Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

QXL - Var knekken i sommer ødleggende for samlermarkedet?

Hei alle frimerke-samlervenner. Jeg har vært på og av QXL de siste 10 år, og sitter med en følelse av at frimerke-markedet akkurat nå på QXL er skikkelig inne i en bølgedal, tiltross for at vi er midt på vinteren, som normalt er bra for innehobby. Jeg satt igår og kikket gjennom ganske mange frimerke kategorier og det synes som om QXL markedet er preget av 80% annonser med urealistiske høye utrops-priser og null bud (fra "halvproffe" selgere), samt endel "normal"-annonser med lavt antall bud også. (Mens Norske Mynter & Sedler fortsatt selger bra på QXL). Er det bare jeg som sitter med en følelse av at QXL IKKE har tatt seg skikkelig opp igjen etter SMELLEN nå i sommer, hvor QXL ble forsøkt omlagt, og i praksis lå nede i ca. 2 måneder? Markerte smellen nå i sommer ett markant skifte i det flotte NORSKE frimerke samlermarkedet som QXL frontet i mange år? Jeg håper ikke det, og mitt håp er at QXL kommer tilbake til gamle høyder, hvor det var mulig å gjøre gode kupp på kjøps-siden og samtidig få solgt noe, hvis man ønsket det. Vi innser vel alle at vi er tilhengere av en dødende hobby (iallefall med dalende rekruttering) og det spørs om ikke den KATASTROFALE data-tabben til QXL i sommer, kanskje var første store hjørne-spiker i den Norske frimerkesamler-kista. Andre som har synspunkter på det overnevnte?

Jeg kan vel også nevne at undertegnede etterhvert har (selv-)lært seg psykologien i dette med internett-auksjoner, og når jeg en sjelden gang legger ut noe for salg, er det noe "spesielt", helst unikt, og ALLTID utrops-pris 1 kr. Jeg tar alltid lav frakt, ofte subsidiert, jeg tenker: "ugriske mennesker får sympati og budene strømmer på". Resultatet av en slik tankegang er at budene hagler inn fra 10 åringer med lite penger til 90 åringer med litt mer penger, og som regel går tingene mine langt over det jeg forventer. FORDI med utrops-pris 1 kr (og ingen begrensninger) er det "spennende" å by..SPENNINGEN ER KJERNEN I ALLE AUKSJONER; DET ER DERFOR VI BYR.....Jeg føler vel at SVÆRT MANGE av de som har annonser ute på QXL akkurat nå (vi ser jo sammme annonsen har lagt ute i årevis med samme urealistisk pris) kanskje burde tenke litt i de baner jeg gjør...det er nå iallefall min personlige mening. Noen andre som har synspunkter på dette?

Visninger: 1532

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

QXL begikk digitalt selvmord i sommer. Intet mindre.

De nye sidene skulle aldri sett dagens lys, og at de likevel gjorde det bør - og vil trolig - gå inn som skrekkeksempel i skolebøkene i såvel kommunikasjon, markedsføring og bedriftsstrategi som (e)handel, IT- og webutvikling.

Heldigvis - eller dessverre - ser flere av de beste og mest fornuftige frimerkeselgerne ut til å ha migrert til gibud.no, noe som kan forklare din observasjon (som jeg for øvrig deler) vedrørende annonsekvaliteten og det til tider fantasifulle prisnivået på QXL i dag. Men dessverre ser det ut til at også mange aldri fant fram til GiBud, og disse har dermed forsvunnet helt - eller så er det vi som ikke har funnet ut hvor det ble av dem.

Alt i alt har det sjokkerende selvmordet til QXL gjort at selgerne som tidligere var konsentrert rundt nettstedet nå er spredd for alle vinder, og det har definitivt vært skadelig for samlermiljøet - og tilsvarende for selgermiljøet. At frimerkesamling, som du indirekte påpeker, ikke akkurat flommer over av unge og fremadstormende datanerder gjør ikke saken bedre, og vi mangler - eller går glipp av - en potensielt viktig brikke:

Alle frimerkeselgere, -kjøpere og -samlere, private såvel som de med fast utsalgssted, ville vært tjent med et rendyrket filatelistisk auksjonssted på nett - gjerne i kombinasjon med et forum som FER. Noen som føler seg kallet?

At QXL gjorde en stor tabbe ved lansering av nye sider er det ingen tvil om, at de greidde å manøvrere tilbake til det gamle og velkjente bør vel heller roses enn å rises?
"Nissepriser" er å finne overalt i et uregulert marked, men må si at etter å tatt en kort sjekk på GiBud (se linker) så synes QXL-selgerene ganske så edruelige i sine prissettinger og beskrivelser:
http://www.gibud.no/Auction/APViewItem.asp?ID=891087 (ekstrem blekkfeil)
http://www.gibud.no/Auction/APViewItem.asp?ID=888984 (postfrisk med lim)

Frimerkesamleriet holder seg på et stødig nivå, ungdommen er tunge å rekruttere, det er så, men de kommer i "sin neste ungdom" da en begynner å mimre litt, etterkommere vokser opp, huslån og alskens annen elendighet er på vei bort:-)

"Postfrisk med lim" bør bli klassisk ;)

Takk for tilbake-meldinger. I rettferdighetens navn burde vel jeg ha nevnt at VI ER INNE I ØKONOMISKE NEDGANGSTIDER, og da er det jo typisk at motorsykler, vannscootere, stå-hjulinger, kanskje samle-objekter (herunder frimerker) og annet "unødvendig" IKKE blir prioritert, og markedene faller bort...eneste positive nå er at bensinen som for ett år siden kostet opp mot 16 kroner literen, nå koster 11 kroner literen her i Bærum på søndags-kveldene, så det er da NOE positivt...kanskje vi har levd for FETT de siste 10 år, og at QXL var kunstig blåst opp, og nå er det hverdag...en hverdag de har hatt i Sverige og Danmark i mange år allerede... Mvh. Morten i Sandvika.

Du tror ikke det kan ha noe å gjøre med at alle folk nå sitter med en iPad eller annen type pekebrett i fanget store deler av fritiden sin, og derfor ikke har anledning til å bruke all den tid som medgår til å scanne / fotografere og "liste" objekter på online auksjoner?

Skanfils onlineauksjon ser ut til å gå godt, og der betaler selger 30+% for å få solgt, men slipper bryderiet.

QXL / danskene som eier dem, og vel er konkurrenter til Skanfil i det hardt pressede danske markedet, så kan hende også for seg at de skulle kunne hanke inn enda flere prosenter fra selger? Samt gebyrer fra kjøper? Men overvurderte muligens betalingsvilligheten når bekvemmelighetsfaktoren med å slippe å gjøre noe selv bortfalt.

Fremgangsmåten for omleggingen, som minner litt om måten LIDL gikk på trynet i Norge ved å holde kortene tett til brystet, ikke lytte til grasrota, og så skulle diktere betingelsene... vel, det er helst en kjøpmannsholdning man har i samfunn mer underkuet enn det norske ;D

At QXL har det bedre med myntsamlerne, kan kanskje forklares med at myntsamlerne slavisk og høytidelig følger en bok med bilder, + / - og priser som alle tror på?

Tja, dalende interesse - ja kanskje - tilgi meg litt "filosofisk syn på dette":

I dag ser  vi at samleområder knyttet til historie tar seg kraftig opp. Jeg tenker på attraktive posthistoriske objekter knyttet til lokalhistorie, sjeldne stempler, alt knyttet til dampskip og også postkort. Kanskje tilhører det å få Norgesalbumet komplett fra NK 1 til nåtid kanskje fortiden til om 25 år. Samtidig ser vi økt  interesse for "røtter" og slektsgranskning (jmf. en del realityserier på diverse kanaler for tiden).

Frimerker (og brev) med stempler er møte og et bilde av historien og dokumenterer denne. Jeg tror dette vil få ennå mer fokus i framtiden.

Så jeg tror på en vridning i fra den klassiske katalogsamlingen til mer fokus på historie evt. en kombinasjon.

Derfor velger jeg å være optimistisk - selv om man i framtiden skulle velge å stanse utgivelsen av frimerker til fordel for et elektronisk system....

Veldig god refleksjon Øistein. Tror du har rett i alt du skriver.
Jeg stilte selv ut i Trondheim i juni i fjor og så noen helt fantastiske hjemsteds samlinger som ble meget høyt premiert.
I slike samlinger inngår det så mye, mye mer enn det rent filatelistiske. Fergeruter, diverse skriv, kommunale vedtak etc, etc.
Selv har jeg funnet meg godt til rette i en samling med Centraltrykkeriet, Nk 56-64. Sjekket status fra dommerene med knappe 30 ark med bare de 3 fintaggede i Trondheim og fikk vel sånn noenlunde som jeg fortjente. Jeg tror dette forblir min lille "nisje". Så får jeg bruke vinteren til å montere de grovtaggede. Men om det finnes objekter som ikke er definitivt filatelistiske i en slik samling, gjenstår å se......

Her er noen refleksjoner etter å ha sett an markedet. QXLs datatabbe var knekken for QXL, det er sikkert. Der har utbudet synket med ~90%. Som selger fikk jeg solgt litt til latterligt lave utrop, og som kjøper har jeg gjort noen få gode kjøp. Imidlertid, den enes død er den andres brød sies det. På GiBud har jeg det siste halvåret gjort langt flere kjøp enn på QXL, pluss at det virker som også flere selger via eBay og Skanfil. Summa summarum synes jeg totalutbudet derfor er som før. I tillegg varsler knallresultat fra de aller fleste store auksjonene at folk flest flytter dit.
Men for QXL vedkommende - that's it...

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår