Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Fikk tilslag på et fint brev i dag. Samler egentlig ikke på brev, men syns det er spesielt kjekt når brevet er stemplet i Haugesund (hjembyen). Betalte EUR 30,50 for det. Men lurer litt på om dette er et godt kjøp eller ikke?

Hvor mye mer stiger verdien på et merke på brev? (Evnt hvor mye mer med flott stempel i tillegg)

Hva med gamle merker på klipp kontra brev?

Visninger: 467

Svar til denne diskusjonen

Tja, frimerker på klipp versus på brev er vel gjerne en 1:100 sak, eller 1:10 alt etter hva det dreier seg om. Eneste unntaket jeg har oppdaget i Norge, er når en frimerkehandler kjøper et brev med par utagget 10 øre 20mm posthorn på auksjon, klipper paret i to, utsteder attest, og selger for en bråta mer gryn på en annen auksjon.

Brevet du har kjøpt har, ut fra det jeg ser, to arkivbretter. En av disse går gjennom merket. Objektet (som vi sier) er dessuten preget av utglidende stempelsverte. Men om du skriver at det er stemplet HAUGESUND, så er stempelavtrykket på baksiden -- og da er du godt over i hjemstedssamlernes rekker. Eller de som samler båtpost (fra Stavanger til Haugesund er det kanskje en dampbåt som har fraktet brevet?)

Norgeskatalogen er temmelig god på brevpriser, men det fordrer god kvalitet. Anmerkninger som bretter og fettflekker, trekker raskt ned. Et NK 8 på brev prises mellom 150 og 300 kr. 200 vil jeg si er normal pris for et normalt brev. Handlerkatalogen er mer tilnærmet handlernes drømmepriser. Men det har de jo lov til; det er deres katalog, ikke oss samlernes.

Prisen på brev påvirkes såklart av den som priser det. Enten er det en handler som setter en pris, eller så foregår prissettingen på auksjon. Med lavt utrop kan likevel brev gå høyt i pris. Det kan især avhenge av stempler (riktig sjeldne, eller ettertraktet blant hjemstedssamlere), forsendelsesmetode, portosats, og adresseland. Et 5-kroners brev fra 1970 stemplet på et lite sted i Sør-Trøndelag, er plutselig 150,- på QXL. Et 10-kroners posthornbrev fra 1915, er plutselig en tusenlapp når det er sendt rek-exprès. Et 200-kroners brev med 1 stk 4 skilling Oscar til frankering, er plustelig 10.000 når det er adressert til Sverige (som nærporto). Altså: her må man bare følge med og notere seg sære utslag, og finne ut hvorfor utslagene forekommer. €30 for brevet ditt synes jeg er dyrt som frimerkesamler, men som hjemstedssamler ville jeg nok tenke annerledes. Hvorvidt det er et godt kjøp, kan du jo spørre vedkommende som bød trinnet under deg ;)

Takk for alltid godt svar Marius. Beklager, jeg har jo skrevet at det er stemplet Haugesund. Brevet skulle selvfølgelig til Haugesund. :)

Som du skjønner har jeg ikke stålpeiling på objekter på brev.

RSS

Siste aktivitet

Kolbjørn Schjølberg kommenterteOles bilde
Miniatyrbilde

SeasonsGreetings2019

"Hyggelig julepost fra Holland også :"
15 jan
Kolbjørn Schjølberg kommenterteOles bilde
Miniatyrbilde

SeasonsGreetings2019

"Hyggelig julepost fra Holland også :"
15 jan
Torbjørn Helgesen svarteTorbjørn Helgesens diskusjon Colnect - Registrer alle dine frimerker online
"Her er et screenshot av enkeltbilde/frimerke på colnect"
des 28, 2019
Torbjørn Helgesen la inn en diskusjon

Colnect - Registrer alle dine frimerker online

Jeg har i snart to år brukt Colnect ( …Se mer
des 28, 2019
Torbjørn Helgesen svarteKolbjørn Schjølbergs diskusjon Bra Youtube-kanal om frimerker !
"Jeg titter som oftest innom 'Exploring stamps' youtube canal en gang i mnd. Han har etter…"
des 28, 2019
Ole la inn bilder
des 18, 2019
Steffen Haustrup Hansen svarteSteffen Haustrup Hansens diskusjon NK 1454
"Hej Einar. Mange tak for din oplysning. Jeg er glad for at den er med i det nye NK - så var…"
des 9, 2019
Marius kommenterteOles bilde
Miniatyrbilde

Seasons Greetings

"Noen som har sett slikt i 2019?"
des 9, 2019
Marius kommenterteJan Svendsens blogginnlegg Finsk språk o filatelistisk litteratur
"Finsk blir litt sånn som islandsk: bare skriv det inn i translate.google.com så blir…"
des 9, 2019
Marius svarteFinn Hj. Olssons diskusjon Auksjoner
"EDIT: Jeg fikk en oppringing i dag om at det var oppstått en misforståelde ifm denne…"
des 9, 2019
Einar Strand Enkerud svarteSteffen Haustrup Hansens diskusjon NK 1454
"Ser hva du mener, den til høyre kom som nytrykk , Postens filatelitjeneste 15/4-16…"
des 8, 2019
"Hermed foto af de to mærker"
des 8, 2019
"Jeg prøver at lave billeder, men det varer lige lidt, for jeg er ikke hjemme de næste…"
des 4, 2019
Johnny Thørnquist svarteSteffen Haustrup Hansens diskusjon NK 1454
"Har du noen bilder som viser disse forskjellene?"
des 4, 2019
"Hej Einar Tak for svaret, men jeg tror ikke dette er tilfældet. Jeg har lige vasket masser af…"
des 4, 2019
Einar Strand Enkerud svarteSteffen Haustrup Hansens diskusjon NK 1454
"Uten at jeg er ekspert, så tror jeg det har med vasking av merkene, se  på 30 og…"
des 4, 2019
Steffen Haustrup Hansen la inn en diskusjon

NK 1454

I Norgeskatalogens (2016)katalogisering af NK 1454 er beskrevet type Ia, Ib og II, samt forskellige…Se mer
des 1, 2019
Finn Hj. Olsson la inn en diskusjon

Auksjoner

Hvor ble det av Jan Nordhagen sine nettauksjoner. Er det noen her som har svar på det !Se mer
nov 23, 2019
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I BERGEN TIRSDAG 26. NOVEMBER

Bergens Filatelist-Klub har sin store auksjon tirsdag 26.11.2019 kl 2000. Visning samme dag fra kl…Se mer
nov 18, 2019
Kolbjørn Schjølberg la inn en diskusjon
nov 16, 2019

Grupper

© 2020   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår