Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Noen ganger finner jeg stempler som jeg synes avviker litt fra et "normalt stempel."
Her er eksempel på tre stykker som ved første øyekast virker litt spesielle.
Jule - Mølnbugt - Urskog.
Hva er egentlig årsaken til dette?? De fleste stemplene er jo forholdsvis like slik at jeg trodde kanskje at posten hadde en slags mal til sine stempler??
Som sagt synes jeg disse avviker litt fra standarden, og jeg lurer da litt på hvem som har bestemt dette - var det et eksperiment fra Posten eller gravøren??

Visninger: 323

Svar til denne diskusjonen

Når det gjelder JULE, går det an å lese litt ut fra Langangen "Norske datostempler del 3B 1940-1949". JULE var ett av de første hånddatostemplene som ble levert fra Krag i 1949, og ikke fra Rui. Det innleder en periode på noen år, der begge disse firmaene leverte hånddatostempler, innen Krag fikk anbudet og eneretten, 1.4.1953-1.4.1959, på alle håndstempler. (Se artikkel om Kronet posthorn NK 2002)
Når man studerer forskjellen på Rui og Krag, har Krag noen ganger litt tettere tekst slik som her, men egentlig er det vanskelig eller helt umulig å se forskjell på dem. Men dette var ett av de første stemplene fra Krag. Vet ikke om de allerede da brukte gravør Lorentz Holt, men gravøren hadde åpenbart ikke lært seg og sette teksten opp pent og harmonisk.

Jeg er ikke overbevist om at det siste stempelet du viser, er URSKOG. Skal det ikke være mye større avstand mellom O og G ???
Takk for svar.
Når det gjelder JULE så er det vel som du også skriver den tette teksten som gjør at dette skiller seg litt ut.
Etter å ha søkt i poststedsdatabasen finner jeg også at det siste stemplet kan være ØRSKOG - finner ikke andre steder som passer - det må vel etter det jeg kan se være 6 bokstaver i navnet??
Jeg vet ikke hvordan noen av disse stemplene ser ut, men synes også her at det er "lite luft" mellom bokstavene for et såpass kort navn.
Tror kanskje stemplet på 3øres merket har 7 bokstaver? Da blir det AURSKOG.
Hei
Jeg holder nok på at det er 6 bokstaver dersom du sammenligner med datoen. Merket er vel også stemplet 1911, og på det tidspunktet het det Urskog
( Aurskog fra 1921 ).
Men dette er jo Arvids hjemmebane, og etter det han skriver er mitt neste forslag Ørskog.
Det siste stempelet er nok ØRSKOG. Det ble utsendt i mars 1895 og er illustrert i Langangens Norske Poststempler del 1B.
Det finnes forøvrig også et lignende URSKOG. Det ble utsendt i mars 1899 og er også illustrert hos Langangen.
Begge er i Langangen oppført som "omgravert", dvs. omgravert fra et eldre, innlevert gammelt datostempel. Det kan muligens forklare at disse stemplene avviker noe fra "normalen". Scan av begge er vedlagt.
MØLNBUGT er i mange sammenhenger (auksjonskataloger etc.) betegnet som et "provisorisk" stempel, men det er ikke tilfelle. Det er også et omgravert stempel. Det ble utsendt kort tid etter opprettelsen av poststedet 1. oktober 1903.
Så vidt jeg kan forstå er ØRSKOG,URSKOG og MØLNBUGT alle gravert av Ivar Throndsen på Kongsberg.
Vedlegg:
Takk for svar og interessante opplysninger om stemplene.
Da arkiverer jeg merket som Ørskog.
Tenk om vi hadde klart å finne ut hvilke stempler som ble omgravert når og til hva!!! Se for deg Egersund-samleren som hopper i taket over å få tak i omgraveringen til Ørskog ;-))

Her ligger det mye detektivarbeid og venter på eventuelle samlere i fremtiden.
En fra eBay i disse vinterdager: NØTTERØ - men er det en oppgravering av tidligere design, eller var gravøren litt sjøsjuk den dagen?

RSS

Siste aktivitet

Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon Hjelp til portosatser.
"Hei, Tusen takk for hjelpen. Da kan albumsidene sluttføres!! Rolf Erik"
26 jun
Rolf Scharning svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon Hjelp til portosatser.
"Hei, Til Tyskland 1914: Brevporto 30 øre, rek. gebyr 20 øre, assuranse 16 øre.…"
25 jun
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

Hjelp til portosatser.

Hei,Noen som kan hjelpe med hvordan portosatene på disse to verdibrevene er satt sammen.Brev 1: Til…Se mer
7 jun
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

KRA. STEMPEL

Kort til Paris i 1907 frankert med NK 73, 74 og 75 på forsiden. Uvanlig stempel?
28 mai
Ole Brænne svarteRobert Nilsskogs diskusjon Ny nettside hos SKANFIL
"De nye nettsidene er betraktelig tregere enn før.For meg så virker den nye layouten…"
23 mai
Carl Gøran Furst Scheve svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Avvikende vannmerker og ikke registrerte vm stillinger
"Er du int. i å bytte bort det merket med rundstempel i stilling 8 og et tilsvarende i…"
15 mai
Johnny Thørnquist svarteRobert Nilsskogs diskusjon Ny nettside hos SKANFIL
"Også jeg mener å merke at de nye nettsidene er tregere med å oppdatere seg etter…"
13 mai
Robert Nilsskog la inn en diskusjon

Ny nettside hos SKANFIL

Hei alle sammen.Skanfil har fått ny nettside, hva synes dere om den folkens?Har fått noen inntrykk…Se mer
13 mai
Svend Wæver la inn en diskusjon
8 mai
nrps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Takk for tilbakemelding (RES) Regner med at fordamping likevel skjer raskere en ved vann (som…"
16 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Jeg er nok mer Signoskop-fan enn fan av disse kjemiske preparatene. Men skal prøve å…"
16 mar
Gisle Martin svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Meld tilbake etterhvert som du får gjort deg noen erfaringer. Hvordan gikk det med toll og…"
14 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Benyttet linken over for å bestille. Etter noen uker dukket det opp en pakke fra…"
14 mar
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Bruk av transparenter for typing av posthorn
"Hei Arild.Jeg så på Facebook at du bruker sjablonger som dekker hele/en stor del av…"
24 feb
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Tusen takk. Verdt å se nærmere på. Spesielt det med stemplene. Nå skanner…"
22 feb
Carl Gøran Furst Scheve svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Fargene jeg ble oppfordret å få tak i er orange blå og div rødfarger…"
20 feb
nrps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Må finnes ut av, takk for tipset Gisle Martin!"
2 feb
Gisle Martin svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Noen som har vært borti Clarity Watermark Fluid og vet om den kan skaffes i…"
1 feb
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Snublet over denne tråden.Du nevner vann og farget plast. Kan du utdype metoden litt. Hvilke…"
31 jan
Oddbjørn Salte svarteOddbjørn Saltes diskusjon Svenske Postekspedisjoner 1874 i gruppen Reisende postekspedisjoner
"Takker så mye, Audun"
23 jan

Grupper

© 2022   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår