Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Etter å ha tenkt at dette kunne være kjekt å ha en lang stund, har jeg endelig gått til innkjøp av et Lindner USB mikroskop, til drøye tusenlappen over disk i Norge. Lindner fordi jeg antar at det selges med tanke om at det da primært skal brukes til samleobjekter. Disse USB mikroskopene selges overalt på nettet, og det jeg primært kikket etter var oppløsning, og at det har en stor "range" i forstørrelsen, at det skulle være enkelt å bruke, samt mulighet til å ta bilder. Jeg tipper det er flere som ønsker seg noe slikt av nissen i år så derfor skriver jeg noen linjer om erfaringene mine så langt.


Lindner sitt mikroskop kan forstørre 20x til 200x, Det er enkelt å installere og enkelt å bruke. Det er innebygget lys som man kan stille styrken på, om man tar snapshot kan man gjøre det via softwaren som følger med, eller man kan trykke på en knapp på mikroskopet. oppløsningen er 2.0 mega pixel og bildene blir best om man tar de via softwaren som følger med fordi det er vanskelig å trykke på knappen på mikroskopet uten å bevege det. Det er også mulighet til å ta video/film uten at jeg helt kan se bruksverdien av det enda.

Mikroskopet justerer farge og lys selv etter omgivelsene og det kan av og til gi bilder som viser feil farge. Poenget mitt med å kjøpe det var mer å se detaljer uten å måtte skanne eller sitte med luper, og slik sett er det greit.
Man må fokusere manuelt, noe som kanskje er litt tungvindt. Stativet man fester det i er kanskje for lett og kan bevege seg litt spesielt dersom USB kabelen ikke henger helt løs og ledig.
Har brukt mikroskopet foreløpig til å type opp gamle norske frimerker og det er perfekt til dette, bortsett i fra at man må flytte det hele tiden. Alternativt må man flytte ett og ett frimerke til mikroskopet. Jeg har satt det i stativet med litt avstand til objektet for ikke å få alt for mye forstørrelse og flytter det fra merke til merke. om man skråstiller mikroskopet litt kan man fint bruke det på innstikkskort med plast over frimerkene uten å få refleksjoner fra plasten.

Softwaren som følger med er kanskje i enkleste laget, få redigeringsmuligheter og det har noen idiotiske begrensninger. Man kan sette oppløsningen i et utall ulike oppsett noe som kan være praktisk, slik sett har man en ekstra forstørrelse/forminskelse alt ettersom hvilken size man viser bildene i. Bildene lagres også i den størrelsen man viser live på skjermen...

Kort fortalt så åpnet det seg en ny verden. Det dukket opp stempler jeg ikke har klart å tyde tidligere og jeg typet opp 100+ stk NK8 uten noen tvilstilfeller. Vedlagt egne bilder med forskjellig forstørrelse av det samme merket.

Merk deg at når mikroskopet er litt skrått mot objektet blir ikke hele objektet skarpt. Skal hele objektet bli skarpt må mikroskopet peke rett ned på objektet.
Er man stø på labben kan man helt håndholde mikroskopet, men for meg fungerer det kun med lite forstørrelse om jeg skal kunne få skarpe bilder og er da avhengig av støtte for hånden som holder mikroskopet.

Alt i alt et must for meg allerede etter bare noen dager med bruk. Og mer enn forventet egentlig med tanke på hva dette kostet.

Mvh

Visninger: 2537

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Vell, hvis du scanner et ark med 50 frimerker på, tror jeg du har spart inn en del tid i forhold til et slikt lite film lupe kamera.

Faktisk så vil jo dette også være bra til og undersøke falske stempler.

Hei tidno. Kan du si litt mer om fokusering på dette dig.microskopet? Jeg kjøpte noe liknende og det ser ganske bra ut. Men med fleksibel arm og svært følsom fokusering ser jeg at jeg må teste dette bedre før jeg er sikker på om det er ok nok.

Hei Jarl. Opplever spesielt når man forstørrer mye at man må være stø på labben og det gir ikke hele bildet skarpt (dårlig dybdeskarphet) om man ikke har mikroskopet 90 grader mot objektet man skal studere/ta bilde av. Dette mikroskopet som jeg bruker har et stort hjul som man skrur på for å fokusere. Dvs det man gjør er å flytte linsen nærmere eller lenger unna objektet. Jeg har funnet ut at å ta bilder med knappen på mikroskopet er tilnærmet umulig da man ikke klarer å trykke uten å miste fokus, så bruker tastaturet isteden da man også kan ta bilde med et tastetrykk via softwaren som fulgte med.

Jeg opplever egentlig ikke at det er noe problem å justere skarpt, og sjekker man f.eks merker som står i innstikksbøker kan man stramme til armen skikkelig, stille skarpt og flytte mikroskopet fra merke til merke uten at det blir uskarpt...

Hei igjen Tidno og Arild H. Jeg kjøpte et billig alternativ på Ebay. Er fortsatt svært usikker på om jeg er fornøyd med kvaliteten. Det har kanskje for dårlig kontrast i bildet og er krevende å stille skarpt. Grunnen til at jeg repliserer nå er at jeg er urolig for at man til filateliformål kan risikere å kjøpe for billig (hvis der er klar sammenheng mellom pris og kvalitet...). Men jeg har ikke eksperimentert nok med mitt (kostet ca 400kr) til å forkaste det. Kanskje er det en innstilling eller et triks jeg har oversett?

Hei Jarl og Arild

 

En av årsakene til at jeg ikke kjøpte et billig alternativ er at jeg skulle bruke det spesifikt til frimerker. Jeg tror da at det som selges fra Lindner beregnet brukt til frimerker og mynter er bedre tilpasset dette en de billige alternativene man får kjøpt.

Det som hadde vært interessant var selvsagt å prøve også ett av de andre alternativene for å teste de opp mot hverandre, men jeg ser ingen grunn til å kjøpe ett til selv...

 

Ellers finnes det flere ulike utgaver. Det som Stanley Gibbons selger tror jeg kanskje er enda enklere å bruke, det ser f.eks ut til å ha autofokus, noe jeg savner...

Jeg har et slikt fra Stanley Gibbons, og det er helt idiotsikkert og koster ca 500 penger

Et som er litt større og står på stativ med oppløsningene 10X 60X og 200X er Digital Blue også for usb Med dette kan man velge under og overlys etter som hva man skal se etter. Pris ca 800 og helt utmerket til sjekking av platefeil gummiering overtrykk papir rep osv. Dette er også 100% idiotsikkert da det er beregnet på barn fra 5 år og oppover

Men til vanlig bruk bruker jeg helst det fra Stanley Gibbons

Nå begynner dette å likne noe! Jeg så på reklamevideoen fra SG og fikk tipset om å la "mikroskopet" hvile på arket/objektet. Da kan jeg bruke fast fokus på den avstanden - med rimelig stor forstørrelse - og stabilt feste. Da tror jeg jammen mitt også kan brukes. Se vedlagt bilde.

 

Her er lenke til den jeg kjøpte på Ebay: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rt=nc&nma=tru...

 

Det er denne jeg har kjøpt og kastet. Det ble så dårlig kvalitet at jeg ble bare irritert av å bruke det. 

digital microscop fra Deal exstreme.

 

 

Takk Torbjørn. Da fikk vi det bekreftet! :)

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår