Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Her er en foreløpig oversikt over Newvision-automatene i Oslo, og jeg vil være takknemlig for all hjelp med å komplettere denne listen med bekreftede datoer/tidspunkter, og ikke minst serienumre. Newvision-automatene hang som kjent på veggen på postkontorene, og trykket merker med uglemerkene og de to isbjørnmotivene; hver enkelt automat hadde sitt eget faste serienummer som ble trykket på kvitteringene, og således kan alle kvitteringer spores til automaten de ble trykket i. Selv har jeg tatt en del bilder av noen få av automatene, mens hvis andre skulle ha oversiktsbilder av flere automater og postlokalene før de ble bygget om, er man velkommen til å publisere dem; dette er så avgjort moderne posthistorie.

Sikker bestemmelse av opphavet til automatmerkene med lilla valører er vanskelig siden det var så mange av automatene som trykket disse, men merker som er postlagt og stemplet på et postkontor med automat i driftsperioden, er vanligvis også kjøpt der. Når det gjelder Isbjørn II med gråsvarte valørtall (ATM 10b), kan man tydelig se forskjell på merkene fra Grensen og Grønland da plasseringen av valørtallet er forskjellig.

 

Blindern: Siste dag postkontoret var åpent før det ble nedlagt: 3.11.2008. Automatmerker kunne kjøpes frem til ettermiddag denne dagen, da automaten ble tømt for penger, og slått av. Flyttet senere til ? Automaten var plassert på høyre side av postskrankene; bilde kommer senere.

Bogstadveien: Tatt ned i begynnelsen av 2009 - bekreftet av personalet. Omprogrammert og Isbjørn I tatt i bruk 3.4.2006. Ved en feil ble en gammel papirrull satt inn i mai 2006, og til og med 31.5.2006 kunne man derfor få kjøpt uglemerker med valører som ellers bare er å finne på Isbjørn I; av disse er et uglemerke med valøren 36,00 kjent. Trykket lange kvitteringer. Automatens serienummer: STMB000051. Den var plassert på høyre side av postskrankene i de gamle lokalene lenger oppe i gaten.

Grensen: Tatt ned i midten av januar 2011 - siste dagen automaten fungerte, var 11.8.2010. Bytte til gråsvart fargebånd i slutten av juli 2010 etter reperasjon etter å ha vært ute av drift i lengre tid, og gråsvarte merker kunne kjøpes frem til 11.8.2010, da det oppstod problemer med fargebåndet. Automaten trykket lange kvitteringer, og de aller siste kvitteringene som ble trykket 11.8.2010, er bevart. Automatens serienummer: STMB000060. Plasseringen var til høyre for inngangsdøren, der det nå er et glasskap med frimerkeprodukter.

Grünerløkka: Tatt ned i slutten av mars 2010 i forbindelse med flytting til nye lokaler - bekreftet av personalet.

Grønland: Automaten henger fortsatt på veggen, men er nå avviklet. Bytte til gråsvart fargebånd i november(?) 2010, og omprogrammering til 2011-valører 4.1.2011. Leverte blanke merker uten valør 23.12.2010 - antagelig som følge av forskyvning av fargebåndet. Siste gang jeg fikk kjøpt merker i automaten, var 29.12.2011; da jeg skulle kjøpe et merke 30.12.2011, leverte automaten først vekslemyntene, for å så ombestemme seg midt i trykkprossessen, og returnerte deretter resten av beløpet. Dette er et sikkert tegn på problemer med skjæremekanismen når papiret skulle kuttes - merket ble påført valør, men automaten klarte ikke å kutte papirrullen. Altså virket den frem til da; imidlertid er det uvisst om andre benyttet anledningen til å kjøpe merker denne dagen da lysstyrken på skjermen var blitt svært dårlig. Automaten ble ikke omprogrammert til 2012-valørene, og tømt for penger - altså definitivt avviklet - 6.1.2012. Sammen med automaten fra Grensen er dette den andre kjente automaten som har levert isbjørnmerker med gråsvarte valørtall. Trykket korte kvitteringer. Automatens serienummer: STMB000033. Den er plassert ovenfor resten av lokalet; i kroken ved Postbankens kontor.

Kolbotn: Tatt ned i ?

Majorstuen: Automaten ble tatt ned i ? - i forbindelse med ombygging av postkontoret. Den var plassert til venstre for inngangsdøren, på en kortvegg litt til høyre for midten av lokalet.

Manglerud: Den offisielle sluttdatoen på Postens websider var 24.5.2011, men da jeg var der 6.5.2011, var ombyggingen allerede i full gang, og fikk bekreftet at automaten var blitt tatt ned 26.3.2011. Den var imidlertid i ustand lenge før den tid.

Oslo Sentralstasjon: Tatt ned i februar 2011 på grunn av ombygging; siste gang jeg kjøpte merker der, var 5.2.2011, og kort tid etter var automaten borte. Omprogrammert og en rull med Isbjørn I satt inn i automaten 31.3.2006; en papirlapp på skjermen fortalte at automaten var utilgjengelig, men i praksis kunne Isbjørn I kjøpes allerede 31.3.2006 - dagen før offisiell utgivelsesdag. Trykket lilla merker med lange kvitteringer. Automatens serienummer: STMB000028. Opprinnelig var den plassert til høyre for inngangen, men ble en tid etter utgivelsen av Isbjørn I hengt opp på veggen på venstre side.

Oslo Sentrum: Siste dag postkontoret var åpent før det ble nedlagt: 29.8.2008; automaten fungerte frem til da. Flyttet senere til ? Leverte i 2006 lenge merker med Isbjørn I på gulhvitt papir (ATM 6 I). Automaten var plassert et stykke til venstre for inngangsdøren.

PFT-s butikk i Kirkegaten: Ifølge Norgeskatalogen stengte butikklokalene 23.12.2002, og automaten ble satt opp ved Oslo Sentrum 13.1.2003.

Rodeløkka: Tatt ned ("siste dag") 5.9.2011 på grunn av ombygging - dato bekreftet av automatansvarlig. Fungerte antagelig frem til denne dagen; trykket lilla merker med korte kvitteringer. Automatens serienummer: STMB000039. Den var plassert helt til høyre i lokalet; bilde kommer senere.

Solli: Tatt ned 4.11.2010 på grunn av ombygging - dato bekreftet av personalet. Ute av drift lenge før den ble tatt ned.

St. Hanshaugen: Tatt ned i mars 2011 på grunn av ombygging. Omprogrammert og Isbjørn I tatt i bruk 3.4.2006. Trykket i slutten av 2008 merker med Isbjørn I etter at Isbjørn II hadde kommet ut, men papirrullen ble byttet før man gikk over til 2009-valørene. Ute av drift siden vinteren/våren 2008-09. Automaten var plassert til venstre for inngangen - ovenfor postskrankene; bilde kommer senere.

Stovner: Det er bekreftet at automaten ble tatt ned i ? - etter alt å dømme i forbindelse med ombygging av postkontoret. Den var plassert til venstre(?) i lokalet.

Torshov: Tatt ned 3.8.2011 - siste dag postkontoret var åpent før det flyttet til nye lokaler i Nydalen. Ute av drift siden vinteren/våren 2008-09. Automaten var plassert i den andre enden av lokalet - tvers ovenfor inngangsdøren; bilde kommer senere.

Tveita: Tatt ned i ?

Tøyen: Tatt ned i ?

Youngstorget: Tatt ned 13.5.2011 - dato bekreftet av personalet. Ute av drift siden vinteren/våren 2008-09; automaten virket tidlig på nyåret 2009. Automaten var plassert på en kortvegg til venstre for skrankene.

Økern: Tatt ned i ?

 

Automater fra andre steder i Norge med kjent serienummer:

Asker: Tatt ned 23.8.2011 på grunn av ombygging av postkontoret. Trykket lilla merker med lange kvitteringer. Som følge av bruk av gammel papirrull, kunne man både i 2010 og 2011 få kjøpt Isbjørn I. Automatens serienummer: STMB000056.

Visninger: 391

Svar til denne diskusjonen

Takk for en fin oversikt! Min siste erfaring med automaten på Grønland stammer fra 3.1.12. Den dagen var det umulig få kjøpt noen merker, uansett hva jeg trykket på fikk jeg opp beskjeden "ugyldig valg". Det er etter min mening tvilsomt om noen har fått ut merker fra denne automaten i 2012.

Selv om Newvision-automatene etter alt å dømme er ute av bildet, lever Isbjørn II-motivet videre, her i form av den nye frankeringsetiketten pålydende kr 9,50 (PFE  35).

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår