkert uten å ha merket fysisk, men dette ser ut som en skade…"
6 aug
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Mine albumsider
Miniatyrbilde

Mine albumsider

Hei,Har samlet noen sider fra NK 23-delen av samlingen min i en .pdf-fil.....Se mer
6 aug
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Norway Errors
5 aug
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52. Variant i gruppen Norway Errors
"Kan det sies noe om f.eks. plassering i platen? Annen interessant info?"
5 aug
Bjørn Eirik Rasmussen kommenterteJohn Rune åslands bilde
Miniatyrbilde

1x ?

"Slik fargen fremtrer på bildet er dette en typisk 1y. 1x er vesentlig mørkere i…"
4 aug
Bjørn Eirik Rasmussen svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52. Variant i gruppen Norway Errors
"Velkjent klisjékjennetegn som er med i alle tre trykninger av 52IIb/c."
4 aug
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Norway Errors
2 aug
Eivind Ellefsen la inn en diskusjon

Sverige AFA 137 vannmerke.

Jeg kom over dette merket fra Sverige.AFA 137.Ser det finnes med og uten vannmerke.Det er et…Se mer
1 aug

Grupper

© 2020   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår