Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Merket her ser jo ut til og være en ganske ordinær NK20, men ved nøyere studie så ser man at her er det en del av et interresant stempel.
Jeg er av den meningen at det er Nordlands-Amb. Posteksp. (en-rings). Noen som har bedre avtrykk av det?

Dette stempelet må jo være ganske sjeldent. Noen som har sjeldenhetsgad for det?

Visninger: 205

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Ikke spesielt sjeldent; NK mener en hundrelapp ekstra på rødt merke er passende. Men merk deg at når NK mener noe om et stempel, så gjelder det enten blå 4sk eller røde posthorn — og fullstempel på pent merke.

Her ser det også ut til at frimerket har falske tagger i midtpartiet på sidene...
Falske tagger i midtpartiet på sidene? det kan eg ikkje sjå, men taggene oppe er truleg falske. Dette merket er så vidt eg veit berre tagga ovanfrå og ned. Då skal dei øvste hjørna vera regelmessige slik som dei nederste er her. I tillegg er tagginga flytta omlag ein halv tagg til sides.
Jeg tror faktisk merket er omtagget både oppe og høyre side. Venstre side er noe beklippet.

Men denne postingen var egentlig ment og omhandle stempelet. Siden det ikke var noe sjeldent så bør det jo være mulighet for og sikre seg et prakt/lux merke av dette.
Øh, nei, det skal du ikke si sånn uten videre ;-) Fordi om noe var vanlig da NK-oversikten ble gradert, er det ikke sikkert tilfelle fremdeles.

Ting har en naturlig tendens til å forsvinne ned i skuffer og kasser, og når folk dør hender det at materiellet blir liggende urørt i generasjoner eller ender som dekor på en omlakkert pinnestol. Eller går på søppelfyllinga.

Dessuten påvirker de "emofile" markedet på en måte som NK ikke klarer å absorbere. Med emofile mener jeg samlere som har sterke følelser for det de samler på, typisk hjemstedssamlere. Mens F.I.P. klassifiserer i to kategorier posthistorie og én kategori "social philately", tror jeg de like gjerne kunne slått dem sammen til én singel gruppering: emophily.
Digresjonen til side: enkelte kan ikke holde seg i ro når et emosjonelt objekt er i bevegelse, og bare ha det, koste hva det koste vil. Når de har gjentatt den bedriften noen hundre ganger, er plutselig et samleområde temmelig tørt for de andre. Ta f eks norske perfins som i dag for det meste befinner seg på ca 5 hender. Eller observer når noe skikkelig sjeldent fra en skikkelig fin samling med noe perifert skal selges (f eks Arvid Jørgensens Troms fylke), da er det ikke så mange arvtakere som man kunne regne med — muligens fordi tørken har ledet dem inn i andre samlerretninger innen den tid.

Selv på eBay har jeg en gang sett rødt merke med dette stempelet gå oppimot €50, så filatelien er rundere enn fotballen.

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår