Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Javisst, du gjettet riktig, alt du lurer på om PiB skal du i teorien kunne få svar på her! Bare spør i vei, og PiB-kyndige hjemstedssamlere vil hjelpe deg. Det kan være: hvor hører nummeret 122 531 hjemme, eller når ble 122 527 opprettet? Eller hvor lenge hadde Coop i X-by PiB, og hva var nummeret? På Frank E Ring får du alltid et svar.

Visninger: 2872

Diskusjonen er stengt for flere svar.

Svar til denne diskusjonen

Der er jeg enig, hvis jeg først får dokumentert innlevering på PiB gjennom signert og datert avtrykk av enhetsstempelet, vil jeg gjerne ha brevet "ekte postgått" etterpå - med Posten Norge-stempel og rød strekkode. Hvis jeg har oppfattet det rett, kan du også risikere å få litra A i stempelet på posten - fra M&R og fra hele landet - da Brevsenteret i Oslo visstnok er den eneste slike avdelingen med søndagsjobbing.
Men helt enig - pent er det ikke. Men det KAN bli penere, har sett noen fantastisk tydelig og pene blekksprutstempler fra Sverige med motiver i november. (f.eks. ALVESTA med motiv postvogn 24.11.)
Jeg har nå sendt brev til alle PiB i Oppland fylke med to frankerte svarkonvolutter hvor jeg har bedt om et avtrykk av enhetsnummer og filatelistisk frankering. Har nå fått en del i retur og resultatet er litt blandet. Jevnt over er jeg fornøyd med resultatet.
Dette med samlekonvolutt og filatelistisk stempling er det nok forskjellige oppfatninger av. Jeg har fått mange i retur i en egen konvolutt direkte til meg hvor merkene er ustemplet. Disse har jeg lagt i postkassen igjen og fått disse tilbake med Posten Norge stempel.
I ett tilfelle er frimerket annullert med enhetsstemplet, noe som ikke er etter reglene.
Tenkte jeg skulle lage en oversikt med kommentarer når alle er kommet i retur.
Det tyder nok på at enkelte PiB ikke kan ha mottatt så mange slike forespørsler.

Her er 3 forskjellige annulleringer mottatt så langt.

Da jeg har vært innom min PIB, får jeg lov å låne PIB stemplet over disken og stempler min egne sendinger.
Er dette tillatt etter Posten's regelverk?
På slutten av 1980-tallet begynte Posten å avvikle reglementsstyring og detaljregulering, og innføre håndbøker med beskrivelser og prosedyrer til erstatning for dette. Dette er for lengst videreført og sluttført på nettet, og når noen på en PiB har et spørsmål eller vil vite mer om et produkt, går de inn og sjekker. Hvis du leser hva som er lagt ut før i dette temaet, så ser du også hva en PiB har å forholde seg til med hensyn til rutiner for stempling. For 20 år siden eller mer, kunne det kanskje hende at det var en reglementsbestemmelse, rundskriv eller sirkulærmelding om en slik problemstilling, men heldigvis ikke i dag. Det finnes med andre ord ikke en Avsnitt B § 3 c annet ledd som sier at en postansvarlig på en Pib må holde sitt kvitteringsstempel " til ein kvar tid under oppsyn så det ikkje vert misbrukt av samlarar".
Spøk til side, - det er forretningen som har kontrakt med Posten, og de har selvfølgelig det overordne ansvar for at utstyret anvendes slik det er beskrevet i prosedyrene. Hvordan de gjør det, er Posten (heldigvis) uvedkommende. Du er med andre ord priviligert. Dere andre som leser dette, ha ingen forhåpninger, men det går kanskje an å spørre pent. Hvis du også har handlet litt, at du viser deg som en betalende kunde, det hjelper bestandig på humøret og godviljen til en som lever av godt salg! Tror jeg.
Jeg har i et annet svar sagt at jeg var noenlunde fornøyd med resultatet, men det ble vel en liten nedtur på starten av det nye året.

Jeg sendte ut 2 brev til alle PiB i Oppland fylke.og ba om å få avtrykk av enhetsstempel og filatelistisk stempling.
Alle disse ble sendt i begynnelsen av desember 2008, og pr. i dag, over en måned senere har jeg fått igjen følgende:

Total sendt 140 brev – 70 PiB.

Resultatet så langt er som følger:
Mottatt med PiB stempel og filatelistisk stempling – 42 brev – 21 PiB (Det var dette jeg ba om).
Mottatt med PiB og maskinstempel – 24 brev – 12 PiB
Mottatt med PiB ustemplet – 40 brev – 20 PiB
Mottatt hvor PiB enhetsstempel er brukt til å stemple merket – 2 brev – 1 PiB
Mottatt uten PiB men med datostempel – 2 brev – 1 PiB ( Beitostølen)
Mottatt uten PiB men med stempel – 4 brev – 2 PiB
Ikke mottatt i retur – 26 brev – 13 PiB

Alle som jeg mottok som var ustemplet ble puttet i postkassen igjen og de kom igjen med maskinstempel Posten Norge.

Ut fra hva jeg ba om er det kun 21 PiB som har utført jobben riktig.
Et par enhetsstempler var litt svake, men ellers var alle disse godkjente.
14 brev – 7 PiB manglet dato og sign. i enhetsstemplet.
4 brev – 2 PiB ble mottatt i retur uten enhetsstempel.
Det som er mest skuffende er de 26 brevene – 13 PiB som ikke har returnert brevene!!!!!!!!
Kr. 7,- i porto og 2x kr. 7,- i returporto – tilsammen kr. 273,- kastet ut av vinduet!
Det er jo lov å håpe at det kommer flere i retur, men som sagt er det over 1 måned siden jeg sendte dette.

Bortsett fra de jeg ikke har mottatt i retur er vel disse 3 de som avviker mest fra det jeg ba om.
Ikke så veldig spennende å ha i samlingen??? 1 er ustemplet – 1 svakt stempet Posten Norge – 1 stemplet ???

Sikkert en god del som har opplevd det samme — at "ønskebrev" forsvinner. Man skulle nesten tro at 7-8 kr i gjenbruksporto er mye for enkelte på posten. Det er det kanskje, lønnstrinnene tatt i betraktning? Da blekksprut-maskinstemplene dukket opp i 2006, sendte jeg en bunke brev adressert til meg og andre samlere i en konvolutt adressert til brevsenteret i Oslo. Og det var siste spor av dem. Sikkert vaska av og solgt på QXL.
Heisann
Idag kom 2 nye i retur.
Fra et PiB kom de to brevene i retur i en egen frankert konvolutt direkte til meg, og merkene var derfor ikke stemplet.
Sammen med brevene fulgte et notat hvor det står:
Beklager at dette har tatt litt lang tid, men vi har aldri stemplet slik før og måtte vente til vi fikk besøk fra posten. Ønsker deg et Godt Nyttår og håper du blir fornøyd.
Dette var jo positivt. Kanskje ikke alt håp er ute slik at flere kan komme i retur etter hvert.
Dette bekrefter vel også at PiB ikke foreløpig har den store interessen blandt filatelister???
Et lite problem kan det vel bli. For å få brukt opp alle kr.7.- merkene jeg hadde før portoen gikk opp fra nyttår brukte jeg en god del med kr. 7,- frimerke da forespørselen ble sendt i begynnelsen av desember 2008. Jeg håper jeg ikke får tilleggsavgift på disse!!!!!!!!! Da kan det fort bli dyrt!!!!!
Jeg syns det også er interessant om den aktuelle PiB stempler sitt eget butikkstempel (coop, prix etc etc) ved siden av enhetsstemplet - her er et ekspempel. Bare en ide med henblikk på lokal- / hjemstedssamling.
Har noen spørsmål vedrørende bruksperioden for enhetsstemplene:

Hernes Post i butikk (PIB) ble opprettet 19.02.2002 i Hernes Handel med enhetsnummer 122283. Ved endring i eierforhold ble PIB videreført med enhetsnummer 122 394 fra 3.6.2002. Senere videreført i Joker Hernes med enhetsnummer 122490. Når ble enhetsnummer 122 394 tatt i bruk? Når ble enhetsnummer 122 490 tatt i bruk?

Sørskogbygda Post i butikk (PIB) ble opprettet 21.2.2002 i Coop Marked Sørskogbygda med enhetsnummer 122 263, senere videreført med enhetsnummer 122 473. Når ble enhetsnummer 122 473 tatt i bruk?

Brenneriroa Post i butikk (PIB) ble etablert 30.4.2002 i Joker Brenneriroa med enhetsnummer 122 371. Senere videreført med enhetsnummer 122 514. Når ble enhetsnummer 122 514 tatt i bruk?

Løten Post i Butikk (PIB) ble opprettet 30.4.2002 i Spar Løten med enhetsnummer 122 370, senere videreført med enhetsnummer 122 513. Når ble enhetsnummer 122 513 tatt i bruk?

Dalsbygda Post i butikk (PIB) i Joker Dalsbygda er opprettet med enhetsnummer 122 454. Når ble PiB opprettet? Var det postkontor frem til dagen før PiB ble opprettet?

Grimsbu Post i Butikk (PiB) ble etablert 02.12.2002 i Grimsbu Turistsenter Motell & Camp med enhetsnummer 122 252. Når ble PiBpå Grimsbu nedlagt?

Folldal Post i Butikk (PiB) ble etablert 17.09.2001 i Spar Folldal med enhetsnummer 122 151. Senere videreført i Joker Folldal med enhetsnummer 122 570. Når ble enhetsnummer 122 570 tatt i bruk?

..... dette er en smakebit av alt jeg lurer på vedrørende PiB...
Hei!
De opplysningene som kan skaffes, er ikke om et stempel fysisk var i bruk fra dag én når en PiB skiftet enhetsnummer. Men det er mulig å gi informasjon om når det skjedde et skifte i enhetsnummer. Uttrykket nedlagt/erstattet er brukt av Posten, og er brukt både om siste virksomhetsdato og om første dato uten virksomhet. Må derfor alltid sjekkes mot andre kilder og mot kalenderen (hvilken ukedag).

Når ble enhetsnummer 122 394 tatt i bruk? Du har selv gitt svaret, 3.6.2002 og det ble nedlagt/erstattet 15.4.2005. Når ble enhetsnummer 122 490 tatt i bruk? Åpningsdato var 26.5.2005. Det var med andre ord en drøy måneds mellomrom mellom disse.

Sørskogbygda Post i butikk (PIB) ble opprettet 21.2.2002 i Coop Marked Sørskogbygda med enhetsnummer 122 263, det ble nedlagt/erstattet 31.12.2004. Enhetsnummer 122 473 er oppført med åpning 1.1.2005 (!)

Brenneriroa Post i butikk (PIB) ble etablert 30.4.2002 i Joker Brenneriroa med enhetsnummer 122 371, det ble nedlagt/erstattet 2.5.2006. Når ble enhetsnummer 122 514 tatt i bruk? Oppført med åpning 2.5.2006.

Løten Post i Butikk (PIB) ble opprettet 30.4.2002 i Spar Løten med enhetsnummer 122 370, det ble nedlagt/erstattet 2.5.2006. Når ble enhetsnummer 122 513 tatt i bruk? Det er oppført med åpning samme dato, 2.5.2006, --- men OBS! OBS! i følge Posten skal den erstattes 21.1.2009 – KANSKJE ER DET SISTE DAG I DAG??

Dalsbygda Post i butikk (PIB) i Joker Dalsbygda er opprettet med enhetsnummer 122 454. Når ble PiB opprettet? Åpningsdato 12.5.2004. Var det postkontor frem til dagen før PiB ble opprettet? Det er ikke registrert noen postale enheter på stedsnavnet Dalsbygda (siden ca 2001). Så dette er trolig en nyetablert PiB, det vil si en enhet som ikke direkte erstatter et postkontor. Men jeg tar forbehold, er ikke kjent i dette distriktet, bare refererer hva som finnes om Dalsbygda.

Grimsbu Post i Butikk (PiB) ble etablert 2.12.2002 i Grimsbu Turistsenter Motell & Camp med enhetsnummer 122 252, det ble nedlagt/erstattet 31.12.2005.

Folldal Post i Butikk (PiB) ble etablert 17.9.2001 i Spar Folldal med enhetsnummer 122 151. Senere videreført i Joker Folldal med enhetsnummer 122 570. Her har jeg funnet en tilsynelatende selvmotsigelse. 122 151 er nedlagt/erstattet 1.12.2007, men 122 570 har åpningsdato 30.11.2007. Det er kanskje mulig regnskapsmessig, men det ble neppe brukt to stempler samme dag….

Håper dette er til hjelp.
Løten Post i Butikk 122 513 er nå oppført som nedlagt/erstattet fra 21.1.2009. Eneste aktive ved søk på Løten er dermed Brenneriroa PiB - Joker Brenneriroa, 122 514. (Dessuten har Posten en distribusjonsenhet i Løken).
Har fått tilsendt et brev stemplet med enhetsstempel 122 513 den 19.01.2009.
Skulle noen komme over et eksemplar stemplet den 20., er det bare å ta kontakt....

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår