Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Lux stemplede merker vil vel bli vanskligere og dyrere

Som de fleste har fått med seg forsvinner nå enda flere postkontorer.

Her er listen på de som blir igjen.

Disse postkontorene blir opprettholdt:

Sted Fylke
Asker Akershus
Sandvika Akershus
Ski Akershus
Arendal Aust-Agder
Drammen (Strømsø) Buskerud
Alta Finnmark
Hamar Hedmark
Bergen Hordaland
Molde Møre og Romsdal
Bodø Nordland
Stjørdal Nord-Trøndelag
Gjøvik Oppland
Etterstad Oslo
Grønland Oslo
Majorstuen Oslo
Nydalen Oslo
Rodeløkka Oslo
St. Olavsplass Oslo
Vika Oslo
Sandnes Rogaland
Stavanger Rogaland
Førde Sogn og Fjordane
Trondheim Sør-Trøndelag
Skien Telemark
Harstad Troms
Tromsø Troms
Kristiansand Vest-Agder
Tønsberg Vestfold
Høyden Østfold
Longyearbyen Svalbard

Kilde: Posten Norge

Views: 242

Svar til dette

Svar til denne forumtråden

Posten Norge Frimerketjenesten kan såklart tenke i nye baner, og tilby frimerker stemplet andre steder enn Oslo!

Nå som det bare er 30 postkontorer igjen, er logistikken ikke mer krevende enn at de har 30 (-7 fra Oslo) = 23 ekstra stedsstempler fra representative byer og tettsteder stående ved ordrebehandlingsbordet for stemplede merker. Jeg vil tippe omsetningen på verdensbasis vil kunne stige jevnt og trutt når Posten tilbyr norske frimerker lux-stemplet Longyearbyen.

I utgangspunktet er dette ikke annet enn hva PFT gjør ved bruk av særstempler: 1 ute i felten, og 1 på bakrommet.

Samtidig vil det gjøre mangt et Norge-album med stemplede frimerker mer representativt for Norge som land, også for de som tyr til bestillinger av frimerker istedenfor uttømmende, ekstrem byttevirksomhet eller Handlerkatalogens servicehonorar-priser over disk hos frimerkehandler. Det siste er heller ikke så enkelt, så i det hele og det brede tror jeg både Posten og samlerne ville hatt mye å hente ved å ha denne muligheten.

Selv misliker jeg ordrestempling, men vet av erfaring at vi samlere ofte tyr til det for å fylle felter som ellers ville stått tomme på albumarkene. Denne ordningen anser jeg derfor å bli vinn-vinn.

Det vil fortsatt være endel stempler i drift ute i felten, eks landpostbud og sorteringsavdelinger, men disse vil jo relativt sett bli vanskelig å få tak i . Etterhvert vil jeg kanskje alliere meg med mitt nærmeste postkontor ( Harstad ) som ligger i nabofylket Troms. Har ingenting mot Oslo stempler , men synes det er mere stas med stempler fra " distriktet " . Synspunkter ?

Jeg pleier å få god hjelp på Grensen Postkontor til å få frimerker pent stemplet. Fant først ikke Grensen hverken på listen over postkontor som blir lagt om eller listen over postkontor som opprettholdes. Men så fant jeg i en merknad: "Grensen postkontor slås sammen med Vika bedriftssenter og lokaliseres i Vika." Får satse på at kompetansen og godviljen overføres til Vika.

Mens vi er inne på luxstempling, har noen et perfekt stemplet NK 1721?

Med en ny frimerkeutgivelse på la oss si 600.000 i opplag per stk, vil det si at hvert gjenværende postkontor (30 i alt) da hver får tilsendt 20.000 frimerker av hver utgave? Tvilsomt... Heller blir vel ikke flere hundre tusen merker sittende hos frimerketjenesten. Kanskje med dette Posten Norge begynner og utstede nye frimerker direkte til Post i Butikk allerede fra dag 1. Her øyner jeg muligheten for 1.dags PiB-fest...!

RSS

Siste bevegelser

Espen Thuve svarte i forumtråd 'Stamsund på NK11-15 - sjeldenhetsgrad'
"Hei Erling, takk for utfyllende info :-)"
20 timer siden
Erling Andresen svarte i forumtråd 'Stamsund på NK11-15 - sjeldenhetsgrad'
"Ser at merket er stemplet i februar måned 1872, det vil si under det velkjente Lofotfisket.…"
22 timer siden
"....39 faste innbyggere og hele 4 husstander i 1875, 3 år etter at merket er stemplet- men…"
23 timer siden
Rune Kristiansen svarte i forumtråd 'Stamsund på NK11-15 - sjeldenhetsgrad'
"Joda, min feil, Stamsund, poståpneri opprettet i 1855 under fisketiden/Lofotfisket…"
i går
Rune Kristiansen svarte i forumtråd 'Stamsund på NK11-15 - sjeldenhetsgrad'
"Hei og hmmm   ...er det i det hele tatt Stamsund på stemplet? I flg…"
i går
"Her er forresten merket det er snakk om (oppe til høyre). Var en del av en liten lott. Det…"
i går
"Takk for tipset Carl Gøran. Har sendt en mail dit nå for å høre. Har en…"
i går
Carl Gøran Furst Scheve svarte i forumtråd 'Stamsund på NK11-15 - sjeldenhetsgrad'
"Hvis jeg ikke tar feil kan du ennå kjøpe postal hos Brunsæl frimerker "
i går
"Hei Peer-Christian, takk for svar. Regnet med at det var bare NK14 som har sjeldenhetsgradering ja.…"
i går
Peer-Christian Ånensen svarte i forumtråd 'Stamsund på NK11-15 - sjeldenhetsgrad'
"Norgeskatalogen Postal  (samt tidligere utgaver av Norgeskatalogen) angir IKKE gradering for…"
i går
Tråd åpnet av Espen Thuve

Stamsund på NK11-15 - sjeldenhetsgrad

Hei alle frimerkevenner !Kan noen si hva sjeldenhetsgraderingen for Stamsund (Nordland) er på…Les mer
mandag
Tråd åpnet av Marius

Objekter og folk på utstilling i Australia

En god del interessant å se/lese fra verdensutstillingen i Australia i denne Stampboards-tråden:…Les mer
søndag
T. Albertsen svarte i forumtråd 'Postnummer frå 1968'
"Takk for begge PDF'er. Her er det mye glede for oss stempelsamlere."
søndag
Arvid Løhre commented on Hans Kristian Aabø's photo
Minibilde

Brev 1.03 Tinn 48a

"Postrutene i Telemark er litt av et puslespill for oss som ikke er lokalkjent. For noen få…"
lørdag
Per Erbo Rougthvedt commented on Hans Kristian Aabø's photo
Minibilde

Brev 1.03 Tinn 48a

"håper mine betraktninger kan hjelpe til Brevet er skrevet av Schive 20. april 1843. Når…"
fredag
Gaute commented on Hans Kristian Aabø's photo
Minibilde

Brev 1.03 Tinn 48a

"Det står "mod Attest" nederst i venstre hjørne."
fredag
Ole Jan Myhre commented on Hans Kristian Aabø's photo
Minibilde

Brev 1.03 Tinn 48a

"Jeg forslår følgende teori: Brevet er signert av sokneprest Schive, som stemmer med…"
torsdag
Marius svarte i forumtråd 'NK 1' i spesialgruppa Klassisk Norge
"Nei, lilla sverte bakpå et merke er ingen garanti for noesomhelst. Enhver kan støpe…"
May 16
Arvid Løhre svarte i forumtråd 'Oscar kronemerker'
"NFT Nr 5, mai-juni 1976"
May 15
Svein Bentsen svarte i forumtråd 'Oscar kronemerker'
"En gang , antakelig i 70-åra, hadde Werenskiold en artikkelserie i Nft angående typing…"
May 15

Grupper

© 2013   Created by Marius.

Skilt  |  Bob~bob~bob  |  Terms of Service