Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Designet på Postens nye portoetiketter kan diskuteres, men hvis jeg skal si noe positivt er at de er mer forseggjorte en første generasjons Horizon Labels fra Royal Mail, men selvsagt ikke like fine som siste generasjons Machin Head Horizon.

Siden jeg ikke liker å samle brukte merker med bakpapiret på, har jeg prøvd meg litt frem for å finne en måte å vaske av de nye portoetikettene. Dette gjelder både de etikettene som kommer fra printere og de smalere som kommer fra PFTs førstedagsbrev. Etter hva jeg har fått opplyst fra PFT, er de sistnevnte trykt ferdig på et trykkeri, og er således en egen kategori.

De nye portoetikettene kan som ventet ikke vaskes av i vann, dette vil krølle og ødelegge dem, og limet vil ikke løses opp i vann. Men hvis merkene legges i heptan vil de løsne fra bakpapiret og limet vil løse seg opp. Hvis gjort riktig vil portoetikettene fremstå helt strøkne etter vaskingen, uten antydning til krølling og med en tørr bakside uten limrester.

Fremgangsmåte:

1) Kjøp en flaske med heptan på nærmeste apotek. 500ml er mest økonomisk hvis du planlegger å vaske mange etiketter.

2) Hell litt heptan i en skål. Det er ikke store mengder som skal til. Heptan fordamper raskt og er ikke det mest helsebringende å puste inn, så sørg for god ventilasjon.

3) Legge et merke eller noen få merker av gangen i skålen med en pinsett. Sørg for at hele merket er dyppet. Etter 20-30 sekunder er etikettene løsnet fra bakpapiret og limet har løst seg opp. Ta merket opp med en pinsett og legg det med baksiden opp på et trekkpapir. Kjenn med en finger på baksiden at alt limet er borte, hvis det gjenstår noe lim så dypp merket på nytt i noen sekunder.

4) Merkene tørker raskt. Så lenge det ikke gjenstår noen limrester, kan du med fordel snu de noen ganger på trekkpapiret. Nå er merkene klare til å settes i innstikksbøker e.l!

Visninger: 619

Svar til denne diskusjonen

Forresten så kan man også bruke heptan til å vaske personlige frimerker før 2013 (de nyere kan vaskes i vann). Det er litt mer omstendelig enn for portoetikettene, siden ikke alt limet løser seg opp øyeblikkelig. Etter at man har dyppet merket, så må man bruke et kredittkort til å skrape av resten av limbelegget på baksiden av merket. Etter at man er ferdig blir merket fint og tørt, som et vanlig vasket frimerke.

RSS

Siste aktivitet

Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon Hjelp til portosatser.
"Hei, Tusen takk for hjelpen. Da kan albumsidene sluttføres!! Rolf Erik"
26 jun
Rolf Scharning svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon Hjelp til portosatser.
"Hei, Til Tyskland 1914: Brevporto 30 øre, rek. gebyr 20 øre, assuranse 16 øre.…"
25 jun
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

Hjelp til portosatser.

Hei,Noen som kan hjelpe med hvordan portosatene på disse to verdibrevene er satt sammen.Brev 1: Til…Se mer
7 jun
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

KRA. STEMPEL

Kort til Paris i 1907 frankert med NK 73, 74 og 75 på forsiden. Uvanlig stempel?
28 mai
Ole Brænne svarteRobert Nilsskogs diskusjon Ny nettside hos SKANFIL
"De nye nettsidene er betraktelig tregere enn før.For meg så virker den nye layouten…"
23 mai
Carl Gøran Furst Scheve svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Avvikende vannmerker og ikke registrerte vm stillinger
"Er du int. i å bytte bort det merket med rundstempel i stilling 8 og et tilsvarende i…"
15 mai
Johnny Thørnquist svarteRobert Nilsskogs diskusjon Ny nettside hos SKANFIL
"Også jeg mener å merke at de nye nettsidene er tregere med å oppdatere seg etter…"
13 mai
Robert Nilsskog la inn en diskusjon

Ny nettside hos SKANFIL

Hei alle sammen.Skanfil har fått ny nettside, hva synes dere om den folkens?Har fått noen inntrykk…Se mer
13 mai
Svend Wæver la inn en diskusjon
8 mai
nrps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Takk for tilbakemelding (RES) Regner med at fordamping likevel skjer raskere en ved vann (som…"
16 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Jeg er nok mer Signoskop-fan enn fan av disse kjemiske preparatene. Men skal prøve å…"
16 mar
Gisle Martin svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Meld tilbake etterhvert som du får gjort deg noen erfaringer. Hvordan gikk det med toll og…"
14 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Benyttet linken over for å bestille. Etter noen uker dukket det opp en pakke fra…"
14 mar
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Bruk av transparenter for typing av posthorn
"Hei Arild.Jeg så på Facebook at du bruker sjablonger som dekker hele/en stor del av…"
24 feb
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Tusen takk. Verdt å se nærmere på. Spesielt det med stemplene. Nå skanner…"
22 feb
Carl Gøran Furst Scheve svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Fargene jeg ble oppfordret å få tak i er orange blå og div rødfarger…"
20 feb
nrps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Må finnes ut av, takk for tipset Gisle Martin!"
2 feb
Gisle Martin svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Noen som har vært borti Clarity Watermark Fluid og vet om den kan skaffes i…"
1 feb
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Snublet over denne tråden.Du nevner vann og farget plast. Kan du utdype metoden litt. Hvilke…"
31 jan
Oddbjørn Salte svarteOddbjørn Saltes diskusjon Svenske Postekspedisjoner 1874 i gruppen Reisende postekspedisjoner
"Takker så mye, Audun"
23 jan

Grupper

© 2022   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår