Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Det finnes norske merker som er halvverte, dvs. kuttet diagonalt for å representere halvparten av påydende verdi. Dette er kjent på eldre ordinære merker samt tjenestemerker. Finnes det noen fortegnelse over hvilke utgaver dette er kjent på og hva med pris på slike ?

Visninger: 476

Svar til denne diskusjonen

Jeg hadde to brev med halverte merker som jeg solgte på Enger-auksjon i 2006.
Hvor "ekte" disse var vet jeg ikke. Det øverste kan vel kanskje diskutteres da stemplet ikke binder til brevet der merket er delt, men det nedeste virker ok??
Prisen disse gikk for på auksjonen var: Kr. 470,- for det øverste og Kr. 350,- for det andre.

Tror jaggu det var jeg som kjøpte det brevet med Nk 125 ellers så var det et maken obj

Må nok lete litt i bøkene mine nå, fordi jeg hadde glemt dette brevet og det må jo på hedersplass under Nk 125

Eneste jeg har. NK68 fra en norsk auksjon noen aar siden.

Det er mye falskt av halverte norske merker. Kanskje var det noen som misunnet danskene sine skalpellerte DVI en gang i tiden?

Fra Hemsedal kjenner vi halverte 20-øres solkorsmerker under okkupasjonen; alle er enige om at de er ekte. Jeg så et pent brev adressert til en i familien til ei venninne av meg tidligere i dag, forresten.

Innimellom finnes et og annet 4-øres portomerke halvert som bygdeporto. Det er nærliggende å anta at de er ekte.

Alt annet må man utvise sunn skepsis ved.

Marius, hva er begrunnelsen for at du mener det er mye falskt halvert? To av de over er "bundet til forsendelsen" med stempelet, dvs. sverten dekker over den delen der den andre frimerke-halvparten egentlig skulle stått. Dette i seg selv er vel den beste garanti for ekthet...?

Muligheten for at halverte frimerker er ekte frankering tror jeg er bortimot like sannsynlig som at halverte mynter har blitt godtatt som betalingsmiddel. Elementær kunnskap om regnskapsføring og matematikk samt hva vi vet om nitidig regnskapsføring hos ærekjære postmestere tilsier at halvering blir til rot i regnskapet og/eller ekstraarbeid. Det er/var ikke fullt så enkelt som å si at "søren, nå mangler vi 10-øresmerker, pyttpytt, vi halverer 20-øresmerker" Til slutt så blir regnskapet omtrent som det med å doble riskorn for hver rute på sjakkbrettet, og det blir som kjent veldig vrient sånn litt etter hvert...:-)

Halverte Solkorsmerker er nevnt, de kan nok kanskje passere som en tidstypisk protest.Halverte portomerker? Tja, om en forutsetter at verdien på disse regnskap- og straffeportomessig sett skulle tilsi 2 ggr. ordinær porto så kan det være forståelig, men ikke "overveiende sannsynnlig"

Kort sagt så er jeg veldig skeptisk til ektheten av halveringer i sin "egentlige forstand" Frimerker har blitt samlet i over 150 år, og det er neppe alt som har skjedd i løpet av alle disse år som lar seg forklare, og det er vel kanskje nettopp slike uforklarligheter&usannsynligheter som er en del av bærekraften(...) innen hobbyenes konge-kongenes hobby; Som det engang het seg. Kortreiste og økologisk produserte frimerker blir kanskje det neste å satse på? Beklager avsporing avslutningsvis (red.anm.) Ha en fortsatt fin (og uhalvert) samlervår alle!

RSS

Siste aktivitet

Steffen Haustrup Hansen svarteSteffen Haustrup Hansens diskusjon NK 1454
"Jeg prøver at lave billeder, men det varer lige lidt, for jeg er ikke hjemme de næste…"
i går
Johnny Thørnquist svarteSteffen Haustrup Hansens diskusjon NK 1454
"Har du noen bilder som viser disse forskjellene?"
i går
Steffen Haustrup Hansen svarteSteffen Haustrup Hansens diskusjon NK 1454
"Hej Einar Tak for svaret, men jeg tror ikke dette er tilfældet. Jeg har lige vasket masser af…"
i går
Einar Strand Enkerud svarteSteffen Haustrup Hansens diskusjon NK 1454
"Uten at jeg er ekspert, så tror jeg det har med vasking av merkene, se  på 30 og…"
i går
Steffen Haustrup Hansen la inn en diskusjon

NK 1454

I Norgeskatalogens (2016)katalogisering af NK 1454 er beskrevet type Ia, Ib og II, samt forskellige…Se mer
søndag
Finn Hj. Olsson svarteFinn Hj. Olssons diskusjon Auksjoner
"Takk, ble han så gammel. Handlet mye på Jan Nordhagen sine nettauksjoner, og hans…"
28 nov
Einar Strand Enkerud svarteFinn Hj. Olssons diskusjon Auksjoner
"Døde 27 10 2019"
28 nov
nrps svarteFinn Hj. Olssons diskusjon Auksjoner
"Svaret finner du nok på google."
23 nov
Finn Hj. Olsson la inn en diskusjon

Auksjoner

Hvor ble det av Jan Nordhagen sine nettauksjoner. Er det noen her som har svar på det !Se mer
23 nov
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I BERGEN TIRSDAG 26. NOVEMBER

Bergens Filatelist-Klub har sin store auksjon tirsdag 26.11.2019 kl 2000. Visning samme dag fra kl…Se mer
18 nov
Kolbjørn Schjølberg la inn en diskusjon
16 nov
Einar Strand Enkerud kommenterteJan Svendsens blogginnlegg Finsk språk o filatelistisk litteratur
"Hei Finns nok en del svensk litteratur om temaet :-)"
17 okt
Blogginnlegg lagt ut av Jan Svendsen
15 okt
Bj. Kristian Wang svarteKents diskusjon Åpenbar helforfalskning?
9 okt
"Selve overtrykk er ikke sterk nok. Ekte frimerker ble brukt av forfalskner men de har laget en…"
9 okt
Kristen Rasmussen svarteKents diskusjon Åpenbar helforfalskning?
"Hvordan ser du at de andre tre også er forfalskninger? Det virker som om det er mye variasjon…"
9 okt
"Ja disse er forfalsninger. Har nettop kjøpt all 5 for forfalksning samling jeg har bygget…"
9 okt
Kristen Rasmussen svarteKents diskusjon Åpenbar helforfalskning?
"Apropos Bouvet-overtrykkene, i dag lå det ute  5 løvemerker på ebay,…"
9 okt
Helge Østensen svarteHelge Østensens diskusjon 4-rings nummerstempel 831 - NYVOLL I ALTA
"4-ring 629 , M/B "JØSENFJORD Spennende å finne sjeldne 4-rings som enkelt kan…"
29 sep
Helge Østensen la til en diskusjon i gruppen Norske poststempler
Miniatyrbilde

Navnesøk med bilder

Jeg har laget en enkel navnesøkfunksjon hvor du lett kan få en indikasjon på kommune/fylke på et…Se mer
14 sep

Grupper

© 2019   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår