Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Portotakstene går opp 1. januar - igjen...

For å sitere ABC Nyheter:

"Fra nyttår går dermed portotaksten for vanlige brev inntil 20 gram opp fra 8kr til 8,50, en prisøkning på 6,3 prosent. A-post på over 20 gram går opp fra 12 til 13 kroner, altså 8,3 prosent i prisøkning."

Ja, ja - Posten er tydeligvis flinke til å ta vare på tradisjoner, og fortsetter med sine årlige portoøkninger samtidig som renten er rekordlav.

Og jeg behøver vel neppe å minne om at både årssettet, hefteårssettet, presentasjonspakkene og den lange rekken av samleprodukter som Posten gir ut, vil øke tilsvarende, eller kanskje litt mer avhengig av antall frimerkeutgivelser...
...skjønt, noen må jo betale for underskuddet den nye logoen har skapt, og frimerkesamlere som lydig kjøper postfriske merker til full pris har ikke så mye de skulle ha sagt.

At høyere portotakster er synonymt med at enda færre sender brev (eller bruker noe annet enn limløse gjenbruksmerker til kr.1,50), er nok et altfor komplisert faktum til at Postens ledelse klarer å forstå dette. Om de overhodet bryr seg. Det samme gjelder det triste faktum at inngangsbiletten for unge frimerkesamlere som vil samle nyere Norge blir enda dyrere - selv begynte jeg Norgessamlingen min med å kjøpe årssettene PFT hadde på lager den gang; hadde jeg begynt å samle idag, hadde jeg rett og slett ikke hatt råd, og frimerkeinteressen ville trolig blitt lagt på is etter kort tid. Ikke alle barn og unge er begeistret for sommerfugler eller flodhester fra Bermuda; noen forsøker faktisk å samle Norge postfrisk, men med dagens pålydende verdier blir unge uten rike foreldre simpelthen priset ut.

På den annen side - "lyspunktet" i denne flotte nyheten må vel være at Posten i utgangspunktet ville øke takstene allerede 1. august; nå venter de i det minste noen måneder.

Visninger: 157

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Men månedene går fort hos Posten. Det står at det blir 17 måneder siden forrige prisøkning. Etter det jeg husker var forrige prisøkning 1.1.2009???
Se også denne linken som omtaler samme tema.
Det stemmer - siste portoøkning var 1. januar 2009, men journalister som haster med å skrive en artikkel er ikke alltid så nøye med fakta, noe flommen av skrivefeil samt en rekke faktafeil i norske medier vitner om.

Og det er vel ikke så mange journalister som samler frimerker - ellers hadde nok filatelien blitt tatt opp i mediene oftere enn tilfellet er idag; man kunne ha gledet leserne med interessante historier som ikke bare er forbeholdt samlere. Stoff som interesserer mennesker som er leie av å få presentert den n'te artikkelen om Alexander Rybak eller siste nytt fra Hollywood.

Jeg tror Posten Norge har en egen kalender, ihverfall virker det slik når man ser alle feilstemplingene som forekommer. Her er forøvrig et bilde som beviser at vi allerede har 17 måneder i år....
Merk at Samferdselsdepartementet anbefaler økningen. Angivelig fordi Posten ikke makter å rasjonalisere vekk ytterligere 250 mill... Nå som det nylig var stortingsvalg gikk det jo ikke an å sløyfe lørdagsleveringen som representerer et milliardsluk, men bare vent du, til 1. september neste år ;-))
Unnskyld, men nå har jeg vel gått glipp av noe: Hva skjer 1. september neste år? Får vi endelig lokalpost, eller sløyfes lørdagsleveringen...?

RSS

Siste aktivitet

Carl Gøran Furst Scheve svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Da er Supersafe en saga blått, løp og kjøp det du finner for det kan bli lenge…"
7 okt
Einar Strand Enkerud kommenterteRolf Erik Sjøstrands bilde
21 sep
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

NK 118 Trondheim-Namsos

Finner ikke dette stempelet i TIEMER 2. utgave 1989. Uvanlig ??.
21 sep
Blogginnlegg lagt ut av Helge Østensen

Postverkets statistikk

Jeg har samlet de mest interessante sidene (frimerkesalg og brev sendt) i postverkets statistikk.…Se mer
11 sep
Helge Østensen svarteHelge Østensens diskusjon Navnesøk med bilder i gruppen Norske poststempler
"Oppdatering. Arkivet har nå ca 20000 bilder fra ca 5500 forskjellige…"
7 sep
Einar Strand Enkerud svarteEspen Thuves diskusjon Hjelp til denne, NK 38 ?
"Tipper det er 37 II"
2 sep
Espen Thuve la inn en diskusjon

Hjelp til denne, NK 38 ?

Noen som kan hjelpe med denne ?  NK 38 ?…Se mer
4 mai
Kolbjørn Schjølberg la inn et bilde

Nyoppdaget OFFSAK fra 1855 !!!

Her må litteraturen skrives om. Trodde du at Norges første frimerke var et blått 4-skillings…
3 mai

Sjeldent "Fancy Cancel", løp og kjøp!

Utrolig mye morsomt på ebay.
27 apr
Kolbjørn Schjølberg svarteKolbjørn Schjølbergs diskusjon Kjøllefjord?
"Her er to ulike stempler fra 2003 (litra E) og 2006 - ifølge Posten fantes det ikke…"
18 mar
Gisle Martin svarteGisle Martins diskusjon NK 137-140 Svalbard graveringstyper
"Jepp, enig med deg. Men er det mulig å skille hovedtypene fra heverandre? Har ikke funnet noe…"
14 mar
Einar Strand Enkerud svarteGisle Martins diskusjon NK 137-140 Svalbard graveringstyper
"Sånn som jeg tolker Norgeskatalogen og håndboka fra 1963, så er det brukt samme…"
12 mar
Gisle Martin la inn en diskusjon

NK 137-140 Svalbard graveringstyper

NK 137-140 Svalbard finnes i 2 graveringstyper i henhold til NK.Noen som vet hvor jeg kan finne en…Se mer
8 feb
Gisle Martin ble med i Roald Aunes gruppe
Miniatyrbilde

Klassisk Norge

for de håpefulle som aldri blir tilfreds
8 feb
Tom Herzeth la inn en diskusjon

Safe elektronisk taggemåler

Hei!  Vil gjerne høre fra de som har erfaring med Safe perfotronic II.  ER den enkel å bruke og gir…Se mer
26 jan
classicstamps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Hei. Vet dere om renset bensin til diverse primus/coleman produkter vil fungere? Tenker mere…"
21 jan

(U)vanlig Oslo stempel...

Kan ikke erindre å ha sett dette stempelet tidligere... Det var en hel del stempler rundt…
14 jan
Kolbjørn Schjølberg la inn en diskusjon

NK1871 nyanser i fargemetning

Her har Marit Bjørgen gradvis fått seg oransje landslags-drakt... …Se mer
12 jan
Kolbjørn Schjølberg kommentertempis blogginnlegg Hvis noe er for godt til å være sant...
"...og Legion lever utrolig nok videre til stadig høyere priser..."
12 jan
Carl Gøran Furst Scheve kommenterteRolf Erik Sjøstrands blogginnlegg Følgeseddel fra 1910
"Dæven for en flott sak."
11 jan

Grupper

© 2021   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår