Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

For brev fram til 1880-tallet har det vært veldig gjevt å samle de som ble sendt til norske sjømenn i utenriksfart. Brevene ble gjerne sendt til de svensk-norske konsulatene rundt om i verden, og lå der og godgjorde seg inntil båten som addressaten var på kom innom havnen. Hvis den kom i det hele tatt. Senere fikk rederiene agenter i de forskjellige havnene de seilte på.
Som tradisjonsrik sjøfartsnasjon har mange skrukkete konvolutter overlevd på bunnen av skipskister eller oppå bjelker på vindskeive loft. Men sjelden hører man om noen som samler på dem, og etter 2. verdenskrig later det til å være helt stopp for disse små historieperlene. Hvalfangere, tørrlast, forliste brigger, akterutseilte skutemannskap... hvor mye slikt har vi egentlig liggende blant rusk og rask i våre samlinger?

Eller enda bedre: hva har du å vise fram?

Visninger: 446

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen


Luftpostbrev til båt i utenriksfart, M/S Texas, fra Wilh Wilhelmsens rederi, frankert med 80 øres porto, gjeldende sats med 40 øre for brevet og 40 øre luftposttillegg, gyldig til 1949-11-15. Postlagt i Sarpsborg 1949-11-09, og adressert til rederikontoret i Oslo. På rederikontoret sto det sikkert en svær reol for masseforsendelse til båtene, mens slike brev som dette ble omadressert til riktig havn og ettersendt separat så raskt det lot seg gjøre. Ifølge Norgeskatalogen ble det ny portosats fra 1949-11-15 på 45 øre for brevet og 45 øre for luftposttillegg. Vi får tro at det er derfor budet hos Wilhelmsen har påskrevet konvolutten 10 og oppfrankert brevet med 10 øres frankeringsmaskinavtrykk. Wilhelmsen var tidlig ute med å anskaffe frankeringsmaskin, ser vi ut fra maskinnummeret som er 37.
Med gummistempel er rederiets agents adresse på Cuba omadressert til øya hvor båten antakelig skulle i havn neste gang (eller slik at iallfall brevet rakk å komme fram før båten dro igjen). Rederiet Wilhelmsen hadde også laget seg egne stempler som forkynte luftpostkonvoluttens fordeler, stemplet på baksiden, hvor vi også ser mottaksstempel fra Habana, Cuba noen dager senere. Datoen er vanskelig å få noe vettug ut av, men i hvert fall før den 20. november.
Hos Wilhelmsen er datoen på frankeringsavtrykket for stussingen videre ut i den store verden 11-11-49. Kan det da tenkes at budet har misoppfattet datoen for innføring av den nye portosatsen (15/11) og trodd at det var fra 10/11?
Noen som kjenner mer til båtens historie?
Jeg svarer på dette langt fra alle mine oppslagsbøker, men hvis postavdelingen hos Wilhelmsen har funnet ut at brevet var 10 gram - hvordan blir regnestykket da. Rederienes postavdelinger var nok meget oppdaterte når det gjaldt satser og datoer.... Kan ikke 10 stå for 10 gram???
Godt poeng, Arvid. Det fikk meg til å saumfare tabellene igjen. Fant 20g grense på den tiden. Hvis budkontoret har tatt Cuba for å tilhøre Mellom-Amerika (istedenfor Amerika/New York og videre derfra til lands og vanns siden 1935, iflg NK) vil datoens luftpostavgift være 50 øre istedenfor 40 øre. Og da kan jo regnestykket gå opp.
Det er helt riktig at Cuba hører til gruppen Mellom-/Sør-Amerika, dvs. luftposttillegget pr. 5 gram er 50 øre.
Bladet "Post" - blad for Postverket, nr 1, 1962 - var et temanummer om sjømannen og sjøpost. Siden Marius viser et brev til en Wilhelmsen-båt, kan det kanskje være interessant å se hvordan de presenterte seg i denne sammenheng.
Vedlegg:
Helt Konge, Arvid!
I tiden før rederiene inngikk avtaler med agenter eller hadde kontorer utenlands, var ble kongerikets konsulater flittig benyttet som poststasjoner for sjøfarten / sjømenn. Fram til godt uti 1905 var det naturlig nok kongeriket "Sverige og Norge" som gjaldt. Det vanlige var at man adresserte brevet til sjømannen (gjerne også med kapteinens navn), båtens navn, "Norwegian and Swedish Consulate" og forventet anløpshavn.
Hvis ikke konsulatets mann sto og ventet på kaia, strøyk skipssjefen på land så fort som mulig for å hente posten på konsulatet. Etter en tid, uten besøk av båten, kunne konsulatet forsøke å oppspore båten for å få videresendt posten. For noen år siden solgte Kjell Germeten AS et brev som sto i samlinga til Wilfred Wasenden, frankert med 35 øre skravert posthorn i riktig tid, og levert først en gang utpå 1920-tallet hvis jeg ikke husker feil i forbifarten. Filateli er sannelig norsk skipsfartshistorie også!

Brev adressert til kapteinen på båten S/S "Eva", c/o konsulatet i Montreal, Kanada, år 1902 ...en ganske lang tur inn i landet, altså.

Enkelvektig utenlandsporto på silketynn konvolutt adressert til maskinist om bord S/S "Rødskjær" på rederiadressen i Langesund. Videreadressert til Havnekontoret, Schiedam. Derfra til Rotterdam. Men heller ikke der var båten. Den hadde nok vært der, men reist videre, og til sist omadresseres det til Onega, hvor adresseforholdene er av en slik art at stedanavnet er godt nok, og brevet utleveres... Men er dette Onega ved Hvitesjøen? Og har brevet derfor gått med Arkhangelsk-Murmansk togpost?
Hvordan jeg vet at det ble utlevert? Vel, jeg satser på det, siden en handler på Nordia 2008 hadde en hel bunke av dem (hvorav mesteparten lot til å bli plukket opp av handleren ved siden av), men kanskje jeg tar feil og brevet ble returnert rederiet? Hva tror du?
Dictionnaire des Bureaux de Poste fra UPU, utgaven 1937, har kun 1 Onega (foruten 1 Onego i Canada). Onega V.c (ligger i) U.R.S.S., R.S.F.S.R., Reg. du Nord
Reg. du Nord var den 16. regionen i Sovjet, og hovedstad var Arkhangelsk. Bokstaven V. står for utveksling av brevpost, og c. står for pakkeposttjeneste.
Kjekt å ha litteratur i bokhylla;)
Eller kjekt å ha Arvid på laget! Jeg ser for meg møbelbutikkens ansatte komme halsende med den røde løperen når du svinger inn på parkeringsplassen ;-) [PS: Testa budstikka, og den sto som støpt i tømmerveggen!!]

RSS

Siste aktivitet

Finn Hj. Olsson la inn en diskusjon

Brukte auksjon kataloger

Hei, jeg har en full banankasse med tidligere auksjoner fra norske auksjonhus. Er det marked for å…Se mer
21 sep
Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår