Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Hei :)

Tenkte jeg skulle begynne og samle frimerker igjen, og lurer på om hva jeg skal samle på.

Og om noen kunne fortelle meg fordelene med de.

Hvor burde jeg handle?

Takk :)

Visninger: 630

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Hei

Jeg begynte å samlepå nytt for noen år siden, og begynte da med å samle på norske merker. Dette er rellativt lett å få tak i, så det tar ikke så lang tid å få en ganske grei samling, så jeg trengte litt mere utfordring, og dermed begynte jeg å samle norske merker bare stemplet i Drammen. Det har nå gått 6 år og jeg er ikke i mål enda, men nå har det begynt å bli langt mellom de merkene jeg mangler, så jeg har utvidet samler omerådet litt og begynt å samle på 3-rings merker på posthornmerker.

Så min erfaring er at det kan være lurt å begrense omerådet man samler på, slik at det er mulig å se at man kompleterer en eller kanskje to omeråder av gangen.

Hvis du har andre interesser i tilleg er det jo mulig å samle på merker som har spesielle motiv, eks biler, broer blomster, osv.

Vet ikke om dette var til noen hjelp, men tror det er lurt å starte med kanskje ett emne, slik at det ikke blir alt for mye og etterhvert evt utvide omerådet etterhvert.

Samler også på et par andre emner, men alle nåkså smale.

Mvh

   

Takk for svar :)

Hvilket årstall begynte du på? og hvor begynte du? 

Er veldig glad i posthorn selv, hva er forskjellen på at det er stemplet eller postfrisk? og som jeg så på posten, så kunne man velge om du vill ha sentralt eller på siden, har da forstått at stemplet skal være bra, og best synlig...

Er så veldig mye å "ta" i, så vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Er en "stund" siden jeg samlet og var ikke like intrs, og så ikke mangfoldet i hobbyen! og når jeg ser det i dag, så hadde jeg ganske greie merker, som jeg da sikkert kastet :P

Begynte å samle på nytt igjen i fjor, etter nesten 15 år med dvale. I utgangspunktet er det vel primært hvor mye du ønsker å investere av tid og penger, som setter begrensninger for hobbyen. Har du mye av begge, så kan du ha opptil flere samleområder. Jeg startet med Norgessamling stemplet, og nå som den er komplett på hovednummer og godt utbygget på type, så har jeg begynt med postfrisk Norgessamling 1909-1989. Etterhvert som den også begynner å bli komplett, så er planen å utvide den klassiske delen av begge samlingene. I tillegg holder jeg på med hjemstedsfilateli, noe som sikkert kan være et interessant samleområde, også for de som er ferske i gamet :) Gir et bedre fokus i samlemanien min i alle fall :)

Når det gjelder innkjøp, er det igjen et spørsmål om tid og penger. For enkeltmerker tyr jeg oftest til ebay eller qxl, og da gjerne større innkjøp av de billigere enkeltmerkene hos en enkelt selger for å spare porto. For større lotter tyr jeg ofte til de samme stedene, men kan også benytte meg av skanfil for dette. Det finnes også mange online auksjonshus på nettet som har ukentlig og månedlige auksjoner. Her er det godt mulig å finne skikkelige kupp! Mange av disse finner du i lenkene til frankering.


Skal du begynne å samle land, kan det i alle fall i mine ferske filatelistøyne, være en fordel å kjøpe en eksisterende grunnsamling fra nettauksjoner, da fortrykksalbum kjøpt i butikk eller fra leverandør oftest vil koste mye mer. Som stempel- og hjemstedssamler kannibaliserer jeg ofte samlinger som selges på diverse auksjoner, og stykker opp dublettene til salg på  QXL.

Takk :) 

Hjemsteds-virker jo interessant, men hadde jeg bare vist hvor jeg skulle begynne og hva jeg skal søke.

har egentlig lyst og begynne på 2011 og jobbe meg nedover, men kan det bli kjedelig i lengden? eller burde jeg ta i en periode?

 Skanfil o.l tilbyr Loots med forskjellig, er dette helt tilfeldig? mye av det samme merkene eller er det klipp

kan man få noen godbiter og hva er sjansene?

også en annen ting jeg har sett er at enkelte selger frimerkene veldig billig, forhold til posten foreksempel.

Hjemstedsfilateli er vel kun deg selv som setter grenser for. Du kan ta det så lokalt som et postnummer, eller du kan ta alle stemplene i en kommune, fylke eller region av fylke. Jeg samler fra mitt bosted Stokmarknes, mens andre medlemmer av den lokale klubben, har regionen Vesterålen som samleområde, og noen andre har hele Nordland fylke. 

Hvor du skal starte er litt avhengig av kapital og tid, jeg har neglisjert perioden 2005-2012 i min samling med stemplet merker, mest fordi kvaliteten på stempler i denne perioden enten for dårlig eller for mye bestillingsverk. Samlere ønsker ofte at merkene man kjøper er postgått, og mange anser dermed bestillingsvare med luksusmerker som sekunda vare.

Når det gjelder skanfil så kjøper jeg mest der for volum, og ikke nødvendigvis kupp, de største kuppene finner man oftest godt skjult i store lots på utenlandske auksjoner, eventuelt i auksjoner hos lokale klubber.

Priser og verdier på merke er noe man ofte kan svi seg på i starten. Det finnes skillingsmerker som ikke er verdt mange kroner, og så finnes det moderne merker med papirtyper som tilsier stor verdi. Her er det viktig at du bruker norgeskataloger, handlerkatalogen og lignende litteratur, for å få en indikator på hva markedsverdien kan være. Merk dog at de fleste bruksmerker har en verdi på et par øre med mindre det er varianter, sjeldne typer eller meget pene stempler på dem.

Jeg er en som har samlet Norge i veldig mange aar.  Samlingen ble komplett etter NK hoved nummer saa langt tilbakke som 1986.  Da begynte jeg aa se etter de mange plater, papirer, og andre variasjoner jeg kunne samle paa.   Naa sitter jeg med en pen samling som er vel fylt med disse, men det er vanskelig aa finne noe jeg trenger enda. 

 

Saa begynte jeg aa samle paa Norske stempelmerker.  Jeg fant a literaturen for omraadet var meget lite, og skrev selv en katalog med over 1100 sider om disse interessant merker.  Mange av disse kan finnes og kjoepes til noen faa kroner, men en komplet samling for noen  av merkene er veldig vanskelig.   Jeg har funnet disse interessant for mange grunner.

 

Stempelmerker jeg manglet ble etter hvert vanskelig aa finne paa.  Da var det aa finne noe nytt.  Gjennom aarene hadde jeg samlet opp en del stempler fra Moss og omraadet.  Min far er fra Moss og der begynte frimerkesamlingn som vi begge to driver med fremdeles.  Saa hjemstedsamlingen ble startet.   Jeg proever aa finne saa mange forskjellige NK nummer som mulig stemplet Moss, Jeloy, Bergersborg, Ekholt, Krapfoss, Kambo, Oreasen, Hoyden, osv. Jeg har kansje 500 forskjellige for tiden, men mangler mye igjen.  Jeg finner osgaa at det er lite literatur om Ostfolds stempler, saa maa jeg selv finne paa mange av de forskjellige stempler.

 

Du kan gjoere alt mulig med en samling.  Finne paa det du selv liker.  Hvis det er Norge stemplet, ubrukt, FDC, eller bruks brev.  Kansje en grundig samling av bare en NK nummer med alt mulig med stempler og brev.  Motiv samling eller en omraade utenfor Norge.

Moderne posthistorie (spesielt singelfrankatur på korrekt frankerte brev og forsendelser), og da særlig Post i Butikk. Her kan du skaffe deg "sjeldne" objekt til frimerkets pålydende pris. Sterkt undervurdert og framtidens sjeldenheter.

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår