Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Jeg driver og sporer opp et brev sendt fra Christianssund til Molde den 4/4 1854 "pr. dampskib". Jeg sjekket Digitalarkivet men foruten diverse anmerkninger om "Gyller" og "Prinds Carl" til/fra Christianssund (i 1854) omtalt i Postens Circulare av 1855 var det begrenset jeg kunne finne. Er det noen som vet om det eksisterer eldre dampskipsruter - evt. om disse kan lastes opp, eller et scan er tilgjengelig...?
Takk for evt. ledetråder!!



Visninger: 848

Svar til denne diskusjonen

Disse tabellene over statens postdampere finnes i Gjelsviks bok (den oransje). Kjøp den; den er god å ha. Min er av ymse årsaker stuet bort for tiden, men kanskje f eks Geir L kan bla opp for deg?
MARIUS - jeg har forlengst diskutert dette med Kolbjørn - og svaret er ikke så enkelt som du fremstiller det. Gjelsviks bok omhandler i utgangspunktet NORDLAND POST KONTOR. Det som fremgår av boken er at PRINS CARL ankom Trondhjem 31.03 etter en tur til Hammerfest, Gikk en ny tur nordover fra Trondhjem 9/4, GLER var på vei nordover - gikk fra Trondhjem 18/3 - for å starte med fart på Østfinmark. Første tur gikk fra Tromsø 3/4. GYLLER gikk også på Østfinmark dette året. Skipet forlot Trondhjem 13/4 og startet på Østfinmark med avgang fra Tromsø 20/4.
PRINS GUSTAV startet sin første tur nordover fra BERGEN 20/4 (men kan muligens ha seilt en mer lokal tur FØR den tid, dog uten at jeg kan finne noe som tilsier det).
Ingen av disse skipene var derfor trolig aktuelle på Mørekysten 4/4-1854. Et lokalt skip er vel mer sannsynlig å lete etter! Hamburgruten gikk jo også kun fra Bergen og sørover på dette tidspunkt såvidt jeg vet.
Ai, ai, sånn å forstå...
Takk for svar. Jeg er definitivt "nybegynner" hva dampskipsfart og postbefordring med skip angår, og har dessverre heller ikke velfylte litteraturhyller. Skal se om jeg kommer over den boken du her omtaler.
Geir nevnte til meg at mulig kunne noe info finnes i gamle cirkularer / rutetabeller; det er muligens et håp at noen sitter på versjoner før 1855 av disse.
Har nå sjekket i boken til Gunnar Melbøe (Dampskipet Prins Gustav og postgangen på Nord-Norge for 150 år siden) som utkom i 1988.

Her står følgende bemerkninger vedrørende skipets fart i 1854: Egentlig skulle Prins Gustav ha utført de tre første turene i 1854, men dette ble forandret 20. februar, og Prins Carl utførte disse turene (i Nordlandsruten), mens Prins Gustav utførte de gjenstående turene mellom Trondhjem og Bergen i samme tidsrom.
Ergo gikk nok Prins Gustav i rute mellom Bergen og Trondhjem i tiden fra 20/2 og frem til den hadde sin første tur i Nordlandsruten (gikk fra Bergen 20/4 som jeg skrev på FER i går).
..................hei igjen. DETTE er jo et meget interesangt spørsmål, også for meg. Og vi ser jo at frankerings http://www.frankering.org/digitalarkivet/ stadig er oppdatert bla. annet med Semelengens verker (takk til Marius) ........men, ikke med sikulære før 1855 når det gjelder dampskipsfart, antar det har noe med fimekets innteden å gjøre? kansje? Eller! Finnes det ikke sånt fra 1838 eller tidligere/senere eller i andre skrifer... Lette etter dette i i bla. http://www.posthistorisk.no/ oversikt som jeg fikk kjøpt, men fant ikke noe der..............Var det mange lokale ruter med dampbåt uten at "postvæsnet" hadde noe med det å gjøre?

Når det gjelder Nord-norge har vi jo også flere bøker om posten bl.a. Nordnorsk posthistorie, Prinds Gustav, Nordland postkontor( posten Trondheim - Vardøhus), Eriksens glimrende posthistoriske blad etc. og det kan da ikke være dårligere stelt sør for Trondheim?
Hei,

Kommentar angående dette med lokale ruter og utfordringer:

Jeg har prøvd å finne ruter angående dampskipene Bjørgvin og Patriot som gikk på Bergen - Lærdalsøren med lokale stopp. Bjørgvin sporadisk fra 1837 og Patriot fra 1854. Begge finansiert av private interesser før Nordre Bergenhuus Dampskibe med Fjalir og Framnæs kom til i 1858.
Det har lykkes meg å finne en rute for Patriot fra 1854 fra Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane, men det virker som det "sitter langt inne" å finne noe mer ut av dette(?). Kanskje er dette et fellesproblem for de første lokale dampskipene som var preget av noe mer sporadiske ruter....

I tillegg var det slik at "Constitutionen" gikk på Lærdalsøyri i sommerhalvåret 1843-1846 i følge August Schou sin bok "Postens historie i Norge". Men hva menes med sommerhalvåret og hva var ruten/rutetidene - det har jeg ikke funnet noen kilder for.

Posthistorie er utfordrende !!

Dampskibet Bjørgvin  Oppl. fra  01 april  1841

Tar litt  opp tråden igjen. Har et brev  håndskrevet ”Scherjehamn 8/6 55”(fredag) som er anløpsdato for 7de tur nordfra. i følge "Bekjendtgjørelse fra Departementet for det Indre om Dampskibsfarten for Aaret 1855". Turene ble utført av Dampskipene Lindesnæs, Christiania eller Prinds Gustav. Foreligger det en oversikt over eksakt hvilket dampskip som som gikk på de ulike turene. (I Gjelsvik sin bok om Nordland Postkontor eller Statens Postdampere?). Spesielt er jeg selvsagt intereressert i hvilket dampskip som gikk på 7de tur....

 

Skjergehamn ligger i Gulen ikke langt fra utløpet av Sognefjorden. Det litt artigere her er også at brevet er adressert til Sogndal, men befordret via Bergen og så nordover igjen forbi Skjergehamn med sannsynligvis "Framnæs" (som anløp Skjergehamn). Fram og tilbake er like langt.

 

Fra Tore Gjelsviks The Nordland Post Office finner jeg at Æger ankom Bergen 8/6 og returnerte nordover 14/6 på hhv 7. og 10. tur i 1855.

Håper bevet kom fram før D/S Framnæs kunne ta det med. den gjekk ikkje før 1858.
Tabbet meg ut der, skrev feil navn, mente dampskipet Patriot. Framnæs kom vel til Bergen 27 nov 1858, hadde en presentasjonstur 3 desember, men kom vel  ikke i rute før fra nyttår slik at i praksis snakker vi vel om 1859 for Framnæs sin del... (jmf. Mike Bent: Steamers of the fjords")

RSS

Siste aktivitet

Kolbjørn Schjølberg la inn en diskusjon
i går
Carl Gøran Furst Scheve la inn en diskusjon

Hjelp!! Behøver hjelp til noen vaianter Posthorn 1909-28

Kan noen hjelpe meg med følgende varianter bytte kjøp\salg opp til degNK 96 v1 behøver 1…Se mer
14 sep
Bjørn Eirik Rasmussen svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"I tillegg til 52IV og 53VIII finner en også på 49II og spesielt på 54V der det er…"
24 aug
Rolf Erik Sjøstrand svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Avvikende vannmerker og ikke registrerte vm stillinger
"Da kan det kanskje håpes på at NK kommer med en oppdatering for dette merket ved neste…"
21 aug
Carl Gøran Furst Scheve svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Avvikende vannmerker og ikke registrerte vm stillinger
"Stilling 5 og 8 finnes også i min samling med uttalelse Enger"
21 aug
Rolf Erik Sjøstrand svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Avvikende vannmerker og ikke registrerte vm stillinger
"Du spør i overskriften din etter stillinger som ikke er reg. i NK. Her er 2 NK 75 med…"
20 aug
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"Hei Leif Roar og takk for fin beskrivelse av denne varianten."
19 aug
Eivind Ellefsen svarteEivind Ellefsens diskusjon Sverige AFA 137 vannmerke.
"Takker for svar."
17 aug
Eivind Ellefsen svarteEivind Ellefsens diskusjon Sverige AFA 137 vannmerke.
"Takker for svar. Da er det sikkert det vannmerket, som bare ser ut som noe annet?"
17 aug
Carl Gøran Furst Scheve svarteEivind Ellefsens diskusjon Sverige AFA 137 vannmerke.
"Facit spes 2007 sier KPV, skrå strek og KPV + skrå strek"
16 aug
Einar Strand Enkerud svarteEivind Ellefsens diskusjon Sverige AFA 137 vannmerke.
"Jeg har sett i AFA scandinavian fra 2020 og det vannmerket er ikke nevnt. Jeg ville sett i facit…"
11 aug
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"Artig. Det forklarer strekene med trykk/farge som går inn i flekken og som neppe ville…"
7 aug
Leif Roar Strømsodd svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"Centraltrykkeriet forsøkte i en kort periode å gummiere arkene før man trykte…"
7 aug
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"Vanskelig å si sikkert uten å ha merket fysisk, men dette ser ut som en skade…"
6 aug
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Mine albumsider
Miniatyrbilde

Mine albumsider

Hei,Har samlet noen sider fra NK 23-delen av samlingen min i en .pdf-fil.....Se mer
6 aug
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Norway Errors
5 aug
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52. Variant i gruppen Norway Errors
"Kan det sies noe om f.eks. plassering i platen? Annen interessant info?"
5 aug
Bjørn Eirik Rasmussen kommenterteJohn Rune åslands bilde
Miniatyrbilde

1x ?

"Slik fargen fremtrer på bildet er dette en typisk 1y. 1x er vesentlig mørkere i…"
4 aug
Bjørn Eirik Rasmussen svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52. Variant i gruppen Norway Errors
"Velkjent klisjékjennetegn som er med i alle tre trykninger av 52IIb/c."
4 aug
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Norway Errors
2 aug

Grupper

© 2020   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår