Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

 Jeg har en blankett 70.132.00 (Regning for manglende porto) som bl.a. er frankert med Nk.1547 fra 2004 og er stemplet I24N Lurøy LP B 8766 04.02.05.

Et flott objekt i hjemstedsamlingen min. Nå sitter jeg og monterer opp noen sider og skal ha dette objektet oppmontert.

 

Så vidt jeg vet så ble Lurøy postkontor nedlagt 02.05.2001, og med dette landposttjenesten, trodde jeg.

Derfor er jeg nå noe forvirret vedrørende bruken av dette stempelet.

Når ble stempelet tildelt Lurøy og når ble det tatt ut av bruk?

Hvorfra utgikk landpostbudet?


Er det noen av dere kloke hoder der ute som kanskje sitter med noen fakta-opplysninger som kan kaste lys over dette?

 

Visninger: 751

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Jobber selv som landpostbud for tiden, og vi har et stempel for hver landpostrute. Så stempelet stammer nok fra et landpostbud vil jeg tippe.

 

Kan også nevne at selv om postkontoret er nedlagt for flere år siden på de stedene jeg jobber, og er erstattet av PiB, så er ikke landpostbud-tjenesten nedlagt.

Du har nok rett i at dette stempelet er benyttet av landpostbud. Jeg ble bare litt overrasket å finne et Lurøy stempel i bruk etter nedleggelsen av postkontoret. Jeg trodde at landpostbudene gikk utifra/utvekslet post med postkontoret som bærer navnet i stempelet? Og dermed at landpostbudet også "døde" med postkontoret.

I dette tilfellet må det vel være et samarbeid med Lurøy Handel (PIB) og Posten om disse tjenestene.

Hvorvidt dette fortsatt pågår i 2011 vet jeg ikke noe om.

 

Er det mulig å finne ut av hvilke landpostruter som har vært og fortsatt er operative med datostempler etc?

Har dere noe slags oppslagsverk (papir,intranett, e.l.) internt i posten?

 

Jeg har merket meg at i førjulsstria benyttes gamle landpostbudstempler ved skranken enkelte steder, så mange LP-stempler støver antakelig ned på nærmeste tilknytningskontor. Kjekt å ha, akkurat som treringsstempelet, skal du se.

Hei Johnny :)

Jeg har litt kjennskap til dette fra mitt hjemsted i Leirfjord. Leirfjord postkontor ble nedlagt fra 26.11.2001, men landpostrutene i området fortsatte som før. De første årene etter nedleggelsen hadde landpostrutene utgangspunkt fra de gamle postlokalene på Leland i Leirfjord, og fikk utgående post levert der fra Sandnessjøen. Senere har landpostrutene blitt kjørt ut fra postkontoret i Sandnessjøen. Landpostrutene har beholdt datostemplene med stempeltekst LEIRFJORD LP litra A til D, og har så vidt jeg vet fortsatt disse i bruk nå i dag. Hvilke tjenester poststemplene blir brukt til er jeg usikker på. Ordinær post som landpostrutene henter inn fra de røde postkassene rundt om kring, blir iallefall sendt til nærmeste sorteringssted og påført stempel der. Den første tiden etter nedleggelsen av postkontoret i Leirfjord ble trolig det meste av posten stemplet av landpostbudene. Jeg har veldig mange registreringer på bruk av alle 4 litra med Leirfjord LP frem til begynnelsen av 2003, senere har jeg bare sporadiske registreringer.

 

Jeg tror du kan trekke mange paraleller mellom utviklingen av posttjenestene i Leirfjord og i Lurøy, men geografien i Lurøy tilsier at det sannsynligvis er blitt gjort noen endringer i hvordan posten distribueres til og fra området. Etter mine opplysninger tilhørte Lurøy postkontor Sandnessjøen postområde frem til nedleggelse, og post til og fra stedet ble sendt via Sandnessjøen med rutebåt. Etter nedleggelsen antar jeg at posten er sendt via Stokkvågen og Mo i Rana. På Stokkvågen er det opprettet en "landpoststasjon" som mellomledd for post som sendes med de rutegående båtene, og jeg antar at post til alle landpostrutene i Lurøy går ut herifra. (Jeg tviler iallefall på at PIB'en på Onøy/Lurøy har utvidet ansvar for landpostrutene.) Landpoststasjonen har også et eget poststempel (I24mm) med tekst STOKKVÅGEN - MO I RANA. Tidligste registrering jeg har på dette stempelet er 11.06.2001, og dette underbygger at landpoststasjonen ble tatt i bruk da postkontoret på Lurøy ble nedlagt. Det eksisterer dessverre ikke opplysninger om dette i poststedsdatabasen, så jeg baserer mine utsagn på indisier og lokalkunnskap. Hvis noen har ytterligere informasjon rundt dette, så er det selvfølgelig fint :)

(For alle de som ikke er lokalkjent, så er Stokkvågen et knutepunkt for ferje og hurtigbåter i distriktet. Stedet ligger ca 1 times kjøretur fra Mo i Rana.)

 

Forøvrig tror jeg ikke det finnes noen enkel måte å finne ut om de enkelte landpostrutene og poststemplene de har hatt i bruk. Etter at posten ble privatisert er det dessverre sparsomt med slik informasjon til almuen..

Når det gjelder bruk av poststemplene, så er det ikke i første rekke for å stemple frimerker disse blir brukt, det skjer sentralt. Men viss noen vil ha det stemplet, så stempler vi det selvsagt. Jeg bruker selv denne muligheten. I stedet blir det brukt i forbindelse med de utvidete tjenestene en landpostbudrute har, som uttak, eller interne ting som dagsregnskap for ruten, men bruken av stempelet er sporadisk og personavhengig på de stedene jeg har kjørt.

 

PIB og landpostbudrutene fungerer uavhengig av hverandre, og PIB'en har ingenting med omdeling og utkjøring av post. PIB'en får levert post til postbokser, og pakker som vi ikke får levert ut, fra oss. 

 

Når det gjelder overgangen fra postkontor til PIB, er jeg usikker på hvordan det påvirket landpostbudrutene. Jobbet ikke i posten da, og hadde en pause som frimerkesamler. Men viss det er ønskelig så kan jeg sjekke med noen av veteranene.

 

Jeg kjenner heller ikke til noen intern oversikt over landpostruter, men jeg kan sjekke det ut nærmere.

 

Det finnes neppe noen fyldestgjørende oversikt over hvilke stempler som er i bruk i landposttjenesten pr dags dato. I prinsippet skal alle landpostbud ha et datostempel, i all hovedsak for å kunne stemple ulike kvitteringer kundene måtte ha krav på.

Hovedtygden av slike stempler vil være av typen STJØRDAL LPB A, B 7500 STJØRDAL osv.., men det finnes avarter derute, eksempelvis DIGERMULEN LPB 8300 SVOLVÆR ( Digermulen postkontor ble lagt ned i 1997 ). Jeg har også sett stempler som sier hvilken omdelingsenhet landpostruten sorterer under, rent fysisk eller som såkalt satelitt, dvs at budet har utgang fra et annet sted enn den omdelingsenheten den er plassert under.

Endel landpoststempler er etter min erfaring like sjeldne som snø i Sahara ! Det samme gjelder endel stempler hvor postnumret ble slipt ned ifb med postkontornedleggelsene rundt 1996 /97, stempler som ble forbredt overdratt PiB. Disse ble i liten grad tatt i bruk, eller hadde en svært kort brukstid fordi en valgte løsningen med enhetsnummerstempler.  

 

 

Hei alle samen!

 

Takker for gode svar og med det ny viten!

Dette betyr at jeg må endre noe på mitt oppsett for det enkelte poststed. Jeg kan ikke sånn uten videre gå utifra at landposttjenesten er knyttet til postkontoret med samme navn som i LP datostempelet. Iallfall ikke etter 1996 og frem til i dag.

Reidar! I "gamle" dager så hadde Posten en oversikt over postrutene med hvor de gikk utifra og med rutenr. Hvorvidt dette fortsatt eksisterer vet jeg ikke, men en slags kontroll/oversikt med dette må det vel være?

Snakk gjerne med de gamle veteranene og la oss høre hva de sier!

 

Skal lure på om de nye stempelhåndbøkene som etter sigende er under utarbeidelse vil innbefatte bruken av datostemplene helt frem til i dag?

........traff en av våre hyggelige landpostbud fredag formiddag

 

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår