Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Javisst, du gjettet riktig, alt du lurer på om PiB skal du i teorien kunne få svar på her! Bare spør i vei, og PiB-kyndige hjemstedssamlere vil hjelpe deg. Det kan være: hvor hører nummeret 122 531 hjemme, eller når ble 122 527 opprettet? Eller hvor lenge hadde Coop i X-by PiB, og hva var nummeret? På Frank E Ring får du alltid et svar.

Visninger: 2866

Diskusjonen er stengt for flere svar.

Svar til denne diskusjonen

1 måned har gått, og jeg har fremdeles ikke mottatt svar fra de 4 siste PiB'ene.
Dette irriterer meg litt og jeg har idag sendt følgende mail til Postens Kundeservice.
Vet ikke om dette er rette mottaker, men prøver meg likevel. Det er vel også OK at de får en tilbakemelding fra oss som samler på disse stemplene.

"Hei
Jeg er ivrig filatelist og samler alt vedr. poststeder i Oppland fylke.
I den forbindelse sendte jeg i desember 2008 et brev til alle Post i Butikk i Oppland fylke med vedlagt 2 frankerte brev som jeg ba om å få stemplet med enhetsstemplet og sende disse tilbake til meg. Jeg har fått beskjed om at reglene til PiB sier at de har plikt til å gjøre dette dersom kunden ber om dette.
12 av PiB'ene reagerte ikke på min henvendelse og brevene kom ikke i retur.
Prøvde pånytt i august og 4 PiB'er reagerte heller ikke denne gangen.
Dette synes jeg er meget skuffende.
Jeg har tross alt brukt kr. 21,- pr. PiB ( 12 stk.) i desember og kr. 24,- pr.PiB (4 stk.) i august - tilsammen kr. 348,- i porto til ingen nytte da brevene ikke ble sendt tilbake til meg.
Da nesten alle postkontor er nedlagt og erstattet med PiB er dette snart de eneste nye stemplene som vi filatelister kan samle på, og slik behandling er vel ikke akkurat med på å fremme interessen for filateli??
Som sagt har jeg kastet bort kr. 348,- så langt, og har ikke lyst til å prøve en tredje gang for så å kaste bort enda mere!!!!

Jeg håper at dette ikke er representativt for hvordan disse PiB'ene behandler vanlige brev som blir innlevert......."

Jeg kommer tilbake når (dersom) jeg får svar fra Posten.
Det er BRA! La dem få høre det. Gjennom Postens virke later organisasjonen til tide å være lite annet enn et stort eksosmonster som spyr halvbrent diesel ut over de grønne skoger og vakre berg som tyske turister kan samle motivmerker fra. Tipper enkelte ansatte tok 90-tallsreklamen litt for bokstavelig: "Service? Det er Shell, det".
Et foreløpig svar har allerede kommet så får vi se hva rett avdeling i Posten Norge AS sier.

Hei.

Mailen din er mottatt og videresendt rett avdeling i Posten Norge AS for behandling.




Med hilsen
Posten Norge AS
Eli Klaussen
Kundeservice

Tlf: 810 00 710
Faks: 52 73 96 05
www.posten.no
Har ikke mottatt noe mail, men derimot ringte det en hyggelig dame fra Postens Kundeservice og beklaget dette. Hun lovet å sende noen produkter de har som kompensasjon, og det var jo positivt. Hun lurte også på hva jeg egentlig var ute etter da PiB ikke har eget datostempel, og jeg forklarte at det er enhetsstemplet jeg var ute etter. Hun hadde ikke noe annet forslag enn å prøve en 3. gang til de PiB'ene jeg mangler - eventuelt ringe disse og si fra hva jeg var ute etter.
Det er kanskje ikke ofte Posten får ros idag, men tross alt synes jeg at det var positivt at de tok seg tid til å besvare min mail så denne gangen synes jeg at de fortjener ros.
Så håper jeg at alle gode ting er 3 slik at jeg får svar fra de fire jeg mangler på 3. forsøk...
Ja ja, så har jeg sendt ut ny forespørsel til de 4 som ikke har svart tidligere, Håper på svar denne gangen.
Sendte også et til Beitostølen med spørsmål om å få avtrykk av enhetsstemplet da jeg tidligere kun har fått disse tilbake med datostempel.
Mottok i dag brevene fra Beitostølen, og denne gangen var de stemplet med enhetsstempel. Ble litt overrasket da nummeret ikke stemte med mine notater, men det viser seg at Beitostølen har fått nytt enhetsnummer for 5 gang, så her gjelder det å følge med!!!!!
De har hatt følgende nummer: 122225-122426-122493-122580 og denne gangen 122631 Spar Beitostølen ( tidligere var det MIX Beitostølen)

Fritt for ikke å lage PiB-katalogen ;-))
Jeg gir meg ikke så lett!!!!!
Etter 4 forsøk fikk jeg enhetsstemplet fra en siste PiB'n i Oppland fylke som er i drift pr. i dag.
Jeg har laget min egen lille PiB-katalog over Oppland ( se vedlegg).
Tror denne listen er nokså riktig og ajour pr. 22.10.2009.
Listen er laget med god hjelp fra Arvid Løhre som har skaffet meg alle data jeg manglet.
Vedlegg:
Fine greier. Det tok meg noen sekunder å skjønne at de fargede feltene var de nedlagt, og fikk til slutt øye på forklaringen nederst i dokumentet. Er det slik at du mangler avtrykkene der det er huller, slik at dette også på en måte er en mankoliste?
Det stemmer. De som er merket med blått er nedlagt/endret enhetsnummer og er derfor ikke lenger i bruk.
Det stemmer også at denne listen kan brukes som min mankoliste.
Den inneholder kun avtrykk av enhetsstemplene jeg har.
Hvordan jeg skal få tak i de jeg mangler er en helt annen sak.
Dette kan vel nesten blir enda vanskeligere enn å finne de KPH stemplene jeg mangler. Men noen utfordringer må man ha.
En ting er i allefall sikkert - jo lenger du venter med å starte med å få tak i disse, jo vanskeligere blir det.
Et annet spørsmål er kanskje hvor lenge disse enhetsstemplene vil være i bruk og om de vil bli erstattet med noe annet.
Dersom PiB fikk et datostempel som de skulle makulere frimerkene med ville kanskje også mengden med brukte/utstemplede merker gå ned, og Posten blir kanskje den største leverandøren av frimerker igjen??? (Og ikke alle andre som vasker og selger ustemplet uten lim på diverse auksjoner).
Jeg har hytte "noe forbi" Nord-Torpa. Jeg er noe usikker på dette, men jeg lurer på om den aktuelle Joker'n på Nord-Torpa er nedlagt. Jeg så det ikke selv, men mitt reisefølge sa det da vi kjørte forbi for 3 uker siden.
Iflg. Posten er Nord-Torpa PiB ikke nedlagt. Det finnes fremdeles på nettsidene til Posten.
Nord-Torpa Post i Butikk
JOKER Ulsaker og Nilsen
Gran postkontor nedlagt og erstattet med Gran PiB fra 07.10.2009
122618 SPAR Gran Smietorget,POSTBOKS 0084, 2711 GRAN

<
Kilde Oppland Arbeiderblad 8.10.2009.

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår