Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Jeg vet dette er et tema som har vært oppe mange ganger, men finner ikke en tråd på dette. Jeg kjøper av og til samlinger og støter nesten hver gang på et av de mest idiotiske påfunnene moderne filateli har å by på: Nye "lux"-stempler på gamle merker. Man kan også kalle det en forseggjort makulering av et helt greit, ustemplet merke. Det irriterende er selvsagt det lille halvsekundet hvor du lar deg narre... Jeg fant i dag et "Universitet" som ser ut til å være stemplet i 1991???? Hvem er det som gjør sånt? Har rett og slett så vanskelig for å tro dette at jeg legger bildet her for å få det bekreftet eller avkreftet.

Visninger: 513

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Bilde:

Vedlegg:

Jeg forbinder etterstemplinger med at gamle merker har fått stempel i ettertid som viser en dato som passer tidsmessig med merkeutgivelsen. Dette ser jeg på som frankering av post med eldre dog frankeringsgyldige merker. 1 krone er en krone. Men kan ta feil. Har gjort det før. :-)

Du har nok rett i dette. Etterstempling er vel oftest brukt slik du sier. Men likefullt er et merke, som er stemplet 50 år for sent, helt verdiløst. Jeg ser jo noen i fullt alvor legger krigsmerker som er stemplet 2015 ut som "lux". Personlig ville jeg aldri brukt slikt en gang som lukefyllere. Selv om et ustemplet eller postfrisk "Universitet" ikke er verdt så mye lenger, har jeg lite tro på at noen ikke fant mer egnet porto. Da mener jeg en slik stempling er i grenseland av lureri, og dermed beslektet med det man normalt mener med etterstempling.

Det viser at man ikke bare må konstatere at merket er stemplet, men at datoen holder vann. Men sikkert fort gjort å overse, og dermed betale for mye.

Dette kan vi kanskje holde opp i mot gjerrighet/-fortjenestekulturen som finnes hos såvel samlere som selgere? En krone er en krone sier Carl-Erik S.

Det er helt korrekt, og mange andre har forstått det samme, ikke minst de som har mange forsendelser og som sier "flat (over-) porto + div.gebyrer og godtgjør det i form av frankering. Og/men da er en krone kanskje verdt to kroner, og kanskje enda litt mer?

Og plusser på litt moms, gode tanker, kos ved vasking av frimerker osv.osv.

Store norske auksjonshus har omsatt fuktskadde frimerker, frankeringsgyldige krigsmerker, universitetet inkl., for en brøkdel av pålydende + at tilsvarende helt sikkert har kommet til via ebay oa. nettauksjoner. Det er forsåvidt ikke hverken bedre eller verre en gjenbruk av allerede brukte frimerker, resultatet blir likevel omtrent det samme: En får ikke den fullverdige vare en har betalt for. Etter min mening er dette en skammelig ukultur, men siden nesten alle er så kulturelle at de bedriver det så er det antakeligvis jeg som er helt på jordet, eller?

At man bruker gamle merker som porto er helt ok, og for samlere er det blitt en del av økonomien, selv om det jo er et paradoks at vi som samler ikke benytter frankering som kan samles på... Men så setter man ekstra pris på de selgerne som frankerer og stempler skikkelig. Jeg betaler gjerne litt ekstra for det.
Men én ting er at du bruker f.eks et 50 + år gammelt merke til frankering for å spare penger, greit nok. Litt humor er det jo også i et brev som er frankert med en kvart norgessamling. Men når du siden selger disse merkene som samleobjekt, det er da jeg får piggene ut. En ting er "lux"-stempler som er 20- 70 år for sene og som noen prøver å auksjonere bort (med beskrivelsen "nydelig lux-stemplet merke"). Disse kan vi kanskje bare le av. Men når presumptivt seriøse samlere setter slike merker inn i samlinger eller lotter de selger, synes jeg det er bare trist. På nettet er det ikke alltid lett å se at det som fortoner seg som et nydelig merke, egentlig er skrot. Nei bruk gjerne gamle merker, men be om tre- fire kladdete Posten Norge- stemplinger på Postkontoret, slik at ingen vil omsette dem videre. Ikke send lux-stemplet skrot.

RSS

Siste aktivitet

Espen Thuve la inn en diskusjon

Hjelp til denne, NK 38 ?

Noen som kan hjelpe med denne ?  NK 38 ?…Se mer
4 mai
Kolbjørn Schjølberg la inn et bilde

Nyoppdaget OFFSAK fra 1855 !!!

Her må litteraturen skrives om. Trodde du at Norges første frimerke var et blått 4-skillings…
3 mai

Sjeldent "Fancy Cancel", løp og kjøp!

Utrolig mye morsomt på ebay.
27 apr
Kolbjørn Schjølberg svarteKolbjørn Schjølbergs diskusjon Kjøllefjord?
"Her er to ulike stempler fra 2003 (litra E) og 2006 - ifølge Posten fantes det ikke…"
18 mar
Gisle Martin svarteGisle Martins diskusjon NK 137-140 Svalbard graveringstyper
"Jepp, enig med deg. Men er det mulig å skille hovedtypene fra heverandre? Har ikke funnet noe…"
14 mar
Einar Strand Enkerud svarteGisle Martins diskusjon NK 137-140 Svalbard graveringstyper
"Sånn som jeg tolker Norgeskatalogen og håndboka fra 1963, så er det brukt samme…"
12 mar
Gisle Martin la inn en diskusjon

NK 137-140 Svalbard graveringstyper

NK 137-140 Svalbard finnes i 2 graveringstyper i henhold til NK.Noen som vet hvor jeg kan finne en…Se mer
8 feb
Gisle Martin ble med i Roald Aunes gruppe
Miniatyrbilde

Klassisk Norge

for de håpefulle som aldri blir tilfreds
8 feb
Tom Herzeth la inn en diskusjon

Safe elektronisk taggemåler

Hei!  Vil gjerne høre fra de som har erfaring med Safe perfotronic II.  ER den enkel å bruke og gir…Se mer
26 jan
classicstamps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Hei. Vet dere om renset bensin til diverse primus/coleman produkter vil fungere? Tenker mere…"
21 jan

(U)vanlig Oslo stempel...

Kan ikke erindre å ha sett dette stempelet tidligere... Det var en hel del stempler rundt…
14 jan
Kolbjørn Schjølberg la inn en diskusjon

NK1871 nyanser i fargemetning

Her har Marit Bjørgen gradvis fått seg oransje landslags-drakt... …Se mer
12 jan
Kolbjørn Schjølberg kommentertempis blogginnlegg Hvis noe er for godt til å være sant...
"...og Legion lever utrolig nok videre til stadig høyere priser..."
12 jan
Carl Gøran Furst Scheve kommenterteRolf Erik Sjøstrands blogginnlegg Følgeseddel fra 1910
"Dæven for en flott sak."
11 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands blogginnlegg Følgeseddel fra 1910
"Nå også med attest!!   Godt Nytt År !!"
2 jan
classicstamps svarteclassicstampss diskusjon Moderne Variant
"Thune på vakkert blått hav"
nov 27, 2020
Ole svarteclassicstampss diskusjon Moderne Variant
"Denne varianten er kjent og er beskrevet i siste utgave av Norsk filatelistisk tidsskrift nr 7…"
nov 26, 2020
classicstamps la inn en diskusjon

Moderne Variant

For meg så ser det ut som merket til høyre mangler en farge i trykken. Jeg kan ikke se at det er…Se mer
nov 26, 2020
classicstamps svarteclassicstampss diskusjon NK4 Askevold
"Takker, ikke så sjeldent altså :)"
nov 25, 2020
Einar Strand Enkerud svarteclassicstampss diskusjon NK4 Askevold
"6 punkt"
nov 25, 2020

Grupper

© 2021   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår