Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Det blir både nye satser og et nytt system hvor brev og småpakkker prises ut fra størrelse og vekt fra 1.1.2012.

Portoen for et A-brev under 20 gram i Norge øker fra 9,00 til 9.50 fra nyttår.

 

 

Kilde: Posten

Kilde 2: Posten

Visninger: 4397

Vedlegg:

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Ja, det var vel bare å forvente. Mange nye måter å portobelegge sendinger på. Det neste blir vel at man må betale ekstra for alle sendinger som ikke er hvite eller pakket inn i gråpapir. Ikke noe poeng å starte polemikk med Posten om dette - de har bestemt seg og derfor blir det slik. Men dette skaper jo åpninger for andre distributører!
hvor på brevet skal tykkelsen måles dersom innholdet ikke dekker konvolutten helt ut?
Jeg vil tro at det er det tykkeste punktet som gjelder...

Hvodan skal ungdommene på Kiwi klare å overholde dette? De klarer jo ikke å regne ut hvor mye et helark med 5,-/merker koster.

 

Jeg ble nettopp nektet å kjøpe 11,- merker fordi der ikke var strekkode på arker og jeg skulle ha 20 stk.....forstå det den som kan....

Hvordan skal de ha portotakster med 50 øre, trodde den skulle forsvinne?

http://www.na24.no/article3113842.ece

Vel, etter 1. mai må du vel betale et A Innland med 10 kr, og så får du tilbake et 50 øres frimerke...
Det var en grunn for at de som betjente kunder og solgte postale tjenester før hadde fått en grundig opplæring og utdanning - jeg har selv Postekspeditøreksamen. Når jeg leser om dagens uvitenhet og arrogante holdninger til kunder, selv om det bare gjelder kjøp av frimerker - så får jeg frysninger på ryggen. Jeg tror ikke jeg tar mye feil når jeg påstår at Posten taper mye penger på dagens kundeservice og postale uvitenhet. Innføring av nye og kompliserte takseringssystemer uten å ta dette videre med opplæring av kundebehandlerne ute ved butikkene etc. kan ikke gagne verken Posten eller kundene. Ser fram til alvorlige centimeterdiskusjoner hos min lokale postbehandler!

Kjære lesere av FER! Som noen av dere kanskje har fått med dere, er porto basert på størrelse for lengst innført for rekommanderte sendinger, dessuten er det jo allerede volumtillegg for vanlige brev. I den forbindelse ble det produsert en mal i kartong, som skal finnes bak disken på enhver av Postens enheter som mottar sendinger. Der er det allerede stanset ut hull på henholdsvis 2 cm (for rek) og 7 cm (for brev). Saken er så enkel, at får du ikke stappet sendingen gjennom det hølet, så nytter det ikke å diskutere.

Det er forresten fortsatt ikke forbudt å sende brevene med for lite frankering. Men du gambler på å få sendingen forsinket og du (hvis du har skrevet avsender) eller mottaker vil få en regning med gebyr.

Jeg skal ikke gå inn i en diskusjon om Posten Norges tjenester, men minner om at vi lever i 2011 med norske lønninnger - sikkert over 90 % av posten blir sortert av maskiner som leser adressen, også håndskrift - så skriv tydelige tall i postnummeret uten at de henger sammen - la postnummer/sted stå nederst i adresseblokken (ikke noe "att: regnskapsavd." eller liknende rett under dette) - og ha rett venstremarg i adresseblokken. Da er det store sjanser for at brevet ditt  går raskt og sikkert fram til mottakerens postkasse uten forsinkelse. Kanskje det til og med er stemplet :-)

Saken er trolig at manuell behandling koster penger. At et brev som må legges på sorteringsanlegget manuelt skal være like billig som et som kan maskinsorteres - uberørt av menneskehender fra innleveringssted/tømmepostkasse og fram til hendene på budet - det er ikke rimlig.

Porto er vel egentlig pris, og i så fall er jeg mest opptatt av at produktets kvalitet tilsvarer prisen. Jeg betaler gjerne 15 kroner eller mer!!, men da må brevet kunne levers innenlands på under en uke. jeg har opplevd at pakker blir liggende på sentraler i en uke! Jeg kan få leveranser fra Asia på 2 dager, mens pakker fra Oslo tar 10 dager. Jeg er mer bekymret av at Postens frimerkeproduksjon har vært tiltagende, samtidig som de bekymrer seg over den AVTAGENDE forsdendelsesmengde. Praktfulle kunstverk presenteres, men er de økonomisk? Jeg ser at det skal produseres et nytt perosnlig merke. Vi har jo et lass av de. Og de er pinadø jo like. Hva er nytt?

Sovjetunionen daua fordi de produserte mengde uten kvalitet. Det er vel det Posten gjør også.

Avkastningen på postfriske A-helark slår banken med mange meter, ihvertfall.

I tillegg kommer rabatt på kjøp i "store mengder" hvilket gjør avkastningen enda bedre!

Kanskje det kan føre til at div. auksjonshus etc. slutter å frankere forsendelser med såvel gjenbruksmerker som 70 og 80-tallsmerker? Aldri så galt at det ikke er godt for noe...:-)

Siste nytt er at nye Smartpost-konvolutter er forsinket med en måned på grunn av feil fra trykkeriet. Dermed selger Posten fortsatt Smartpost-konvolutter (ikke pakker) til gamle priser og betingelser i januar 2012. Prisene på disse skal jo ned, men da med de nye restriksjonene på tykkelse. Men nå har du en måned til å kjøpe konvolutter du kan stappe byggeklosser opp i og sende, uten å tenke på tykkelse - eller vekt.

RSS

Siste aktivitet

Espen Thuve la inn en diskusjon

Hjelp til denne, NK 38 ?

Noen som kan hjelpe med denne ?  NK 38 ?…Se mer
4 mai
Kolbjørn Schjølberg la inn et bilde

Nyoppdaget OFFSAK fra 1855 !!!

Her må litteraturen skrives om. Trodde du at Norges første frimerke var et blått 4-skillings…
3 mai
Kolbjørn Schjølberg la inn et bilde

Sjeldent "Fancy Cancel", løp og kjøp!

Utrolig mye morsomt på ebay.
27 apr
Kolbjørn Schjølberg svarteKolbjørn Schjølbergs diskusjon Kjøllefjord?
"Her er to ulike stempler fra 2003 (litra E) og 2006 - ifølge Posten fantes det ikke…"
18 mar
Gisle Martin svarteGisle Martins diskusjon NK 137-140 Svalbard graveringstyper
"Jepp, enig med deg. Men er det mulig å skille hovedtypene fra heverandre? Har ikke funnet noe…"
14 mar
Einar Strand Enkerud svarteGisle Martins diskusjon NK 137-140 Svalbard graveringstyper
"Sånn som jeg tolker Norgeskatalogen og håndboka fra 1963, så er det brukt samme…"
12 mar
Gisle Martin la inn en diskusjon

NK 137-140 Svalbard graveringstyper

NK 137-140 Svalbard finnes i 2 graveringstyper i henhold til NK.Noen som vet hvor jeg kan finne en…Se mer
8 feb
Gisle Martin ble med i Roald Aunes gruppe
Miniatyrbilde

Klassisk Norge

for de håpefulle som aldri blir tilfreds
8 feb
Tom Herzeth la inn en diskusjon

Safe elektronisk taggemåler

Hei!  Vil gjerne høre fra de som har erfaring med Safe perfotronic II.  ER den enkel å bruke og gir…Se mer
26 jan
classicstamps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Hei. Vet dere om renset bensin til diverse primus/coleman produkter vil fungere? Tenker mere…"
21 jan
Kolbjørn Schjølberg la inn et bilde

(U)vanlig Oslo stempel...

Kan ikke erindre å ha sett dette stempelet tidligere... Det var en hel del stempler rundt…
14 jan
Kolbjørn Schjølberg la inn en diskusjon

NK1871 nyanser i fargemetning

Her har Marit Bjørgen gradvis fått seg oransje landslags-drakt... …Se mer
12 jan
Kolbjørn Schjølberg kommentertempis blogginnlegg Hvis noe er for godt til å være sant...
"...og Legion lever utrolig nok videre til stadig høyere priser..."
12 jan
Carl Gøran Furst Scheve kommenterteRolf Erik Sjøstrands blogginnlegg Følgeseddel fra 1910
"Dæven for en flott sak."
11 jan
Rolf Erik Sjøstrand kommenterteRolf Erik Sjøstrands blogginnlegg Følgeseddel fra 1910
"Nå også med attest!!   Godt Nytt År !!"
2 jan
classicstamps svarteclassicstampss diskusjon Moderne Variant
"Thune på vakkert blått hav"
nov 27, 2020
Ole svarteclassicstampss diskusjon Moderne Variant
"Denne varianten er kjent og er beskrevet i siste utgave av Norsk filatelistisk tidsskrift nr 7…"
nov 26, 2020
classicstamps la inn en diskusjon

Moderne Variant

For meg så ser det ut som merket til høyre mangler en farge i trykken. Jeg kan ikke se at det er…Se mer
nov 26, 2020
classicstamps svarteclassicstampss diskusjon NK4 Askevold
"Takker, ikke så sjeldent altså :)"
nov 25, 2020
Einar Strand Enkerud svarteclassicstampss diskusjon NK4 Askevold
"6 punkt"
nov 25, 2020

Grupper

© 2021   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår