Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Machins har fått navn etter Arnold Machin, en skulptør som designet portrettet av dronningen brukt på disse britiske merkene. Han gikk bort i mars 1999, 87 år gammel.
Det første merket ble utgitt femte juni 1967, ½ D. orange-brun. Siden har det bare fortsatt, med stadig nye utgivelser. I dag er Machins den største bruksmerke -serien som noen sinne er laget, og det kommer fortsatt nye utgivelser.

Jeg er en ivrig filatelist og begynte selv å samle Machins for et par år siden. Noe ved de små merkene med alle sine forkjellige farger og valører fanget min interesse. Dermed begynte en studie som jeg ikke har angret på siden. Visste du at det finnes flere tusen varianter av disse merkene? Et utall valører og farger, med fosfor, uten fosfor, med en fosforstripe, med to fosforstriper, stripe på venstre, midten, eller høyre side. Uperforert venstre, høyre, oppe, nede. Forskjellig plassering av verditall, forskjellige tykkelse på verditall. Fargepunkter i verditall, fargepunkter i rammen, forskjellige farger på fosforbelegget osv. osv. Noe kommer kun fram i kort bølget UV-lys, og noe sees best i langbølget UV-lys. Forstørrelsesglass, mikroskop, UV-lamper, millimetermål og tykke kataloger må tas i bruk.
Kanskje du har sett en av seriene ”Cold Case”, eller ”Bones” på TV? Der brukes alle mulige slags tekniske hjelpemidler for å finne spor etter tidligere begåtte forbrytelser. Ofte føler jeg meg som en slags ”Sherlock Holmes” der jeg sitter og studerer de små vennene mine. Gleden er stor hver gang jeg finner en av de sjeldne variantene. En aldri så liten skattejakt hjemme i min egen sofa. Kan det bli bedre?

Hvilket nivå man vil samle på blir opp til hver enkelt. Selv har jeg lagt meg på det jeg vil kalle litt over middels nivå. På høyeste nivå samler man absolutt alle utgivelser, og på laveste prøver man å få tak i alle utgivelser på hovednr., for eksempel etter den engelske ”Consise” – katalogen, Englands svar på Norges katalogen.

Så, tilbake til overskriften. Hvorfor tenker jeg at samleområdet er undervurdert. Et par eksempler som belyser det hele:

Jeg leverte en hel del filatelistisk materiale til en frimerkeforretning en dag, med tanke på å få solgt det hele på auksjon. I blant alt materialet var det en to liter isboks full av løse brukte Machins. Mannen bak disken sa til meg at dette ikke ville ha noe å si for prisen jeg kunne oppnå på auksjonen. Det var ingen interesse for disse merkene sa han.
En annen gang satt jeg og så gjennom objekter for salg på Qxl, og fant en kilovare med engelske klipp, bestående av nesten bare Machins. Selger beskrev materialet på en horribel måte. Han mente dette ikke var noe å samle på, og egnet seg best til å undervise barn!!! Den første som var villig til å betale portoen skulle få det gratis. Kan du tenke deg for en fornærmelse mot en ivrig Machins samler. Pakken ble kjøpt, og til dags dato er dette den beste loten jeg har kjøpt.
Nå skjønner du sikkert hva jeg mener med undervurdert. Men det er kanskje spesielt for Norge. I England og andre steder i verden er dette et anerkjent og populært samleområde. Det finnes til og med en egen Machins klubb. (der jeg selvsagt er medlem)

Til slutt vil jeg vise et par bilder som illustrerer hvordan en samling kan bygges opp. Bilde en er fra et av albumene, og bilde to er et utdrag av en katalog jeg har laget.(beklager kvaliteten) Håper dette kunne være til inspirasjon for andre med-filatelister. Kan hende vi får noen nye Machins samlere? Og, skulle du være i besittelse av slike merker, og tenker at disse er jo bare søppel. Ikke kast dem!! Send dem heller til meg.



Visninger: 465

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Machins, ja. (Uttale Mæi-tsjin sånn cirka på norsk, ifølge Wikipedia.) De er nok langt fra undervurdert som samleobjekter, men som brukte frimerker er det visstnok relativt få som fokuserer på dem. Det er liksom postfrisk som gjelder.

På forsendelser / genuin bruk av merkene, er det foreløpig relativt få som samler aktivt. Man innbiller seg sikkert at det finnes så utrolig mye. Men det gjør det ikke, i hvert fall ikke av pene firmakonvolutter og ekspress / special delivery, insured mail, registered og høye vektklasser osv osv — noe et nesten ikke-eksisterende marked også gir uttrykk for. Machins har på rituelt vis blitt klipt av konvolutten eller pakkeomslaget.

I de få Machin-samlingene jeg har sett utstilt, og som tar med forsendelser, er det private forsendelser som dominerer. På vanlige privatbrev i første vektklasse, og på postkort, er det nok mettet marked for en stund, men også der finnes mye å bite seg fast i: underfrankeringer, feilsendinger, blanding d / p, heftemerker, region-merker brukt i regionen osv.

Hvordan ville forresten du dele inn Machins? Gammel og ny-pence? Lav og høy valør? Trykkmetoder? Trykkerier? Perforeringer? Bestrykninger / papir? (Det er noe jeg har stusset på, men aldri rukket å spørre om tidligere). Og hva med helsaker?

Hvis du eller noen andre er interessert, så har jeg en grom eske med overdublettert utenlandsbrev fra 1973 frankert med Machins, alle sendt til samme addresse, temmelig pen kvalitet, inkl regionals og heftemerker og underfrankert/straffeporto, som jeg kan putte ca 30 stk av i en konvolutt, levert i postkassen, for, si, en 50-lapp (ca 1 kr stk + porto) så langt lageret rekker, som frimerkeannonsene pleier å si ;-) Bare send meg en epost her gjennom Frank E Ring for å si ifra.
Deler her en moderne Machin med dere, nemlig en Machin ATM. Flott sak dette her!

Helt enig.

Har ett slikt merke selv, på klipp, og det var så langt det eneste jeg har sett.
Har 3 så langt, mottatt til egen adresse. De er dessverre i dårlig forfatning etter postgang, men fine er de allikevel. Limet ser ikke ut til å være av beste kvalitet på disse, alle tre har løsnet i hjørner og blitt brettet.

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår