Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Jeg holder fremdeles på med Poststeder i Oppland fylke, og har gått gjennom stempler jeg ikke kan finne opplysninger om når er gravert/utsendt hverken i NK2013 (SL)eller Langangen-heftene. Det virker som det er helt ordinære stempler, men jeg kan ikke finne noe om disse. Jeg har sjekket flere ganger, og tror ikke at jeg skulle ha oversett dette hver gang  :)

Er det noen som vet noe og kan hjelpe meg med dette???

Visninger: 724

Svar til denne diskusjonen

Dette er nok ikke helt enkelt, etter et par stikkprøver. Er noen av avtrykkene hentet fra Postmuseets stempelkort, eller er det andre kilder? Jevnaker-stempelet SL er i all fall listet i Filatelistika'n (Håndbok III) fra 60-tallet, der ble disse omtalt som type 6 (med brede striper i skraveringa).

Hei Arvid.

Godt nytt år!! Det er nok litt forskjellige kilder, men når det gjelder SL Jevnaker så har jeg sett dette på mange brev/kort på 20-tallet. Det jeg syns var litt rart var at jeg ikke fant dette stemplet hverken i Langangenheftene eller NK 2013. Segalstad Bru har jeg også sett brukt 1958, og Tonsåsen har jeg sett brukt så sent som 1980. Skal sjekke litt mer på hvor jeg har de andre avtrykkene fra. Jeg har hentet stempler fra stempelkortene på Maihaugen/Postmuseet. Litt pussig forresten at noen stempelkort ligger på Maihaugens sider og andre på Postmuseets sider, slik at jeg anbefaler de som leter etter disse kortene å legge inn både Maihaugen og Postmuseet når du skal søke på disse...

Hvis NK-komiteen eller andre kan svare for manglende oppføring, er det greit. Men jeg tror dette forumet egner seg best til å etterlyse avtrykk av disse stemplene på brev og frimerker, slik at brukstiden kan fastsettes så godt det kan gjøres. Dermed kan det også bli lettere å lete etter opplysninger i kildene.

Hvem kan med andre ord vise merker og brev med disse stemplene?

Takk for svar Arvid. Jeg har jo samlet på stempelavtrykk i over 30 år, og det har blitt mange "utgaver" av oversikten min gjennom tiden. Ser at noen av avtrykkene også er med på de eldste utgavene, så jeg skal lete litt mer og se om jeg kan finne evt. kortene/brevene jeg har funnet disse. Andre har kommet til etter hvert, så det er ikke umulg at jeg også kan finne litt mer ut av "kilde" her også.

Her er iallefall et eksempel på de 3 jeg nevner.

Har funnet ut svaret for noen av stemplene:

Fagernes fikk et SA-stempel 10. januar 1931 (utsendt fra Oslo) (Langangen bind 3, s. 1 (ill. s. 2).

Tonsåsen stemplet ble antagelig utsendt fra Oslo 13. juli 1927 (står TORNÅSEN i Langangen, bind 2 s. 96).

Dombås fikk et nytt TA-stempel 21. mai 1940 (utsendt fra Oslo) da det gamle TA-stempelet fra 1936 (gennrep.) ble tapt i brann ved krigshandlingene. (Langangen bind 3 s. 157).

Jevnaker-stempelet står ikke i Langangen-heftene, men han sier at for perioden 1. okt. 1922 - ca. 1. juli 1923 er det usikkert om han har funnet alle stemplene som ble laget (bind 2, s. 72).

"Enrings"-stempelet KVAM er et utydelig avtrykk av to-ringsstempelet (IIL) som ble utsendt i 1894.  Den indre ringen er ofte utydelig i avtrykk.

Hei Peer-Christian og godt nytt år.

Takk for svaret. Trodde jeg hadde sjekket godt nok, men må nok ta en runde til med de opplysningene du har. Blir jo litt eldre med årene, og øyene er vel det første man blir blind på ???  :)

Når det gjelder Jevnaker så er det kanskje graveringdato 27 XII 22 som stemplet viser????

Peer-Christian.

Jeg har sjekket med stempelkortene på postmuseet. Avtrykket av dette Jevnakerstemplet viser en annen dato (30 X 20 ). Dette er kanskje graveringsdato for dette stemplet???

DOMBÅS (TA) 25-7-50 gjengitt ovenfor er ikke det samme som Langangen (TA) 20-5-40. Det er fortsatt et åpent spørsmål når det er utsendt.

Hei Arvid

Du har helt rett.  Dette må bli en 3. type!

Her er et utsnitt av det jeg har registrert om Dombås.

Det omtalte stemplet skiller seg ut ved at første og siste bokstav (D..S) står lenger ned.

Jeg fant også et følgebrev stemplet 22-5-46 som vel er det omtalte stemplet slik at det er en bekreftelse på at det har vært i bruk.

Dombås hadde i bruk et hjelpestempel i 1943.  Det ble utsendt fra Poststyret 6. februar 1943.  Dert ordinære datostempelet ble innsendt fra overordnet postkontor (Lillehammer) den 12. februar 1943.  Datostempelet ble sendt tilbake den 6. mai 1943 og hjelpestempelet returnert 11. mai 1943. 

Antagelig har 1940-datostempelet blitt skadet/ødelagt under reparasjonen i 1943 slik at et nytt stempel måtte lages.

Takk Peer-Christian. Jeg ajourfører min oversikt med disse opplysningene.

RSS

Siste aktivitet

Gisle Martin svarteTrond Rosselands diskusjon oppdatering
"Siden holdes oppe men har ikke blitt oppdatert med tanke på lenker på lang tid.De…"
20 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Hei igjen. Takk for innspill vedr. ny NK Inge. Denne NK’en måtte jeg bare skaffe…"
5 mar
Trond Rosseland la inn en diskusjon

oppdatering

Lurer på om det ikke er noen oppdateringer på denne siden lengre?Linker til websider er utdatert.Se mer
24 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Ja, det er noen endringer, men ikke store greier. Jeg har oppdatert regnearket mitt til 2024, og…"
5 feb
Inge Svinnset svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
"Bra initiativ. Her er vist til NK 2014. Hvis jeg har forstått det rett har siste utgaven av…"
4 feb
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 42 vannmerkestillinger i gruppen Klassisk Norge
""Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut det jeg har for Ib og II…"
2 feb
Rolf Erik Sjøstrand la til en diskusjon i gruppen Klassisk Norge
Miniatyrbilde

NK 42 vannmerkestillinger

Hei,På vedlegget har jeg sammenfattet det jeg vet og har funnet av stillinger for NK 42Ia:…Se mer
30 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

"Hei, Og takk for svar. Har forsket litt videre på dette selv også og det ser ut til at…"
21 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
18 jan
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

118 I Ringsaker men hva mer ?

Kan noen hjelpe med hva som er tekst på dette stempelet i tillegg til Ringsaker ??
17 jan
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 118 Trondheim-Namsos

"Namsosbanen ble ikke offisielt åpnet før i 1934-35"
jul 3, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ah, jeg tenkte ikke så langt i farta. Sjekket listen min over vannmerkestillinger som jeg…"
mai 26, 2023
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Hei! Fint at du likte bildet. Men utgangspunktet, vannmerket på frimerket, er helt…"
mai 26, 2023
Gisle Martin kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
Miniatyrbilde

NK 42

"Ypperlig bilde av Vannmerke type 3.Hvilket apparat har du brukt for å vise vannmerket?"
mai 25, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde
mai 21, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Olav E. Skjervik

Spørsmål om frimerkealbum

Lenge siden at jeg har jobbet med frimerkesamlingen min så jeg er ganske rusten.For lenge siden…Se mer
mai 3, 2023
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 103 Heftemerker
"Takk for info. Setter pris på denne typen informasjon, gir motivasjon til å gå…"
mar 8, 2023
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

NK 103 Heftemerker

Hei,Vedlagt litt om vannmerkestillinger på NK 103 B og D.Ta en titt! og kom gjerne med…Se mer
feb 22, 2023
Olav E. Skjervik svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Oppdaget nettopp at SuperSafe var gått ut av produksjon (opplyst fra Skanfil). For lenge…"
jan 14, 2023
Blogginnlegg lagt ut av Frode Hauge

AUKSJON I Bergens Filatelist-Klub

Kryss av tirsdag 29.11. 2022 i kalenderen!Da er det storauksjon i Bergens Filatelist-Klub i Nye…Se mer
nov 21, 2022

Grupper

© 2024   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår