Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Hei ,finns det høere valør enn 10000 øre av de grønne ,har jeg fått med alle valørene,
vet at valøren med stort trykk er de eldste.
Per

Visninger: 443

Svar til denne diskusjonen

Hei Per, tenkte bare at jeg skulle tipse deg om at Brofos har lagt ut noen objekter på eBay som kan være interessante for deg...

Og et par ord om hvordan han fikk tak i en del jernbane-materiell:
"Fifty years ago, I think one could count on the fingers of just one hand those who collected Norwegian railroad and revenue stamps in Norway itself. They were then considered in the same category as Christmas seals and anyone who dared to show any interest at all kept quiet about it to avoid ridicule. Times change, however, and now that these things have become popular, people kick themselves for not having been more alert when the chance was there.

Two of the suburban electric railroads that radiate from metropolitan Oslo are Holmenkolbanen and Ekebergbanen. They both had their own private stamps for use on parcels. Produced in several issues with various denominations over the years, just about nobody bothered to collect them in those days.

At the end of 1957, while on a visit to Norway, I found myself waiting impatiently at Holmenkollen station for a train to come and take me down into town. Wandering along the platform, I came upon a large wire wastebasket. I rescued from it a discarded brown paper wrapper off a bundle of newspapers for the local kiosk. Franking it was a 50 øre Holmenkollen railroad stamp. A similar find but with a 50 øre Ekeberg railroad stamp was found another time at Holtet station.

These two examples of Norwegian private railroad statmps on cover are now considered very unusual. Of course, the stamps went out of use long ago. But back then, probably all year round, a stamped package was dropped off at every station along the line; perhaps one in the morning, and later, an evening issue. The different newspapers would have separate parcels too. All those interesting wrappers were inevitably destroyed. I therefore am glad I had the foresight to dive boldly into those wastebaskets 50 years ago. It wouldn't have bothered me if someone had remarked "Look at that nice young man there, poking in the trash, my goodness gracious me!" I don't embarass easily when on a philatelic hunt.

Frederick A. Brofos"
Sånn i farten ser jeg at du i alle fall mangler 120 øre, 530 øre og 750 øre. Jeg kan heller ikke huske å ha sett høyere valører enn 10 000 øre.

Noen mindre valører finnes også med en null foran, som f. eks. 050 øre, se bilde.

Denne grønne merketypen finnes forøvrig også i eldre utgaver med grønne talltyper.

Ellers har jo som nevnt Frederick A. Brofors en katalog over norske fraktmerker for skip og jernbane, hvor du sikkert kan finne mer informasjon.
Vedlegg:

RSS

Siste aktivitet

Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon Hjelp til portosatser.
"Hei, Tusen takk for hjelpen. Da kan albumsidene sluttføres!! Rolf Erik"
søndag
Rolf Scharning svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon Hjelp til portosatser.
"Hei, Til Tyskland 1914: Brevporto 30 øre, rek. gebyr 20 øre, assuranse 16 øre.…"
25 jun
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

Hjelp til portosatser.

Hei,Noen som kan hjelpe med hvordan portosatene på disse to verdibrevene er satt sammen.Brev 1: Til…Se mer
7 jun
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

KRA. STEMPEL

Kort til Paris i 1907 frankert med NK 73, 74 og 75 på forsiden. Uvanlig stempel?
28 mai
Ole Brænne svarteRobert Nilsskogs diskusjon Ny nettside hos SKANFIL
"De nye nettsidene er betraktelig tregere enn før.For meg så virker den nye layouten…"
23 mai
Carl Gøran Furst Scheve svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Avvikende vannmerker og ikke registrerte vm stillinger
"Er du int. i å bytte bort det merket med rundstempel i stilling 8 og et tilsvarende i…"
15 mai
Johnny Thørnquist svarteRobert Nilsskogs diskusjon Ny nettside hos SKANFIL
"Også jeg mener å merke at de nye nettsidene er tregere med å oppdatere seg etter…"
13 mai
Robert Nilsskog la inn en diskusjon

Ny nettside hos SKANFIL

Hei alle sammen.Skanfil har fått ny nettside, hva synes dere om den folkens?Har fått noen inntrykk…Se mer
13 mai
Svend Wæver la inn en diskusjon
8 mai
nrps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Takk for tilbakemelding (RES) Regner med at fordamping likevel skjer raskere en ved vann (som…"
16 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Jeg er nok mer Signoskop-fan enn fan av disse kjemiske preparatene. Men skal prøve å…"
16 mar
Gisle Martin svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Meld tilbake etterhvert som du får gjort deg noen erfaringer. Hvordan gikk det med toll og…"
14 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Benyttet linken over for å bestille. Etter noen uker dukket det opp en pakke fra…"
14 mar
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Bruk av transparenter for typing av posthorn
"Hei Arild.Jeg så på Facebook at du bruker sjablonger som dekker hele/en stor del av…"
24 feb
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Tusen takk. Verdt å se nærmere på. Spesielt det med stemplene. Nå skanner…"
22 feb
Carl Gøran Furst Scheve svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Fargene jeg ble oppfordret å få tak i er orange blå og div rødfarger…"
20 feb
nrps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Må finnes ut av, takk for tipset Gisle Martin!"
2 feb
Gisle Martin svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Noen som har vært borti Clarity Watermark Fluid og vet om den kan skaffes i…"
1 feb
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Snublet over denne tråden.Du nevner vann og farget plast. Kan du utdype metoden litt. Hvilke…"
31 jan
Oddbjørn Salte svarteOddbjørn Saltes diskusjon Svenske Postekspedisjoner 1874 i gruppen Reisende postekspedisjoner
"Takker så mye, Audun"
23 jan

Grupper

© 2022   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår