Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Vårrengjøring - oppryddingen fortsetter.

Det dukker stadig opp noe jeg hadde glemt at jeg hadde i "arkivet".

Fant igjen noen fotokopier som jeg fikk av Arne Tørud, og som han hadde funnet på Postmuseet/Postbiblioteket.

Mener han fortalte hvor han hadde funnet dette (bok/journal??) men kan ikke huske det i farten.

Inneholder mye interessant vedr. poststedene med henvisninger.

Er det noen her på FER som kan hjelpe meg??

Hva er riktig kildehenvisning??

Visninger: 167

Kommenter

Du må være medlem av Frank E Ring for å kunne legge til kommentarer!

Bli med Frank E Ring

Kommentert av Arne Korshavn den 24 mars 2011 kl. 23.24

Hei og takk for svar.

Det kan nok stemme at dette stammer fra de nevnte protokollene.

Det var nok rundt slutten av 70-tallet eller begynnelsen av 80-tallet Arne Tørud kopierte dette.

Da har jeg fått scannet inn alle, og holder på med å få de inn på rett plass i mitt private digitalarkiv.

Kommentert av Arvid Løhre den 24 mars 2011 kl. 18.39

Hei! Helt riktig som Peer-Christian sier. I Postmuseet var det en hel rekke protokoller. Da Postverket ble Posten Norge BA 1. desember 1996, ble alt arkivmateriell før denne datoen avleveringspliktig til Arkivverket, det vil si til Riksarkivet og Statsarkivene. Arbeidet i Oslo ble forsert da posthuskvartalet skulle fraflyttes, og Postmuseet måtte også avgi alt hva de hadde av arkivsaker, både egne saksarkiv og ting som var mottatt fra andre arkivskapere innen Postverket.

Det du viser her, stammer trolig fra noe vi kalte poståpneriprotokollene. Flere av de protokollene som var i Postmuseet, har jeg funnet igjen plasseringen til i Riksarkivet og Statsarkivet. Både skyssprotokollene og landpostprotokollen har jeg funnet. Har tatt en liten sjekk på www.arkivportalen.no og søkt i Poststyret og Oslo Hovedpostkontor, men har foreløpig ikke funnet det. Men i og med at du har kopiene, så har du i hvert fall en kildeangivelse fra dengang da det ble kopiert.

Kommentert av Peer-Christian Ånensen den 24 mars 2011 kl. 10.48

Poststyrelsen hadde mange ulike protokoller for å holde oversikten over alle avtaler, ansatte mv.  Dette ser ut som en kopi fra en poståpnerprotokoll (vet ikke hva som er helt riktig betegnelse, så du må kanskje ta deg en tur opp i Statsarkivet for å finne frem til riktig protokoll og betegnelse). 

 

Og ved hjelp av journalhenvisningene i slike protokoller kan du enkelt finne frem til sakspapirene hvis du trenger/ønsker å gå i dybden,

Kommentert av Marius den 23 mars 2011 kl. 21.40

Ser ut til at dette kan korrespondere med lønnsopplysningene i Poststedsdatabasen:

http://www.maihaugen.no/no/Postmuseet/Poststedsdatabasen/?a=alfa_st...

Siste aktivitet

classicstamps kommenterteAdrian Campbell-Kellys gruppe Håndannulleringer
"Er påført Kinservig på baksiden, men jeg er jammen ikke sikker. Noen som har noe…"
lørdag
classicstamps la inn et bilde

Haa

Nytt funn
lørdag
Kolbjørn Schjølberg la inn en diskusjon

Auksjon i Krigs- og Feltpostforeningen 5. desember

Mye bra her, bl.a. for hjemstedssamleren !…Se mer
5 nov
Helge Østensen svarteHelge Østensens diskusjon Navnesøk med bilder i gruppen Norske poststempler
"Bildearkivet har nå vokst til ca 16500 stempelobjekter hvor av i overkant 5000 er unike navn."
26 okt
Gisle Martin svarteKolbjørn Schjølbergs diskusjon Hvem bombet hvem, sa du ?!?
"Det klør i fingrene når jeg ser dette, heller ikke første gang jeg ser…"
6 okt
Kolbjørn Schjølberg la inn en diskusjon

Hvem bombet hvem, sa du ?!?

Enda en Ebay-perle. Teksten taler vel for seg selv. "Etter engelskmennenes bombing" ... …Se mer
5 okt
Kolbjørn Schjølberg la inn en diskusjon
25 sep
Carl Gøran Furst Scheve la inn en diskusjon

Hjelp!! Behøver hjelp til noen vaianter Posthorn 1909-28

Kan noen hjelpe meg med følgende varianter bytte kjøp\salg opp til degNK 96 v1 behøver 1…Se mer
14 sep
Bjørn Eirik Rasmussen svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"I tillegg til 52IV og 53VIII finner en også på 49II og spesielt på 54V der det er…"
24 aug
Rolf Erik Sjøstrand svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Avvikende vannmerker og ikke registrerte vm stillinger
"Da kan det kanskje håpes på at NK kommer med en oppdatering for dette merket ved neste…"
21 aug
Carl Gøran Furst Scheve svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Avvikende vannmerker og ikke registrerte vm stillinger
"Stilling 5 og 8 finnes også i min samling med uttalelse Enger"
21 aug
Rolf Erik Sjøstrand svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Avvikende vannmerker og ikke registrerte vm stillinger
"Du spør i overskriften din etter stillinger som ikke er reg. i NK. Her er 2 NK 75 med…"
20 aug
Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"Hei Leif Roar og takk for fin beskrivelse av denne varianten."
19 aug
Eivind Ellefsen svarteEivind Ellefsens diskusjon Sverige AFA 137 vannmerke.
"Takker for svar."
17 aug
Eivind Ellefsen svarteEivind Ellefsens diskusjon Sverige AFA 137 vannmerke.
"Takker for svar. Da er det sikkert det vannmerket, som bare ser ut som noe annet?"
17 aug
Carl Gøran Furst Scheve svarteEivind Ellefsens diskusjon Sverige AFA 137 vannmerke.
"Facit spes 2007 sier KPV, skrå strek og KPV + skrå strek"
16 aug
Einar Strand Enkerud svarteEivind Ellefsens diskusjon Sverige AFA 137 vannmerke.
"Jeg har sett i AFA scandinavian fra 2020 og det vannmerket er ikke nevnt. Jeg ville sett i facit…"
11 aug
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"Artig. Det forklarer strekene med trykk/farge som går inn i flekken og som neppe ville…"
7 aug
Leif Roar Strømsodd svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"Centraltrykkeriet forsøkte i en kort periode å gummiere arkene før man trykte…"
7 aug
Gisle Martin svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon NK 52IV i gruppen Norway Errors
"Vanskelig å si sikkert uten å ha merket fysisk, men dette ser ut som en skade…"
6 aug

Grupper

© 2020   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår