Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Bakgrunnen for å starte denne forumtråden, er at jeg i fjor la merke til en lott med TUR-stemplede brevkort på QXL. To av kortene hadde helt klart en tidlig bruksdato. Men jeg trodde det dreide seg om en senere dato enn jeg tidligere hadde registrert. Et halvt års tid senere fant jeg tilfeldigvis noen gamle notater om tur-stemplingen, og da qxl-lotten fortsatt lå på nett, kjøpte jeg den, fordi det faktisk var tidligere dato enn hva notatene mine viste.

Uansett var bruksdatoen tidligere enn Langangens registrerte dato for levering av stempelet, viste det seg. Slikt forekommer. Ikke nødvendigvis fordi Langangen har notert feil, men like gjerne av andre forhold, især ved innføring av nye, eksperimentelle stempler. For eksempel kan det være snakk om en idé som stempelgravør Throndsen forela Poststyrelsen, hvor den økonomiske risiko lå hos ham. Bokført leverings- og faktureringsdato vil dermed bli senere enn reell leveringsdato.

For TUR-stemplene var i særdeleshet eksperimentelle: "vanlige" stempler var benyttet tidligere på sommeren 1892 som mottaksstempler.

Og som så ofte, var det i hovedstaden eksperimentet foregikk.

MEN nå lurer jeg på: Hva er tidligste dato dere kjenner fra de forskjellige byene som etter hvert mottok TUR-stempler? Og hvilket tur-nummer dreier det seg om i disse tilfellene?

Siden TUR-stempelsamling fort kan bli en kompleks affære, HVILKEN form for anvendelse har dere registrert av stemplene på de forskjellige stedene (og til hvilken tid)?

Nuvel, bare noe å tenke på idet sensommeren sniker seg inn og kickstarter frimerkesesongen igjen...

TUR 1 datert 4-8-1892. Datoen lar seg bekrefte med stempel fra avsendersteder, TØNSBERG og MYSEN, dagen i forveien. Men er det noen som har tidligere dato?

Visninger: 903

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Jürgen Tiemer jobbet med dette en gang på 1980- eller 1990-tallet. Har du sett hans konsept/arbeidsdokument? Det var snakk om katalogisering.

Takk for tipset. Jeg har en kopi av et tysk arbeidsgrunnlag fra 1985 eller 1986; godt mulig samme sak. Men mye må ha dukket opp siden den gang, eller latt seg avklare, slik at det blir mindre telling av streker i kam på uklare avtrykk. Og med internett bør det være mulig å samle opplysninger med større nedslagsfelt enn for 30 år siden.

Men det fordrer dog at folk gidder.

Tiemer hadde en oppdatert artikkel om Tur-stemplene i Philatelistische Nachrichten nr. 136 (November 2006), nr. 137 (Februar 2007) og nr. 138 (mai 2007).  Kristiania-stemplene ble behandlet i nr. 138.

For stemplel nr. 1C (med 18 skraveringer) har han registrert dato -7-8-1892.

Turstemplene fra Kristiania skilles på antall skraveringer (17, 18, 20, 21, 22 og 23 skraveringer).

Takk for info. Jeg tipper vi har et fantom i den tallrekken. Var artiklene ledsaget av ikke-manipulerte gjengivelser av avtrykk?

Det er 5 stempler som Langangen oppfører som levert fra gravøren 12. august 1892.  Hvis ikke han har levert ett eller flere stempler tidligere, er det vel 21 streker som ikke skal finnes (Kjell Åge Johansen viser bare de 5 andre i sin stempelbok over Oslo-stempler.

Ifølge Langangen, skal det også ha blitt levert 2 Tur-stempler i november 1896 (men dette var kanskje bare en reparasjon ?).  Kjenner du noe mere til dette.

Har du noen bedre metode for å skille de 5 (eller flere) stemplene fra hverandre enn å telle skraveringene ? 

Hvis vi ser TUR som fenomen under ett, altså det store bildet, så synes jeg Bergen bør holdes i mente for de tidligste leveringene. Kanskje også Drammen. Hvor mange streker i kammen hadde disse? Tanken min er at Throndsen benyttet ulikt antall streker for å identifisere stemplene, og at han etter leveringene til Kra satt igjen med et par-tre råemner fra den opprinnelige ID /strek-tellingen sin.

Kra-TUR lar seg i perioder ID på skader / skavanker. Men de ble relativt ofte innsendt til rep., slik at å telle kammen er vel så greit. Man får etter hvert en viss følelse /øyemål for formen.

Leveransen til budavd. Kra. nov. 1896 tror jeg dreier seg om et par stempler av "vanlig type". Muligens noen han hadde hatt i skuffen over lengre tid; arbeidskopi / Kongsberg-produsert vareprøve av Duncker-stempel fra '88?? (Throndsen måtte jo tjene penger på Posten på et vis, og slik de tynte ham på pris, var dette muligens en grei måte å hente inn noen kroner.)

Her er nov'96 stemplene (det ene avtrykket faktisk brukt som TUR i 1899) ::

Hva står bokstavene TUR for?

Det er INGEN forkortelse, men rett og slett en nummerering av de turene som postbudene i de store byene (først og  fremst) la ut på i løpet av dagen for å bringe ut posten. -  TUR 1, TUR 2 TUR 3 o.s.v.

Takk for svar. Interessant opplysning.

Trondheim 1Tur 24.4.40 - uregistrert stempel fra de tidlige krigsdager (sendt 17.4.40, mottatt 24.4).

Når det gjelder Tur-stempel fra Trondheim og Levanger anbefaler jeg at du sjekker Nordenfjeldske Filatelistforenings stempelkatalog som finnes her :http://nordenfjeldskefilateli.com/

Takk for en nyttig og ikke minst oppdatert link! Der var stemplet opplistet.

RSS

Siste aktivitet

Blogginnlegg lagt ut av Helge Østensen

Postverkets statistikk

Jeg har samlet de mest interessante sidene (frimerkesalg og brev sendt) i postverkets statistikk.…Se mer
11 sep
Helge Østensen svarteHelge Østensens diskusjon Navnesøk med bilder i gruppen Norske poststempler
"Oppdatering. Arkivet har nå ca 20000 bilder fra ca 5500 forskjellige…"
7 sep
Einar Strand Enkerud svarteEspen Thuves diskusjon Hjelp til denne, NK 38 ?
"Tipper det er 37 II"
2 sep
Espen Thuve la inn en diskusjon

Hjelp til denne, NK 38 ?

Noen som kan hjelpe med denne ?  NK 38 ?…Se mer
4 mai
Kolbjørn Schjølberg la inn et bilde

Nyoppdaget OFFSAK fra 1855 !!!

Her må litteraturen skrives om. Trodde du at Norges første frimerke var et blått 4-skillings…
3 mai
Kolbjørn Schjølberg la inn et bilde

Sjeldent "Fancy Cancel", løp og kjøp!

Utrolig mye morsomt på ebay.
27 apr
Kolbjørn Schjølberg svarteKolbjørn Schjølbergs diskusjon Kjøllefjord?
"Her er to ulike stempler fra 2003 (litra E) og 2006 - ifølge Posten fantes det ikke…"
18 mar
Gisle Martin svarteGisle Martins diskusjon NK 137-140 Svalbard graveringstyper
"Jepp, enig med deg. Men er det mulig å skille hovedtypene fra heverandre? Har ikke funnet noe…"
14 mar
Einar Strand Enkerud svarteGisle Martins diskusjon NK 137-140 Svalbard graveringstyper
"Sånn som jeg tolker Norgeskatalogen og håndboka fra 1963, så er det brukt samme…"
12 mar
Gisle Martin la inn en diskusjon

NK 137-140 Svalbard graveringstyper

NK 137-140 Svalbard finnes i 2 graveringstyper i henhold til NK.Noen som vet hvor jeg kan finne en…Se mer
8 feb
Gisle Martin ble med i Roald Aunes gruppe
Miniatyrbilde

Klassisk Norge

for de håpefulle som aldri blir tilfreds
8 feb
Tom Herzeth la inn en diskusjon

Safe elektronisk taggemåler

Hei!  Vil gjerne høre fra de som har erfaring med Safe perfotronic II.  ER den enkel å bruke og gir…Se mer
26 jan
classicstamps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Hei. Vet dere om renset bensin til diverse primus/coleman produkter vil fungere? Tenker mere…"
21 jan
Kolbjørn Schjølberg la inn et bilde

(U)vanlig Oslo stempel...

Kan ikke erindre å ha sett dette stempelet tidligere... Det var en hel del stempler rundt…
14 jan
Kolbjørn Schjølberg la inn en diskusjon

NK1871 nyanser i fargemetning

Her har Marit Bjørgen gradvis fått seg oransje landslags-drakt... …Se mer
12 jan
Kolbjørn Schjølberg kommentertempis blogginnlegg Hvis noe er for godt til å være sant...
"...og Legion lever utrolig nok videre til stadig høyere priser..."
12 jan
Carl Gøran Furst Scheve kommenterteRolf Erik Sjøstrands blogginnlegg Følgeseddel fra 1910
"Dæven for en flott sak."
11 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands blogginnlegg Følgeseddel fra 1910
"Nå også med attest!!   Godt Nytt År !!"
2 jan
classicstamps svarteclassicstampss diskusjon Moderne Variant
"Thune på vakkert blått hav"
nov 27, 2020
Ole svarteclassicstampss diskusjon Moderne Variant
"Denne varianten er kjent og er beskrevet i siste utgave av Norsk filatelistisk tidsskrift nr 7…"
nov 26, 2020

Grupper

© 2021   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår