Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Hej

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber en af forummets eksperter kan hjælpe mig med.

Det drejer sig om perforeringen på specielt parstykker, hvor nogle findes med perforering helt ud og med manglende perforeringsnåle.

Et eksempel er NK861 og 862, hvor Norgeskatalogen anfører parstykkerne som S9 I med Perforering helt ut, og S9 II med Manglende perforeringsnåler

De parstykker jeg har set af dette mærke har enten perforering helt ud på begge mærker, eller også har de kun manglende perforeringsnål på det ene mærke.

Er det altid sådan at det kun er det ene mærke der mangler perforeringsnål, eller findes der parstykker med manglende nåle på begge mærker?

Hvis det kun er det ene mærke, er der så reelt ikke to forskellige parstykker, med manglende nål i enten højre eller venstre side?

Hvis begge muligheder foreligger, er der så reelt ikke tre forskellige parstykker?

Venlig hilsen

Steffen Hansen

Danmark

Visninger: 460

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Hallo!

Som ivrig samler av Norske frimerkehefter gjennom 20 år kan jeg nok gi et godt svar på det du lurer på.

Det forefinnes 2 perforeringstyper som er utført på heftemerkene. 4 hefteutgivelser forefinnes med BEGGE perforeringstyper er FH 13(NK 145), FH 54(NK 861/2), FH 59(NK931/2) og FH 63(NK964/5).

Perforeringstype 1 vil si at den vannrette perforeringsrad er perforert helt igjennom.

Perforeringstype 2 vil si at perforeringen stopper på de vannrette sidene (manglende perforering).

Når man produserte heftene delte man opp hefteblokkene fra store ark, og arkene med perforeringstype 1 var perforert hele veien gjennom arket, mens med perforeringstype 2 mangler det perforeringsnåler mellom hefteblokkene. Hefteblokkene skulle jo deles opp likevel, så man sparte perforeringsjobb.

Det er bare to perforeringstyper selv om det kan virke som om det er en tredje type hvor den ene siden av perforeringen går helt gjennom, men det skyldes bare at hefteblokken(heftet) er skjevskåret. Se under hvor de to illustrasjonene til venstre er med perforeringstype 2, men på den venstre ser vi STOR marg til høyre og ingen marg til venstre. Det er bare på grunn av at heftet med merkene inni er skjevskåret. Til høyre ser vi perforeringstype 1.

Beskrivelsen "bred tagg på begge sider" for perforeringstype 2 er noe upresis. Dersom blokkene er skjevskåret under produksjonen av frimerkeheftene blir det bred tagg bare på den ene siden. Se på dette FDC:

Under produksjonen av FH 13 ble først perforeringstype 2 brukt, deretter perforeringstype 1 på de siste opplagene.

Foreløpig er dette ikke adskilt i katalogene, men det kommer nok. Her er illustrasjoner som viser tydelige forskjeller:

Vi ser over at de 2 venstre blokkene er med perforeringstype 2 og fra første opplag(rød farge på merket). Venstre blokk er skjevskåret, men har veldig bred tagg venstre side. Midterste blokk er som normal for 1.opplag. Høyre blokk har perforeringstype 1 og har gjennomperforert loddrette taggerader(oransjerød farge på merkene).

Et klart kjennetegn på forskjellene ser man hvis man har merker med marg, da merker med perforeringstype 2 alltid har 1 perforeringshull i øvre marg, mens merker med perforeringstype 1 er uten perforeringshull i øvre marg... 

Det kan være vanskelig å skille perforeringstypene fra hverandre når man bare har enkle par. Det er gode forklaringer på hvordan man skiller typene i Norgeskatalogen. Over ser vi at 2,50-paret på Egner-konvolutten tilhører den sjeldne perforeringstype 2. Bred tagg venstre side, mens på høyre side går taggingen helt ut. Paret er altså fra et skjevskåret frimerkehefte!

Hej Finn.

Mange tak for din meget udførlige besvarelse af mit spørgsmål - det har hjulpet mig meget, og jeg forstår no hvordan det hænger sammen.

Tusind tak for hjælpen

Venlig hilsen

Steffen

RSS

Siste aktivitet

Espen Thuve la inn en diskusjon

Hjelp til denne, NK 38 ?

Noen som kan hjelpe med denne ?  NK 38 ?…Se mer
4 mai
Kolbjørn Schjølberg la inn et bilde

Nyoppdaget OFFSAK fra 1855 !!!

Her må litteraturen skrives om. Trodde du at Norges første frimerke var et blått 4-skillings…
3 mai

Sjeldent "Fancy Cancel", løp og kjøp!

Utrolig mye morsomt på ebay.
27 apr
Kolbjørn Schjølberg svarteKolbjørn Schjølbergs diskusjon Kjøllefjord?
"Her er to ulike stempler fra 2003 (litra E) og 2006 - ifølge Posten fantes det ikke…"
18 mar
Gisle Martin svarteGisle Martins diskusjon NK 137-140 Svalbard graveringstyper
"Jepp, enig med deg. Men er det mulig å skille hovedtypene fra heverandre? Har ikke funnet noe…"
14 mar
Einar Strand Enkerud svarteGisle Martins diskusjon NK 137-140 Svalbard graveringstyper
"Sånn som jeg tolker Norgeskatalogen og håndboka fra 1963, så er det brukt samme…"
12 mar
Gisle Martin la inn en diskusjon

NK 137-140 Svalbard graveringstyper

NK 137-140 Svalbard finnes i 2 graveringstyper i henhold til NK.Noen som vet hvor jeg kan finne en…Se mer
8 feb
Gisle Martin ble med i Roald Aunes gruppe
Miniatyrbilde

Klassisk Norge

for de håpefulle som aldri blir tilfreds
8 feb
Tom Herzeth la inn en diskusjon

Safe elektronisk taggemåler

Hei!  Vil gjerne høre fra de som har erfaring med Safe perfotronic II.  ER den enkel å bruke og gir…Se mer
26 jan
classicstamps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Hei. Vet dere om renset bensin til diverse primus/coleman produkter vil fungere? Tenker mere…"
21 jan

(U)vanlig Oslo stempel...

Kan ikke erindre å ha sett dette stempelet tidligere... Det var en hel del stempler rundt…
14 jan
Kolbjørn Schjølberg la inn en diskusjon

NK1871 nyanser i fargemetning

Her har Marit Bjørgen gradvis fått seg oransje landslags-drakt... …Se mer
12 jan
Kolbjørn Schjølberg kommentertempis blogginnlegg Hvis noe er for godt til å være sant...
"...og Legion lever utrolig nok videre til stadig høyere priser..."
12 jan
Carl Gøran Furst Scheve kommenterteRolf Erik Sjøstrands blogginnlegg Følgeseddel fra 1910
"Dæven for en flott sak."
11 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands blogginnlegg Følgeseddel fra 1910
"Nå også med attest!!   Godt Nytt År !!"
2 jan
classicstamps svarteclassicstampss diskusjon Moderne Variant
"Thune på vakkert blått hav"
nov 27, 2020
Ole svarteclassicstampss diskusjon Moderne Variant
"Denne varianten er kjent og er beskrevet i siste utgave av Norsk filatelistisk tidsskrift nr 7…"
nov 26, 2020
classicstamps la inn en diskusjon

Moderne Variant

For meg så ser det ut som merket til høyre mangler en farge i trykken. Jeg kan ikke se at det er…Se mer
nov 26, 2020
classicstamps svarteclassicstampss diskusjon NK4 Askevold
"Takker, ikke så sjeldent altså :)"
nov 25, 2020
Einar Strand Enkerud svarteclassicstampss diskusjon NK4 Askevold
"6 punkt"
nov 25, 2020

Grupper

© 2021   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår