Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Trodde jeg hadde kjøpt en fint Trømsø brev beregnet for salg (tilfeldigvis). Men når en studerer brevet litt nærmere så skjuler det seg en godbit :) Kanskje jeg må bite i det sure eplet og begynne og samle brev..

Visninger: 438

Svar til denne diskusjonen

Hei
Som Tromsøsamler er jeg svært interessert i å høre hvilken "godbit" du fant i dette brevet.
pr Skjærvø. Altså et dampskipsbrev.
Kan du opplyse noe om innhold (dato, avsender, tekstinnhold)?
Pr. Skjærvø som vises på ditt bilde virker som om det er en del av adressen som er skrevet av avsenderen???
Svend Nilsen
Oxfjord
pr. Skjærvø
Noen tilleggsopplysninger.
Sjekket postedsdatabasen på Maihaugen.
Der finner jeg Oksfjordhavn i Skjærvø (Troms) og Oksfjord i Finnmarken.
Avsender har vel kanskje skrevet pr. Skjærvø slik at brevet ikke ble sendt til Finnmark???
Det kan jo hende. Jeg får se om det kan stå noe inni. Pr kan jo også være på. (Ser jeg mangler noe lokalkunnskap her).

Når gikk D/S Skjærvø i rute?
Jeg er ingen ekspert men slik jeg tolker det, er "pr." simpelthen "via", og da helst via det siste "hovedsorteringsstedet" som den akutelle postforsendelsen passerte. Eksempel er Lysgaard pr. Lillehammer (ingen dampskip der):


I tillegg er det fra mine trakter flust med "pr. Christianssund" eller "pr. Kristiansund", forsendelser som ankom til lands som til vanns.
Brevet er sendt til Oksfjord, eller Oxfjord som gjerne skrivemåten var da i 1864(?). Poststedet Oksfjordhavn ble først opprettet i 1894, og brevet er derfor sendt via Skjervøy, og med bipostrute derfra innover i Oksfjord. D/S " Skjervø" ble først bygget i 1905 for Tromsø Amts Damskibsselskap og satt i lokalrute i Nord-Troms. Jeg kjenner ikke til noe fartøy med samme navn tilbake i 1860-årene.

Det ser ut til at Dreyer albumet har satt Skjærvø linje-stempelet på feil plass. Altså ikke et dampskib.
Nei Inge, dette er IKKE noe skipspoststempel. Linjestempelet SKJERVØ (med svensk o med tøddel over) ble brukt av SKJERVØ POSTÅPNERI i perioden mai/juni 1882 . I mellom innsendelsen av det gamle I-stemplet (som ble utsendt i februar 1859) og før nytt datostempel ble tatt ibruk. Altså er linjestempelet benyttet som et reservestempel.
Såvidt meg bekjent kun registrert bruk på løse merker av NK. nr. 25 og 27.
I norske filatelistika (69) så er dette Skjærvø stempelet plassert sammen med Dampskipstempel (av Moldenhauer) så det er sikkert der Dreyer har opplysningene i fra.

RSS

Siste aktivitet

Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon Hjelp til portosatser.
"Hei, Tusen takk for hjelpen. Da kan albumsidene sluttføres!! Rolf Erik"
søndag
Rolf Scharning svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon Hjelp til portosatser.
"Hei, Til Tyskland 1914: Brevporto 30 øre, rek. gebyr 20 øre, assuranse 16 øre.…"
25 jun
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

Hjelp til portosatser.

Hei,Noen som kan hjelpe med hvordan portosatene på disse to verdibrevene er satt sammen.Brev 1: Til…Se mer
7 jun
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

KRA. STEMPEL

Kort til Paris i 1907 frankert med NK 73, 74 og 75 på forsiden. Uvanlig stempel?
28 mai
Ole Brænne svarteRobert Nilsskogs diskusjon Ny nettside hos SKANFIL
"De nye nettsidene er betraktelig tregere enn før.For meg så virker den nye layouten…"
23 mai
Carl Gøran Furst Scheve svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Avvikende vannmerker og ikke registrerte vm stillinger
"Er du int. i å bytte bort det merket med rundstempel i stilling 8 og et tilsvarende i…"
15 mai
Johnny Thørnquist svarteRobert Nilsskogs diskusjon Ny nettside hos SKANFIL
"Også jeg mener å merke at de nye nettsidene er tregere med å oppdatere seg etter…"
13 mai
Robert Nilsskog la inn en diskusjon

Ny nettside hos SKANFIL

Hei alle sammen.Skanfil har fått ny nettside, hva synes dere om den folkens?Har fått noen inntrykk…Se mer
13 mai
Svend Wæver la inn en diskusjon
8 mai
nrps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Takk for tilbakemelding (RES) Regner med at fordamping likevel skjer raskere en ved vann (som…"
16 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Jeg er nok mer Signoskop-fan enn fan av disse kjemiske preparatene. Men skal prøve å…"
16 mar
Gisle Martin svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Meld tilbake etterhvert som du får gjort deg noen erfaringer. Hvordan gikk det med toll og…"
14 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Benyttet linken over for å bestille. Etter noen uker dukket det opp en pakke fra…"
14 mar
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Bruk av transparenter for typing av posthorn
"Hei Arild.Jeg så på Facebook at du bruker sjablonger som dekker hele/en stor del av…"
24 feb
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Tusen takk. Verdt å se nærmere på. Spesielt det med stemplene. Nå skanner…"
22 feb
Carl Gøran Furst Scheve svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Fargene jeg ble oppfordret å få tak i er orange blå og div rødfarger…"
20 feb
nrps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Må finnes ut av, takk for tipset Gisle Martin!"
2 feb
Gisle Martin svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Noen som har vært borti Clarity Watermark Fluid og vet om den kan skaffes i…"
1 feb
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Snublet over denne tråden.Du nevner vann og farget plast. Kan du utdype metoden litt. Hvilke…"
31 jan
Oddbjørn Salte svarteOddbjørn Saltes diskusjon Svenske Postekspedisjoner 1874 i gruppen Reisende postekspedisjoner
"Takker så mye, Audun"
23 jan

Grupper

© 2022   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår