Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Nå har eg greit å missforstå selger av eit objekt på qxl. Ein blokk med 6 frimerker ifra hefte NK 100 låg ute på auksjon, med relativ høg utropspris. Det er ganske vanlig at det ikkje ligger bilde av merker inne i hefter, berre forside av hefter. I dette tilfelle var beskrivelsen : Prima komplett hefteblokk, og med bilete av forside og av 6 merker. Eg vart da i tvil om det var 6 merker eller 12 merker, den høge utropsprisen fikk meg til å tru at det måtte vere komplett hefte.

Eg stilte da spørsmål til selger om det var 1 blokk eller begge som skal vere der . Svar : komplett hefteblokk. Eg leser komplett, og tenker komplett hefte.

Eg byr utifra dette og får tilslag. Når eg da mottar merkene er det sjølvsagt kun 6 merker.

Eg føler meg no lurt og føler at eg har betalt for mykje for blokka (skal stykke den opp og ha i perm).

Selger tilbyr nå at eg kan få heve kjøpet , sende merkene tilbake og få pengene returnert, men hevder samtidig at denne blokken vil sannsynligvis gå dyrere neste gang.

Det var flotte merker og er eit vanskelig valg å sende ifrå seg noke ein ønsker sterkt.

Men føler eg har betalt for mykje her.

Tar imot så mange kommentarer og meininger som mulig på verdivurdering på denne blokka.

Kva ville DU ha betalt for denne.

Visninger: 1287

Vedlegg:

Svar til denne diskusjonen

Ville uansett IKKE delt den opp...bevar  heftet som det er !!!

10 øren fra hefte var jo i bruk til langt utpå 1940-tallet og kan da umulig være spesielt sjelden?

Ligger i handlerkatalogen til 3000 for komplett hefte (10000+ om kvit kartong).

Kva ville du ha betalt marius, ? eg trenger dette i Norge postfrisk samlingamin :)

Handlerkatalogen har jeg stort sett bare brukt som mankoliste fordi den er så tynn at man får et raskt overblikk over kryss, haker og tall som kludres ned der.

6-blokk NK100 fra hefte står i Norgeskatalogen til 700,- postfrisk. Jeg synes faktisk det også er litt i drøyeste laget. Så jeg ville satset på ca 400-500 dersom jeg behøvde en blokk.

20-øren er nok den vanskeligste fra hefte, blant annet som følge av at opplaget later til å ha blitt distribuert til småsteder på tidlig 1920-tall for postal bruk over disk.

Takk for dette. Har invistert i NK så kommer neste uke i posten, har bare ein Hk ifra 2006, da eg har hatt noen års pause før eg begynte å samle igjen i høst. Utrop på denne var 1000, eg var sikker på at det var ein komplett hefte (med så høgt utrop, spurde og fikk da eit tvetydig svar). Betalte 1350 for den, og meiner no når eg har mottatt at det er ein upris. Blir returnert. Takker for info. Til den som har par av desse merkene (5 ør, 10 øre og 20 øre + løve) begge typer (med og uten bunn marg) er eg interessert i å kjøpe til fair pris. Email ronny krøllalfa hld dot no.

Takker så mykje for svar

Nå vet ikke jeg hvor Marius har funnet frem til prisen for 6-blokken i Norgeskatalogen? Men i katalogen for 2013 på side 309 står Frimerkehefte FH-1o I - Grått omslag (som jeg går ut fra at dere snakker om) priset til Kr. 15.000,- Og hefte nr. FH-10 II - Lys kartong priset til kr. 1.000,-

Dette er såvidt jeg vet de neste frimerkeheftene som inneholder Nk. 100! (2x6-blokk)

 

Tror dette er FH-10-II, i min gamle HK (2006) står hefte til 2600, syntest difor at 1350 måtte vere ok pris for 1stk hefte. men dette er kun 1stk 6 blokk, og dersom heftet i NK er prisa til 1000, så er det vel ikkje unormalt med 1stk 6 blokk til 600. 1350 er nok litt høgt for ein 6blokk, men denne blokken synest å vere vanskelig å få tak i. Mvh Ronny. Takk for alle som svarer.

Prisen for blokker, heftepar og -blokker pleier å stå i forbindelse med hovednummeret, så også for NK100.

Hallo!

Som ivrig heftesamler kan jeg komme med følgende egne vurderinger om postfriske blokker av NK 100.

Først litt fakta:

Priser for KOMPLETT HEFTE kan ikke benyttes. I NK 2014 står et komplett hefte (FH 10 II) med 2.stk 6-blokker priset til kr: 1250,-, i handlekataloger sikkert dobbelt så høyt. Av de 16 første norske frimerkeheftene er FH 10 II det nest minst sjeldne, bare FH 11 er mer vanlig. En 6-blokk av NK 100 fra FH 10 er priset til kr: 600,- i NK 2014. Det er mer enn høyt nok. Postfriske blokker og hefter med denne 10-øren er veldig vanlig, og sikkert litt overpriset.

FH 10 II som er ukomplette med omslag bør ikke betales mer for enn selve heftemerkeprisen. Unntak kan gjelde det GRÅ omslaget FH 10 I med merker inni, da det er meget sjeldent.

Avbildet 6-blokk er flisetagget, og det trekker ned så lenge man har blokken løs.

En ting med blokkene fra FH 10 som ikke er katalogisert ennå er at det forefinnes 3 forskjellige perforeringstyper i margen på 6-blokkene. Den mest vanlige er med 1 perforeringshull(avbildet). Mer uvanlig er med uperforert marg, mens gjennomperforert marg er ganske sjeldent. Dette ser man jo bare om man har blokker med marg eller selve heftet.

Jeg ville betalt max kr: 200,- for avbildet blokk. En hel blokk med god tagging og 1 perforeringshull i margen ville jeg gitt 300,- for, uten perforeringshull i margen 400,- og gjennomperforert marg: kr: 800,- pr. blokk.

Komplette hefter av FH 10 II er det flust av i markedet, og meget lett å få tak i. De blir ofte bydd for høyt opp p.g.a. overprising i handlerkataloger...

Tusen takk for eit flott svar. Er fortsatt interessert i å kjøpe både par og 6 blokker av både 5 øre, 10 øre , 20 øre og av løve 20 øre, som er "klipte sider" tok ikkje nummera i full fart, men NK 99, 100 mm..

Til ein fair pris kjøper eg gjerne og betaler raskt.

Har du tips, send meg gjerne på ronny@hld.no

Tusen takk :)

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår