Frank E Ring

frimerker og postkort som kultur og hobby

Finnes det noen måte å fjerne hengselrester på ,har en mengde som sitter på gamle albumblad ,uten om å vaske merkene på nytt.

Visninger: 632

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Mnei - den sikreste måten å forhindre tynne flekker etter (forsøk på hengselfjerning) er å vake på nytt. Litt jobb, men vel verdt bryet! ebay-linken kan du således glemme - jeg har sett den før - og det er utrolig at noen faktisk greier å håve inn kronasjer/dollar på å opplyse om at rent vann fra krana er det beste middel for å fjerne hengsler uten å skade frimerket :-)
Det er nok bare en ny vask som gjelder ja.
Men noen nesten hver gang jeg vasker av merker er det noen som henger seg fast i tørkeboken. Sist gang dette skjedde fant jeg en fin måte på å få disse løs uten å ødelegge hverken frimerke eller bok. Jeg tok pipetten jeg bruker til vannmerke veske og fylte den med vann. Så fuktet jeg tørkeboken litt rundt frimerket, og vips så var det løst. (ett lite sidespor) :D
hei ,den med vann påmerket i tørkeboken fungerte fint ,hadde noen der de løsna med en gang ,takk for tips.
Per
Hei,

Jeg har også opplevd dette med merker som henger seg fast. Kan være en skikkelig "pain" for noen merker. Det jeg gjør er å løfte dem/bevege på dem når de er sånn ca. halvtørre (ca. 20-30 minutter på avispapir eller tørkebok). Så legger jeg dem i press når de er nesten tørre !
Det samme gjør jeg når jeg holder på med en 20 -30 merker. Men jeg har hatt noen økter med over 1000 merker, da tar jeg det som det kommer i tørkeboken.
PS. jeg fukter papiret i tørkeboken, ikke frimerket. Papiret i tørkeboken tar lettere til seg vann og "slipper" frimerket før dette blir fuktig.
Dersom merket er bruk er nok den beste løsningen å vaske det på nytt. Dersom merket er ubrukt bruker jeg av og til en "svetteboks", Dette er en plastboks med svamp i topp og bunn. Merket ligger på en rist mellom disse. Når svampene er fuktige og boksen er lukket vil det bli fuktig i denne slik at papirrester løsner. Metoden krever tålmodighet og er ikke alltid vellykket. Dersom merket blir for fuktig blir ofte gjenværende lim "glasert" dersom det må presses (presses mellom plastikk - ikke papir).

En annen metode jeg har brukt er å benytte en meget tynn pensel. Denne fukter jeg og så stryker jeg den forsiktig over hengsleresten, uten å plassere fuktighet utenfor denne (på evt. lim). Med litt trening og en god del tålmodighet vil man da kunne fjerne gamle hengsler "lag for lag" ved hjelp av pinsett.

Det anbefales å trene på billige merker før man går løs på de med stor verdi.

RSS

Siste aktivitet

Rolf Erik Sjøstrand svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon Hjelp til portosatser.
"Hei, Tusen takk for hjelpen. Da kan albumsidene sluttføres!! Rolf Erik"
søndag
Rolf Scharning svarteRolf Erik Sjøstrands diskusjon Hjelp til portosatser.
"Hei, Til Tyskland 1914: Brevporto 30 øre, rek. gebyr 20 øre, assuranse 16 øre.…"
25 jun
Rolf Erik Sjøstrand la inn en diskusjon

Hjelp til portosatser.

Hei,Noen som kan hjelpe med hvordan portosatene på disse to verdibrevene er satt sammen.Brev 1: Til…Se mer
7 jun
Rolf Erik Sjøstrand la inn et bilde

KRA. STEMPEL

Kort til Paris i 1907 frankert med NK 73, 74 og 75 på forsiden. Uvanlig stempel?
28 mai
Ole Brænne svarteRobert Nilsskogs diskusjon Ny nettside hos SKANFIL
"De nye nettsidene er betraktelig tregere enn før.For meg så virker den nye layouten…"
23 mai
Carl Gøran Furst Scheve svarteCarl Gøran Furst Scheves diskusjon Avvikende vannmerker og ikke registrerte vm stillinger
"Er du int. i å bytte bort det merket med rundstempel i stilling 8 og et tilsvarende i…"
15 mai
Johnny Thørnquist svarteRobert Nilsskogs diskusjon Ny nettside hos SKANFIL
"Også jeg mener å merke at de nye nettsidene er tregere med å oppdatere seg etter…"
13 mai
Robert Nilsskog la inn en diskusjon

Ny nettside hos SKANFIL

Hei alle sammen.Skanfil har fått ny nettside, hva synes dere om den folkens?Har fått noen inntrykk…Se mer
13 mai
Svend Wæver la inn en diskusjon
8 mai
nrps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Takk for tilbakemelding (RES) Regner med at fordamping likevel skjer raskere en ved vann (som…"
16 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Jeg er nok mer Signoskop-fan enn fan av disse kjemiske preparatene. Men skal prøve å…"
16 mar
Gisle Martin svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Meld tilbake etterhvert som du får gjort deg noen erfaringer. Hvordan gikk det med toll og…"
14 mar
Rolf Erik Sjøstrand svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Benyttet linken over for å bestille. Etter noen uker dukket det opp en pakke fra…"
14 mar
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Bruk av transparenter for typing av posthorn
"Hei Arild.Jeg så på Facebook at du bruker sjablonger som dekker hele/en stor del av…"
24 feb
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Tusen takk. Verdt å se nærmere på. Spesielt det med stemplene. Nå skanner…"
22 feb
Carl Gøran Furst Scheve svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Fargene jeg ble oppfordret å få tak i er orange blå og div rødfarger…"
20 feb
nrps svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Må finnes ut av, takk for tipset Gisle Martin!"
2 feb
Gisle Martin svarteØyvind Tekshovs diskusjon Petroleumseter
"Noen som har vært borti Clarity Watermark Fluid og vet om den kan skaffes i…"
1 feb
Gisle Martin svarteArild Hålands diskusjon Vannmerker 1882-1885 i gruppen Klassisk Norge
"Snublet over denne tråden.Du nevner vann og farget plast. Kan du utdype metoden litt. Hvilke…"
31 jan
Oddbjørn Salte svarteOddbjørn Saltes diskusjon Svenske Postekspedisjoner 1874 i gruppen Reisende postekspedisjoner
"Takker så mye, Audun"
23 jan

Grupper

© 2022   Created by Marius.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår