Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Jeg er ganske sikker på at dette er en NK 54 V men kan ikke se at det er beskrevet noen steder at de finnes uten PUNKTUM etter FRIM Har jeg tatt feil eller er dette en variant eller hva???

CCF02082014_0001.jpg

Visninger: 937

Vedlegg:

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

For meg ser det ut som om merket har fyldig farge og punktet kan være fargefylt - det er også en ekstra klatt med farge i ovalen over sjallstykket. Under fellingstype 4 har klisjekjennetegn nr 21 manglende punktum, men jeg synes heller det ser ut som fellingstype 1 der klisjekjennetegn nr 20 har brudd i ytre ramme 4 ut for hjul 1 kl.9.30. Klisjekjennetegn nr 3 under fellingstype 1 har også brudd i ovalrammen ut for spissen av fjær 3 i vinge 2, men jeg synes ikke det ligner helt "med boka". Dermed lander jeg vel egentlig på nr. 20 med ekstra fargefyll over punktet...

Hei og takker så meget for et raskt og godt svar.

Enig med Torgeir.

Ligner mest på ft. 1 (fellingstypene kan være vanskelig å skille på 54V). Og bruddet i ramme 4 ved hjul 1 (altså platefeil 20) er et sikrere kjennetegn enn uten punktum.

54V er som det står i håndboken (Centraltrykkeriets produksjon bind VII) på side 180 et merke med mange uregelmessigheter i merkebildet; deriblant både ekstra tilfeldige fargeflekker (som den ved sjallstykket definitivt ser ut som) og tilfeldige utfall av farge i deler av merkebildet (hvor det finnes noen morsomme; skal se om jeg finner frem et par stk og legge ut et skann senere).

Jeg har ikke brukt mye tid på denne utgaven, og kjenner den derfor ikke spesielt godt. Men den kommer jo omtrent samtidig som 53VII som jeg har brukt mye tid på. Og har også snakket endel med han som skrev kapitlet om 54V i håndboken, og en annen som har brukt mye tid på merket de siste par årene). Føler derfor at jeg har et grunnlag for å gi denne uttalelsen.

Her følger et par morsomme trykktilfeldigheter på 54V.
Spesielt den første der det både er manglende farge (spesielt i hjørne 2) og der høyre del av store 0 er liggende slik at det store verditallet fremtrer som "21-"

Tilsvarende finnes også på andre merker i 5. trykningsperiode, vet jeg har slike også på 49II, 52IV og 53VIII.

Vedlegg:

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår