Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Er det noen eksperter der ute som kan helpe meg med disse to merker?   Jeg har funnet noen problemer med opplating som jeg kan ikke oppklare.

NK35 har jeg funnet et par som er ifoelge Snarvold posisjon 83 og 44.  Kansje en endring i plate sier du?  Jeg har ogsaa funnet et par til paa gamle Skanfil arkiv som har de samme to posisjoner.   Kansje em feil i Snarvold boken.

NK39 - Merke i posisjon 1 i forhold til gamle haandbok og samtlige rekonstruksjoner jeg har sett er ikke det same som et hjoerne eksemplar som ble solgt av Moldenhauer for noen aar siden.  Akkurat naa har enger en rekonstruert blokk til salgs som er pos 1-4 og 1-14 ifoelge katalogen, men ingen stemmmer utenom pos 1. Jeg vet at det er flere klisje som er aldrig blitt posisjons bestmt med dette merket. Kan det vaere tale om dobbelt plate? 

Visninger: 812

Vedlegg:

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Hei !  Er helt enig med deg i pos. 44 som har et meget tydelig kjennetegn i ytre ramme 1. Så er det pos 43 som skal være erstatten med pos. 83. Der er jeg mer i tvil. Rigtignok har merket blindtaggen som kommer fra 3dje kolonne, altså posisjonene 3, 13, 23 osv. Men merker i posisjon 43 kan også ligne på det venstre merket i dette paret. Det kunne vært interressant og fått andre eksempler på om det har foregått en bytting her og mitt spørsmål blir da om du har eksempelet fra Skanfil tilgjengelig - slik at du kan legge ut også det for sammenligning. Hvis det venstre merket er pos. 83, kan det jo også være at pos. 44 har byttet plass med pos. 84 !?

Viste dette paret til en bekjent som har ganske mange av NK35 og som har studert merket.

Han er enig i betegnelsen 83-44.

Såvidt jeg har skjønt er det ikke alle som er sikker på at den rekonstruksjon som er gjort er riktig. Og da spesielt med tanke på vertikale bindinger.

Her er Skanfil paret med samme plateposisjoner.

Dette var et fint eksempel og det er nok liten tvil om at det her har foregått en klisjèbytting !  Selv har jeg en utbytting i pos. 46 (A/B). Det var nok ikke mange forandringer i en trykning med så lite opplag ! Ovenfor har jeg lagt ut et par i pos. 84 - 85 og et delt par på brev i pos. 86 - 85 som er det nærmeste jeg kommer dette.

Er forøvrig helt enig med Bjørn Erik som sier at de vertikale forbindelser er svakest i oppsettet. Har laget en plansje nedenfor som viser de enheter Snarvold hadde til grunn - det er de med forskjellige farger. Så har jeg med blyant lagt oppå de enheter jeg har og da blir det en del tettere. For å skille mine fra hverandre, har jeg forsynt dem med kryss og prikker. Øverst på arket er det også noe info.

Jeg har tidligere sagt at en opplating av NK 35 ikke kan utgis for å være en facit - det blir mer snakk om en sannsynlighetsvurdering man kan jobbe videre med. Først og fremst tror jeg selve taggingen er undervurdert som kjennetegn - den er fin og distinkt på utgaven og man kan skjele til enheter av NK 32 - 34.

Forholdstallene omkring målingen av det lille 5-tall i forhold til "omgivelse" varierer nok litt og som ellers bør man ha antall for hånden.

Det jeg har kommet til og som Snarvold i mindre grad anvendte - er klisjèkjennetegnene. De er å finne i langt større antall enn en først skulle tro og er sammen med plassering i vertikalrad (taggingen) det jeg bruker først - så får disse koordinatene være mer eller mindre veiledende. Utseende av det lille 5-tall er selvfølgelig en veldig bra ledetråd da variasjonen er stor. 

Saa med ombytting av posisjon 46 og 44/84 kansj er det ogsaa 45 som ble med.

Hvilke klisje ble med som 46B?

Jeg har vel bokstavene i en annen rekkefølge, slik at 46B hører med 45 opprinnelig, mens i paret er det pos 74 som har kommet inn. Vi ser at pos 74 har primærvariant nr. 3.

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår